Politica distruge ratingul
În ciuda prezentărilor spectaculoase în presă, ediția din acest an a premiilor Grammy a înregistrat o scădere de audiență catastrofală, de 52 de procente față de anul trecut, un alt fiasco pentru „cea mai importantă noapte“ a industriei muzicale americane. Nu este ceva singular: tot anul acesta, ceremonia decernării Globurilor de Aur s-a dovedit a fi la fel de catastrofală: un colaps de 62% în numărul de spectatori față de ediția de anul trecut, când prezentatorul Ricky Gervais a criticat în mod spectaculos fățărnicia și obsesiile progresiste ale elitei divertismentului american. Iar aceste căderi de audiență se petrec într-un moment în care, dimpotrivă, ar trebui să existe o creștere a numărului de spectatori, dat fiind că majoritatea publicului este consemnată în casă din motive de pandemie.
Principalul motiv al acestui eșec, nerecunoscut oficial (evident), pare a fi politizarea extremă a acestor premii. De exemplu, ediția din acest an premiilor Grammy a fost o ediție „de stânga“, ca un imens clip publicitar pentru protestele Black Lives Matter de anul trecut, care au provocat haos și distrugere în orașele americane.
Parcă prevăzând un dezastru similar și la Oscarul care va avea loc peste șase săptămâni, „Hollywood Reporter“ (publicație ce a devenit aproape pe față gazeta de perete a marilor studiouri) a publicat un articol „preventiv“ care încearcă să justifice un viitor probabil dezastru de audiență. „Explicația“ revistei este că filmele de Oscar au devenit de nișă și nu mai au priză la un public larg. O explicație desființată de criticul John Nolte. „Numai anul trecut, nu mai puțin de cinci mari succese de public – Ford v Ferrari, Once Upon at Time in Hollywood, 1917, Little Women și Joker – au fost nominalizate la 41 de Oscaruri. Unde este «nișa» aici?“, scrie Nolte.
Nolte vede două alte motive pentru care Oscarul nu mai are succes ca pe vremuri. „În primul rând“, spune el, „starul de cinema a murit. Una dintre principalele atracții ale acestor premii, încă de la început, era ocazia de a vedea adevărate staruri de cinema. Pe vremuri erau Jack Nicholson, Jane Fonda, Warren Beatty, Julie Christie, Denzel Washington, Clint Eastwood (…) etc. Astăzi, nu numai că vedetele nu sunt staruri, ci mai degrabă oameni care apar în filme, mai sunt și niște celebrități ticăloase care, grație social media, sunt mereu prezente în viețile noastre. În loc de staruri cu clasă, învăluite în mister, avem parte de celebrități grosolane învăluite în fum de droguri, ego și un imens dispreț față de audiența lor.
În al doilea rând este vorba despre cât de înguste la spirit, partizane și narcisiste au devenit aceste ceremonii. (…) Cine vrea să suporte patru ore în care să i se facă morală de către niște persoane amorale și mărginite ca talent? Conform cifrelor, aproape nimeni“.
Cinema în streaming
După un an în care cinematografele din Franța au fost închise, unii proprietari au descoperit o soluție. Directorul unui cinematograf din apropierea Parisului, Jean Vigo, propune spectatorilor proiecții de cinema contra cost și online, în streaming, în colaborare cu platforma La vingt-cinquième heure. E un procedeu ce îi permite 70 de spectacole săptămânal, dar care nu îi aduc foarte mulți bani. „Pe moment, încasările nu sunt atât de importante. E doar un mijloc pentru a rămâne în contact cu publicul“, spune Jean Vigo.
O restaurare periculoasă
Celebra tapiserie de la Bayeux, care relatează cucerirea Angliei de către Wilhelm Cuceritorul, veche de 900 de ani, va intra într-o lungă procedură de restaurare din 2024. O operațiune care va dura 18 luni și va costa 2 milioane de euro și care este destul de periculoasă, fiindcă pânza lungă de 70 de metri este foarte fragilă și trebuie manipulată cu o grijă deosebită.
Anulare made in COVID
Ediția din 2021 a Salonului Cărții de la Paris, ce urma să aibă loc în perioada 28-31 mai, a fost anulată, al doilea an consecutiv, din cauza pandemiei. „Luând în calcul toate incertitudinile viitoare și măsurile sanitare în vigoare, putem să ne gândim să mobilizăm mii de persoane – expozanți, editori, autori, parteneri din 50 de țări etc. – la o dată ulterioară, în toamnă, dar încă nesigură“, se spune în comunicatul organizatorilor.
Cronica neagră
Yaphet Kotto (81 de ani), actor de culoare, o adevărată legendă în rândul publicului geek pentru rolul din primul Alien și cel al lui Dr. Katanga din Live and Let Die (1973), primul oponent de culoare al lui James Bond. A fost nominalizat la un Emmy pentru Raid on Entebbe (1977), film în care l-a jucat pe dictatorul Idi Amin, și a fost cât pe ce să îl joace pe căpitanul Jean-Luc Picard în serialul Star Trek: The Next Generation, rol ce i-a fost propus și pe care apoi avea să regrete public că l-a refuzat.
1 Trackback