
Dupa un sfert de ora si doua tigari fumate, verificam intrarea laterala. Un anunt sec: „Ne cerem iertare, spectacolul programat in aceasta seara nu se mai joaca. Biletele sint valabile pentru orice alta piesa”.
Nu-l sunam pe Adi Afteni, e totusi unspe noaptea. A doua zi, telefonam la Metropolis. Domnisoara de la capatul celalalt al firului spune ca au fost probleme de organizare, dar „crede” ca trupa si-a anulat cu cel putin citeva zile inainte reprezentatia. Adi Afteni infirma. Dupa citeva ore, cei de la Metropolis revin cu o declaratie oficiala, pe care o puteti citi integral pe site-ul „Suplimentului de cultura”. Spicuim esentialul: „Din pacate constantele intirzieri ale raspunsurilor punctuale, atit de necesare pentru o buna colaborare intre institutii profesioniste, cerute de directorul adjunct al Teatrului Metropolis, l-au determinat pe acesta sa aleaga intre a periclita programul Teatrului Metropolis, la sediu, sau sa renunte la un turneu, ale carui neajunsuri legate de consecintele nesemnarii unui contract ferm, au facut sa nu se valideze oportunitatea deplasarii spectacolului No One la Iasi”. Toate virgulele sint conforme cu originalul.
De asemenea, Teatrul Metropolis ne-a pus la dispozitie e-mailurile schimbate de Adi Afteni si Victor Coman. Ca intr-un scenariu de film politist, iata filmul evenimentelor. 6 mai, Metropolis cere o invitatie oficiala: „Nu trebuie sa uitam ca sintem bugetari si dam socoteala pentru orice cheltuiala”. Adi Afteni e prompt si, doua zile mai tirziu, Victor Coman scrie: „Am primit invitatia si va multumesc”. De asemenea, cere detalii despre „modul de asigurare si decontare a transportului personalului, decorurilor si recuzitei; – modul de asigurare a cazarii si mesei; – modul de plata a retetei salii Teatrului Metropolis”. Raspunsul lui Adi Afteni vine in aceeasi zi. Pe 9 mai, este trimis draftul contractului. Victor Coman: „Totul este ok”. Pe 15 mai, Victor Coman decide sa anuleze reprezentatia: „Intrucit nici pina la aceasta data nu am primit contractul al carui draft vi l-am trimis pentru completare/semnare/stampilare, ne vedem nevoiti sa va anuntam ca Teatrul Metropolis nu mai poate participa la festivalul organizat de Dumneavoastra”. Apoi da vina pe staff si Primarie: „In plus, nu s-au clarificat in scris onorariile actorilor si plata personalului tehnic, lucru care a creat neincredere si opozitie din partea acestora din urma, refuzind sa faca deplasarea. Simpla asigurare verbala ca vor fi asigurate conditiile normale unei astfel de manifestari nu este suficienta: dovada este ca, prezentind invitatia Dvs., transmisa prin e-mail, forurilor superioare (Primaria Capitalei) pentru aprobarea deplasarii la festival, avizul acestora a fost negativ, neputindu-le prezenta un contract scris si semnat de ambele parti, cu clauze si obligatii reciproce, care sa constituie baza legala a angajarii institutiei”. Contractul soseste, stampilat si parafat, o zi mai tirziu, pe 16 mai.
De ce o fi fost „totul ok”?
Ce s-a intimplat mai departe, nu mai stim. Adi Afteni sustine ca nu a aflat decit in ziua reprezentatiei ca Metropolis nu mai ajunge la Iasi. Declaratia oficiala invoca lipsa unei „schite a scenei sau a salii, a conditiilor de light si sound design, a datelor tehnice ale spatiului”. Si atunci, ne intrebam, de ce o fi fost „totul ok”?
„Din toate cele mentionate mai sus, si neavind alt interes, decit de a ne prezenta in fata publicului iesean la standarde de calitate pe care acesta le merita, am fost pusi in situatia neplacuta ca excelentul spectacol No One sa nu poata face aceasta deplasare, in conditii necunoscute, care sa determine o reprezentatie nereusita a spectacolului. (…) Actorului Adrian Afteni, ii propunem ca pe viitor, parteneriatul stabilit intre 2 institutii, care functioneaza cu bani publici, sa nu aibe la baza doar hamletiana replica «vorbe, vorbe, vorbe».” Si nici e-mailuri, e-mailuri, e-mailuri – am adauga noi, pentru ca, se pare, mediul electronic nu inspira suficienta incredere.
„Excelentul spectacol” al celor de la Metropolis nu s-a jucat, asadar, la Iasi, de teama. Excelentele spectacole de la Nottara, Teatrul Act, Teatrul LUNI sau Teatrul „ApARTe” din Moscova au fost aplaudate minute in sir. Fara teama.
PS: Sa fi fost o chestie electorala? Victor Coman catre Carmen Vioreanu, regizoarea piesei: „In plus, avem foarte mult de lucru la sala, sint si niste actiuni inopinate ale Primariei si nu ne putem eschiva”.
