» Varzaria si Pastaria inca rezista economiei de piata si nu s-au transformat in magazine de toale sau telefoane mobile.
» Chelneritele si vinzatoarele sint inca simpatice, iar taximetristii inca dau corect restul.
» TIFF-ul a crescut pina la 200 de filme, ceea ce inseamna ca, intr-o prima faza, te uiti la program ca mita-n calendar. La cinematografele Republica, Arta si Victoria proiectiile sint in acelasi timp, basca orele difera cu jumatate de ceas, in asa fel incit sa nu prea reusesti sa fugi la alta sala.
» Filmele sint foarte bune, chestie care iti sporeste frustrarea, caci e clar ca pe cele pe care le-ai vazut o data si pe care ai vrea sa le revezi le vei sacrifica pentru alte filme pe care nu le-ai vazut.
» Pe Oana Bujgoi, Tudor Giurgiu, Mihai Gligor, Alex. Leo Serban si Jay Weissberg abia i-am vazut la Cannes. Adaugati titluri din selectie care vin direct de la Cannes (Delta de Kornel Mundruczo, Megatron de Marian Crisan, Boogie de Radu Muntean), geanta de festival care e cu argintiu (aproximativ ca cea de la Cannes), vinul Mouton Cadet, care e vinul oficial al Cannes-ului, dar si al TIFF-ului, adaugati filmele de la editiile trecute ale Cannes-ului, prezente acum in selectie, si veti intelege expresia selectionerului Mihai Chirilov (si nu doar a lui), „de la Cannes, la Cluj”.
» Sistemul de rezervare a biletelor e cu dus-intors. Daca ai badge de presa sau de invitat, poti lua tichete gratuite cu doua sau trei zile inainte. Asta presupune sa-ti faci din timp un program batut in cuie. Odata luate tichetele, nu prea mai ai sanse sa intri la vreun titlu descoperit in program pe ultima suta de metri. Tichetele nu se mai dau cu doua ore inainte de inceperea filmului, iar daca nu intri in sala cu cel putin cinci minute inainte, adio si-un praz verde. Pe de alta parte, acest sistem pe care l-am intilnit si la Karlovy Vary permite ca toate tichetele si biletele sa fie date celor care intra la film, iar salile sa fie pline.
» „Bataia pestelui” o sa fie la Zilele Filmului Romanesc, in ultimele zile ale festivalului, cind va veni cea mai multa lume si vor fi premiere cu filme romanesti. Totusi, pina atunci sint destule titluri pe care le poti bifa, intilniri la care poti merge, paneluri sau expozitii. Dupa proiectiile din sali, care dureaza pina pe la 1 noaptea, sau suprapuse partial cu ele, mai exista proiectiile in aer liber, unde in ultima instanta poti si atipi. Numai daca ai masina, poti incerca sistemul drive-in, de la Iulius Mall – chestie noua (printre alte chestii noi).
» Mi-a placut formularea presedintelui Consiliului Judetean Cluj, cum ca TIFF-ul mai „adauga in acest an o petala”. N-am retinut la ce anume, dar ce mai conteaza… Iar primarul Emil Boc a spus la deschidere ca festivalul „e pus sub egida lui Catherine Deneuve si James Bond”. Ar trebui sa intreb in ce zi vine James Bond la Cluj, dar e cert ca TIFF-ul pica bine odata cu sfirsitul campaniei electorale. Prin centru, atmosfera festivaliera, tot mai incalzita de la o zi la alta, s-a incarcat cu balonase galbene, muzica populara la maxim si cu tot ce presupune campania electorala.