Anul trecut, pe timp de pandemie, Rocanotherworld a fost primul festival din România care a îndrăznit să se desfășoare, cu toate restricțiile impuse de situația pe care o traversam. Anul acesta, sub auspiciile noilor măsuri, aventura sa continuă. Despre aceasta și despre multe altele am stat de vorbă cu Patricia Butucel, directorul festivalului, în exclusivitate pentru „Suplimentul de cultură“.
Rocanotherworld este unul dintre (foarte) puținele festivaluri de la noi care au avut o ediție și în 2020, anul pandemiei, dar și una complet online, la începutul lui 2021. Cât de grea a fost implementarea lor – pentru organizatori, pentru participanți, pentru public?
Într-adevăr, noi am fost primul festival post lockdown care s-a întâmplat în România, iar asta s-a datorat faptului că am putut regândi conceptul conform reglementărilor de la vremea respectivă. Posibil să fi ajutat și faptul că nu aveam creanțe față de nimeni. Din 2016, de la prima ediție, și până în 2019 festivalul era cu intrare liberă, pe bază de bilet neobligatoriu, iar trupele concertau pro bono. Așadar, în clipa în care au fost anunțate măsurile privind desfășurarea evenimentelor, am putut să ne repliem total noilor reguli. Este clar că întreg proces a fost îngreunat, iar toate deciziile s-au luat cu seria de măsuri lângă noi.
Am avut mari emoții privind reacția publicului în ceea ce privește schimbarea survenită, însă acesta a fost alături de noi și ne-a făcut viața cu mult mai ușoară, atât din punct de vedere organizatoric, cât și uman. Deși experiența unui festival era schimbată complet față de percepția normală și anterioară pandemiei, cu distanțarea obligatorie, purtarea măștii, termoscanarea, limitarea accesului la 500 de persoane, diminuarea intervalului de eveniment la 4 ore și obligativitatea publicului de a sta jos pe tot parcursul evenimentului, totuși s-a dovedit a fi un succes, iar indiferent de context am avut cu toții parte de momentele de care ne era atât de dor.
Și mai mare a fost bucuria venită odată cu ajutorul oferit celor 500 de familii nevoiașe din comuna Lungani, la jumătatea lunii iulie. Pornind de la acest lucru și de la faptul că festivalul nostru este unul caritabil, având și concertele înregistrate integral, am zis să facem o ediție online, pentru cei care nu au reușit să ajungă la festival. Și a funcționat, ceea ce a condus la o nouă acțiune de #beForOthers în cele patru sate sprijinite în vară.
Prin urmare, a meritat totul.
Ați plănuit ediția din 2020 a Rocanotherworld în 3 săptămâni, cât v-a luat să o dezvoltați pe cea de anul acesta? Care au fost etapele și câte planuri de rezervă ați avut?
Planificarea ediției de anul trecut a început din toamna târzie a anului 2019, cu o mică pauză de iarnă, în perioada Classix Festival. Vestea acestui virus aflat undeva prin lume începuse să circule încă din februarie, în timp ce ne aflam în plin festival. Nu ne-am panicat. Părea mult prea departe. Însă numai bine ce terminasem aventura clasică contemporană și ne reporneam motoarele și atenția totală către Rocanotherworld, că a și venit luna martie. De aici, cunoaștem foarte bine cu toții continuarea.
Am luat o decizie înțeleaptă în a pune pe hold organizarea pentru vară. Deși nu știam cât va dura pandemia, am zis să așteptăm să vedem ce se întâmplă mai departe. Acest lucru ne-a ajutat enorm psihic și moral. Cunosc organizatori care au intrat complet în depresie cu toate planurile regândite și anulate în perioada respectivă. Noi ne-am canalizat atenția către criza sanitară și am strâns fonduri de 50.000 euro pentru a sprijini spitalele ieșene cu materiale sanitare. Însă festivalul era oprit ca proces. La finalul lunii mai deja umblau zvonurile în industrie privind eventualele măsuri care urmau sa fie luate de guvern. Abia atunci am început să ne mobilizăm, măcar la nivel de idei. Însă munca adevărată a început odată cu 1 iunie, zi în care am aflat cu exactitate pe ce ne bazăm. Dacă ar fi să rezum acea perioadă, aș putea spune că am avut noroc de echipă, de parteneri, de artiști și de un public care ne-a fost alături. Restul au fost detalii tehnice și de implementare.
Cum se adaptează Rocanotherworld #6 restricțiilor curente pentru evenimentele outdoor?
