Filmul Mank al lui David Fincher, după ce a fost evitat la Globurile de Aur, a primit zece nominalizări la premiile Oscar din acest an. Dar, subliniază unii comentatori, în 2024, când vor intra în vigoare noile reguli ale Academiei americane de Film, Mank n-ar primi nici măcar o nominalizare. Iată „păcatele“ de care se face vinovat filmul lui David Fincher în lumina călăuzitoare a noilor reguli, care cer ca nominalizații la premiul pentru cel mai bun film să respecte obligatoriu anumite cote referitoare la rasă, gen și identitate culturală:
– distribuția este formată numai din actori albi, iar povestea se concentrează pe un bărbat alb heterosexual. Noile reguli cer ca măcar un actor principal sau un actor secundar „semnificativ“ să aparțină unei „minorități“ sau 30% din actorii din rolurile mai mici să facă parte din măcar două grupuri „minoritare“. Dacă nici aceasta nu se poate, subiectul trebuie să se concentreze pe un „grup minoritar subreprezentat“ cum ar fi femeile sau comunitatea LGBT;
– de asemenea, Mank are puțini reprezentanți ai „minorităților“ în spatele scenei. Nu are suficiente minorități rasiale în producție, precum ar fi departamentul de imagine sau cel de montaj. În caz că un film se face „vinovat“ de astfel de lipsuri, poate compensa oferind mai multe locuri pentru „minoritari“ în alte departamente, precum marketing, publicitate sau distribuție, dar în cazul lui Mank nu se știe dacă a fost respectat acest lucru.
Această furie a rescrierii regulilor conform ideologiei prezente a afectat premiile Oscar, supuse unei presiuni constante din 2015 încoace sub hashtag-ul #OscarsSoWhite, dar și Globurile de Aur și BAFTA.
Când Academia a anunțat noile reguli anul trecut, decizia a fost întâmpinată de un val de critici din partea celor care au declarat că, astfel, apartenența la o anume rasă sau un gen ajunge să conteze mai mult decât talentul și meritul artistic.
1 Trackback