Declaratia oficiala a Teatrului Metropolis privind
neparticiparea spectacolului No One la
Festivalul de Teatru de la Iasi
Consideram ca intre doua Institutii, care folosesc bani publici, este obligatorie stabilirea cadrelor legale, denumite contracte, cat si a coordonatelor si fiselor tehnice care stabilesc detaliile privind conditiile scenotehnice, la care orice teatru aflat in deplasare, trebuie sa se adapteze, fara sa aduca astfel nici un prejudiciu calitatii spectacolului, asa cum a fost el gandit, creat si reprezentat la sediu.
Acest deziderat l-a determinat pe directorul adjunct al Teatrului Metropolis, domnul Victor Coman, sa solicite in nenumarate randuri atat pe e-mail cat si telefonic, domnului Adrian Afteni, directorului festivalului, sa perfecteze contractele necesare deplasarii, cu atat mai mult cu cat domnul director adjunct Victor Coman, antamase camionul pentru transportul decorului si programase deplasarea in urma careia Teatrul Metropolis urma sa ajunga la Iasi.
Din pacate constantele intarzieri ale raspunsurilor punctuale, atat de necesare pentru o buna colaborare intre institutii profesioniste, cerute de directorul adjunct al Teatrului Metropolis, l-au determinat pe acesta sa aleaga intre a periclita programul Teatrului Metropolis, la sediu, sau sa renunte la un turneu, ale carui neajunsuri legate de consecintele nesemnarii unui contract ferm, au facut sa nu se valideze oportunitatea deplasarii spectacolului No One la Iasi.
Din aceste cauze, directorul adjunct al Teatrului Metropolis nu a putut da un raspuns ferm, nici firmei de transport decor, nici personalului tehnic care urma sa se deplaseze la Iasi, putandu-se ajunge la o situatie, ce ar fi condus la dezorganizare si confuzie, prin imposibilitatea de a programa la sediu spectacole si repetitii.
Coordonatorul deplasarii la Iasi, domnul Victor Coman, poate pune la dispozitie corespondenta prin care solicita domnului Adrian Afteni trimiterea contractelor si a detaliilor tehnice inca din data de 9 mai, precum solicitarea acestuia de a primi o invitatie oficiala scrisa, imperios necesara pentru participarea la orice tip de eveniment care implica cheltuieli materiale si resurse umane.
Nu vrem sa insinuam altceva, decat ca nesemnarea unui astfel de contract, nu a fost posibila, din alte cauze, decat acelea referitoare la lipsa de experienta a organizatorilor.
Intotdeauna am primit detaliile privind atat conditiile scenotehnice, cat si cele contractuale ale artistilor, sau ale personalului tehnic, cand am participat sau participam la alte Festivaluri de Teatru, cum ar fi: Festivalul National de Teatru, Festivalul International de Teatru de la Sibiu, Festivalul MaiFest al Catedrei Unesco de la Cluj Napoca, Festivalul International Shakespeare sau Festivalul International de Teatru B-Fit!.
Dovada sta atat deplasarea Teatrului Metropolis din data de 24.05.2008 la Cluj Napoca unde contractul a fost semnat cu o luna inainte, cat si turneul cu 3 spectacole ale Teatrului Metropolis la Festivalul International de Teatru de la Sibiu unde toate detaliile gen: fise tehnice, schite de sala, cazare, transport, etc., cat si contractul, au fost puse la dispozitie si semnate cu mult timp inainte.
Mentionam ca, pentru buna desfasurare a acestor evenimente, directorul adjunct, scenograful si echipa tehnica s-au deplasat la Sibiu pentru a se asigura de necesarul tehnic si conditiile de la fata locului, pentru nealterarea calitatii spectacolului, atat de necesar pentru ca publicul iubitor de teatru din orasul respectiv sa aiba parte de o performanta reala a spectacolului si nu de o susa.
Nepunandu-ni-se la dispozitie macar o schita a scenei sau a salii, a conditiilor de light si sound design, a datelor tehnice ale spatiului in care urma sa jucam, nu am putut nici macar sa deducem timpul necesar montarii si demontarii decorului.
Din toate cele mentionate mai sus, si neavand alt interes, decat de a ne prezenta in fata publicului iesean la standarde de calitate pe care acesta le merita, am fost pusi in situatia neplacuta ca excelentul spectacol No One sa nu poata face aceasta deplasare, in conditii necunoscute, care sa determine o reprezentatie nereusita a spectacolului.
Este de admirat initiativa directorului acestui Festival, domnului Adrian Afteni, de a organiza la Iasi un eveniment cultural atat de necesar. Dar cu toate acestea credem ca un Festival de o asemenea importanta ar merita o mai mare atentie din punct de vedere organizatoric si de aceea ii uram, in mod colegial, mult succes la urmatoarea editie si ii sugeram sa angajeze o echipa care sa gestioneze toate aspectele de organizare mult mai punctual, coerent si profesionist pentru ca acest eveniment de la Iasi sa devina un important Festival de Teatru in peisajul cultural national.
De asemeni, actorului Adrian Afteni, ii propunem ca pe viitor, parteneriatul stabilit intre 2 institutii, care functioneaza cu bani publici, sa nu aibe la baza doar hamletiana replica „vorbe, vorbe, vorbe”.