Evenimentul a fost gândit încă din iarnă pornind de la rețeta anului trecut. Trendul pandemiei era destul de descurajant și, decât să planificăm un eveniment ca pe vremuri, iar ulterior să decepționăm, am hotărât să începem cu o schiță asemănătoare anului 2020. Teoretic mai rău nu avea cum să fie. Mai bine să putem adăuga elemente pe parcurs decât să eliminăm. Am gândit un festival de cinci zile, astfel încât să oferim ocazia mai multor persoane să ajungă la noi. Cu toate acestea, jumătatea lunii mai ne-a prins tot cu incertitudini. Până la ultimele reglementări, evenimentele publice outdoor erau interzise complet, iar limita orei de a intra în casă era destul de adolescentină. În clipa în care au ieșit noile norme, am anunțat artiștii și am pus biletele de susținere pe site. Comparativ față de anul trecut vom avea până la 1.000 de persoane pe zi, iar oamenii nu vor mai fi nevoiți să stea jos, lucru care ne-a bucurat enorm. Accesul este însă permis doar persoanelor vaccinate, celor care au dovada anticorpilor, test PCR sau test antigen negativ. În rest, continuăm să planificăm un festival memorabil și sigur din toate punctele de vedere.
Ce artiști vom vedea anul acesta? Sunt ei deja fideli ai festivalului sau avem parte și de noutăți?
Trupele au concertat pro bono până în 2019, susținând cauzele Rocanotherworld. Anul trecut a fost momentul în care am simțit că a venit rândul nostru să îi susținem, de aceea, accesul la festival a fost și este în continuare pe baza unui bilet care susține atât partea caritabilă, cât și artiștii care concertează pe scenă. Anul acesta vom avea opt-nouă trupe pe seară, trei-patru zile de festival, patru ediții. Aveam de unde alege, așadar, programul ediției 6, începând cu 23 iunie, și arată astfel: miercuri – Alexu and The Voices Inside • Alex & Fat Penguins • Vița de Vie; joi – Stema • Via Dacă • Cred Că Sunt Extraterestru; vineri – Rockabella • The Kryptonite Sparks • Coma; sâmbătă – Melting Dice • Grimus • Implant pentru refuz; duminică – Tourette Roulette • Moon Museum • byron + Muse Quartet. Cei care ne-au urmărit line-up-ul pe parcursul anilor probabil au observat consecvența băieților de la byron. Ne gândim serios să îi transformăm în trupa rezidentă Rocanotherworld, care să aibă concerte cu formule diferite. Varianta byron + cvartet ar fi pentru prima oară pe scena noastră. Vedem la anul ce elemente noi vom putea introduce.
Ce aduce nou ediția de anul acesta?
În primul rând, vom mări numărul de participanți, publicul va putea să danseze la concerte, vom reintroduce dezbaterile culturale și educative, vom avea o scenă de silent disco, alături de activități recreative în cadrul festivalului. Deși este în continuare o ediție pandemică, va fi mai aproape de experiența clasică de festival. Tot începând cu această ediție ne pornim și în misiunea de a ne transforma într-un festival zero waste friendly, bazat pe principii pe prevenire, reutilizare, redesign și reciclare. Dorim ca în următorii cinci ani să putem reduce cu cel puțin 75% deșeurile produse atât în organizarea, cât și în desfășurarea evenimentului cu obiective și măsuri specifice.
Povestește-ne despre latura caritabilă a festivalului – de unde a pornit și care este miza acum?
Mereu am căutat să ajungem la cei care aveau mai mare nevoie prin una dintre valorile noastre, #beForOthers. Anul trecut am ajutat 500 de familii din Lungani. Foarte mulți dintre cei sprijiniți lucrau cu ziua pentru alimente și s-au trezit în incapacitate totală de lucru. Le-am oferit pachete cu alimente, produse de curățenie, de igienă și materiale sanitare. În iarnă am suplimentat ajutorul și cu lemne de foc. Anul acesta venim cu un ajutor cu impact pe termen lung: în urma vizitelor periodice la ei, am decis să ne concentrăm pe partea de educație, așa că vom renova și moderniza școala din Zmeu, unul dintre satele beneficiare anterior.
Ați anunțat să sunteți pe drumul spre un festival Zero Waste. Ce vă propuneți și care sunt etapele spre sustenabilitate într-un festival?
