Azi mă voi adresa în general studenților facultăților cu profil tehnic și în special celor care studiază autovehicule rutiere. Dacă eu vă spun să fiți motorul unei noi generații și voi înțelegeți că m-aș referi la faptul că, vezi Doamne, trebuie să fiți atât de energici și heirupiști încât restul de studenți să prindă drag de învățătură, ați ales greșit facultatea. Locul degustătorilor de metafore este la Litere, acolo unde se învață despre motorul liric eminescian, care nici măcar nu se numește așa, se cheamă izvor al efluviilor ascuns în adâncul pădurii subconștiinței sale.
De la viitorii ingineri mă aștept să văd că realizează exact ce scrie pe foaie, adică un nou tip de motor care să reziste pentru o generație întreagă. Fiecare dintre ei să fie implicat în diverse proiecte de cercetare, din care să vină cu piese revoluționare care, împreunate cu niște șuruburi la fel de revoluționare, să formeze super motorul cu amprentă de carbon negativă.
În primul rând carburantul trebuie să fie verde. La propriu. Din frunze tăiate tot la propriu. Se culeg buruienile dăunătoare din culturile cerealiere și se taie mărunt, apoi se bagă la butoi să fermenteze. Obținem un fel de supă primordială a super motorului, dar nu îi spunem așa fiindcă nu conține pătrunjel. E o cvasisupă care colcăie de energie latentă și abia așteaptă să propulseze orice. Cum o facem să detoneze nu e problema mea. Poate nici nu va detona, ci va expanda prin trecere bruscă în stare gazoasă, urmare a acțiunii unui pulmon metalic care îi aliniază moleculele, activând-o. Un fel de pârțâire a sinelui, sursă a unei mari presiuni care va fi preluată de blocul motor confecționat prin prelucrarea gunoiului adunat din zona Lacului Bâlea. Va rezista acest bloc motor? Depinde de ponderea neghinei și a pălămidei în cvasisupă, dar pentru asta avem ingineri și rigle de calcul.
Prevăd că motorul viitorului va fi în trei timpi: admisie, detentă și evacuare. Atenție, să nu confundăm cvasisupa cu aerul comprimat, fiindcă acesta intră având deja presiune, în timp ce a noastră expandează abia după admisie, activată fiind de către pulmon.
Aceste momente trebuie perfect sincronizate pentru ca fiecare din cei patru cilindri să acționeze pe vilbrochen la microsecunda optimă.
Galeria de evacuare ar trebui să fie transparentă, dintr-un soi de super sticlă și în ea să existe o microseră care să consume dioxidul de carbon rezultat din pârțâirea sinelui, astfel ca în atmosferă să fie eliminat oxigen de fotosinteză și, din când în când, câte un castravete.