Numit de „El mundo” cel mai citit scriitor din literatura hispano-americana, Figueroa a sfidat critica de specialitate, scriind din pura placere si gasind, fara prea multa bataie de cap, formula de acces la publicul larg. Situate intre comercial („elixir”: o lume noua, de preferinta tinuturi neobisnuite, putina dragoste, un strop de suferinta, o ploaie – ecuatoriala – de actiune) si poveste profesionista (scriitura e curatata de stingacii, actiunea nu se petrece, din fericire, doar de dragul actiunii), romanele se bazeaza pe „investigatia reportericeasca” – documentare sau observatie directa – asupra unor civilizatii departe de a fi pe deplin cunoscute. Pentru cei care gusta genul, caci scrierile lui Figueroa nu sint, categoric, nimic altceva decit romane (bine scrise) de aventura, calatorii pline de imprevizibil, cu ritm mocnit si primejdii insinua(n)te, rasplata va fi inzecita. Figueroa se descurca in a deschide cai neumblate, e antrenant, iar acuratetea informatiei pe care se bazeaza istorioarele sale ii face pelerinajele credibile. Pentru degustatorii de placeri complicate, confirma teoria conform careia retetele de succes (majoritar) nu includ (si nu vor include vreodata) sensibilitatea, condeiul analitic si metafora poetica a marii literaturi.
Viata exotica de succes
Totusi, romanele lui Vazquez-Figueroa au un mare avantaj: prisosesc de atmosfera. Luxuriante, peisajele descrise in rindurile sale par a fi, in majoritatea cazurilor, cheia catre desfatarea lectorului. Asa este cazul ultimei aparitii in romaneste, Pamint virgin (Editura Polirom, 2006), a carei actiune se petrece in mijlocul padurilor Amazonului. Ruptura de civilizatie, marcata prin eliberare si insingurare, a unui soldat american, fost luptator in razboiul din Vietnam, reprezinta pretextul pentru exploatarea conflictului dintre culturi: Yubanii (traditionalistii si tribul in mijlocul caruia traieste personajul) si Civilizatii (capitalistii si cei care planuiesc dezvoltarea economica prin cucerirea unor noi teritorii). Drumul pina la conflictul propriu-zis, altfel destul de previzibil – dorinta capitalistilor de a subjuga cu orice pret teritoriul yubanilor, destinat construirii unei sosele, si rezistenta demna a yubanilor in fata planurilor „atacului” ce provoaca o lupta inechitabila –, e presarat cu fragmente de viata printre mangrove, in unduiri de caiac, in hamac sub cerul liber, adulmecind miresme pure si devorind omlete pantagruelice din oua de testoasa.
Un soi de trai in voia sortii, un dolce far niente in care incap experiente senzoriale, cugetari omenesti si revelatii erotice (Pia, femeie yubani, necizelata, de care eroul ajunge, in cele din urma, sa se indragosteasca). Fireste, catre final lucrurile se precipita, presiunile capitalistilor tulburind linistea exotica in incapatinarea de a obtine spatiul (pre)destinat proiectului soselei. Astfel, Vazquez-Figueroa reia tema neintelegerii dintre generatii: cultura mai eficienta o absoarbe fara remuscare pe cea traditionalista, depasita, lipsita de aparare. Sfirsitul „rotund” lasa sa se deduca victoria, fara a continua descrierea procesului de disparitie a tribului Yubani. O poveste inchegata, dozata cu suspans si peisaj ecuatorial, reinviind lumi uitate care incearca, in zadar, sa-si pastreze individualitatea intacta. Si cam atit.
„Cartile lui Alberto Vazquez-Figueroa ascund intotdeauna, in miezul lor, o fascinanta poveste de aventuri, o evadare in tinuturi indepartate si exotice.” – Maria Jose Fraile
Alberto Vazquez-Figueroa s-a nascut la Santa Cruz de Tenerife in 1936. In 1937 familia Figueroa va fi deportata in Africa, pe motive politice. Tinarul Alberto va urma cursuri de jurnalism, fiind dupa 1962 corespondent al mai multor ziare de prestigiu precum „Destino” sau „La Vanguardia” si reporter special pentru televiziunea publica spaniola. A vizitat peste 100 de tari si a fost martor al razboaielor si revolutiilor din Guineea, Ciad, Congo, Republica Dominicana si Guatemala. Printre bestsellerurile sale se numara: Tuareg, Ochii tuaregului, Iguana, Bora Bora, In deriva, Abanos, Manaos, Ocean, Noii zei. Noua dintre cele 40 de romane publicate au fost adaptate pentru marele ecran. Romanele lui Figueroa au ocupat, ani de-a rindul, pozitia fruntasa in topul bestsellerurilor din SUA sau Germania. La Editura Polirom, in colectia „Biblioteca Polirom”, a mai aparut Tuareg (2005, traducere si note de Dan Munteanu Colan si Eugenia Alexe Munteanu).