Am gândit Rocanotherworld de la bun început ca un festival responsabil, care se implică și care încearcă să fie un exemplu de bune practici. Conform statisticilor la nivel global, festivalurile produc aproximativ 24.000 de tone de deșeuri, incluzând sticlele de plastic, resturile alimentare și vestimentare. La nivel local, Iașul, începând cu 2017, și-a asumat ca oraș o poziționare zero waste, însă în 2019 colectarea separată era doar la un procent de 15,69%. În zona de food și bevarage, consumabilele de plastic vor fi complet eliminate și înlocuite cu cele biodegradabile, vom avea colectare separată, iar la intrarea în festival vom avea o parcare special amenajată pentru biciclete, pentru a încuraja transportul alternativ. Am eliminat producția publicitară prin OOH și am înlocuit-o complet cu DOOH. Vom reutiliza și îmbunătăți logistica deja produsă la edițiile anterioare cu ajutorul vopselelor bio. Vom folosi materiale sustenabile, cu precădere lemn și fier, iar iluminatul ambiental va fi alternativ, cu ajutorul panourilor solare. Este un proces îndelungat în a atinge un astfel de ideal, însă este necesar. Este o direcție bună, pe care ar trebui să o îmbrățișăm cu toții.
Care sunt semnalele din partea publicului? Se simt confortabil să participe la evenimente?
Mereu am descris publicul Rocanotherworld ca fiind unul special, care ne înțelege și ne susține. Singura reticență sau îngreunare este triajul epidemiologic care este pasat către organizator. Ne-au scris persoane că abia au fost programate la rapel sau că nu îndeplinesc cele zece zile necesare sau sunt unii care au trecut prin boală, iar acum nu s-ar încadra în limita celor 90 de zile impuse de autorități. Anul trecut se realiza doar termoscanarea la intrare, cumva era mai accesibil. Inclusiv la voluntari, care abia sunt în liceu și poate abia au început schema de vaccinare, am fost nevoiți să primim doar 80 din peste 200 de înscriși. Inclusiv tinerii părinți, care în mod normal ar fi venit cu cei mici la concerte, sunt într-o situație delicată, legea fiind neclară.
Care sunt satisfacțiile pe care vi le aduce organizarea de evenimente culturale în Iași?
Iașul, pe lângă faptul că este orașul meu natal și de suflet, este și un loc dinamic, cultural și care s-a dezvoltat în ultimii ani absolut fascinant. Dintotdeauna orașul a fost viu din punct de vedere cultural, atât istoric, cât și contemporan. Inclusiv arhitectura orașului te inspiră în a dezvolta astfel de proiecte. Însă, cu toate acestea, la nivel de ofertă a evenimentelor publice mari stăteam destul de slăbuț. Personal simțeam nevoia de mai multă efervescență, de a arăta lumii întregi acest oraș care chiar are multe de oferit și de a oferi bucurie ieșenilor. Iașul nu înseamnă doar niște pereți frumoși realizați. Iașul este un oraș viu, iar setea oamenilor de a consuma evenimente de calitate ne încarcă și ne încurajează de fiecare dată să mergem mai departe și să ne depășim limitele.
Cât de deschis e publicul la conceptele de evenimente pe care le propuneți?
Până acum putem spune că suntem printre norocoși. Organizăm inclusiv concerte publice periodic la care publicul răspunde cu sold out aproape de fiecare dată. Iar dacă ne raportăm la festivaluri, suntem mândri să avem două proiecte de succes: Classix Festival și Rocanotherworld. Primul este un festival internațional de muzică clasică desfășurat în mai multe clădiri de patrimoniu din Iași, cu invitați străini și cu o durată de o săptămână. Din start l-am dorit și gândit ca un festival deschis publicului larg, care să faciliteze accesul celor care poate în mod normal nu ar avea o astfel de oportunitate. Am adus muzica clasică sub o experiență contemporană, care a adus foarte mulți tineri la festival.
Legat de Rocanotherworld, pot spune că este un fenomen pe care poate nu am reușit să-l înțelegem în totalitate și care ne-a surprins mereu. Din anumite aspecte s-a conturat singur și a arătat la nivel național potențialul publicului ieșean. Pentru edițiile antepandemice vorbim de zeci de mii de oameni la baza pârtiei. În 2019, în patru zile de festival am avut peste 40 de mii de persoane. Deci da, cred că publicul este mai mult decât deschis evenimentelor noastre.
Cât de greu e să organizezi din nou evenimente culturale și artistice în pandemie?
Cel mai dificil lucru organizatoric pe perioada pandemiei a fost și este în continuare, din păcate, lipsa de predictibilitate privind măsurile. Nu există o strategie clară privind ajutorul sectorului cultural privat, cum întâlnim în alte state europene. Însă suntem optimiști, ne bucurăm că avem voie să ne facem festivalul și suntem profund recunoscători partenerilor, sponsorilor și publicului care ne-au rămas aproape și ne-au susținut mai ales acum, când nevoia era mai mult decât nevoie.
Rocanotherworld este un eveniment organizat de Asociația Industrii Creative din Iași, ce alte inițiative mai derulează asociația?
Ne dorim să dezvoltăm proiecte și produse care urmăresc creșterea industriilor creative în general, în scop cultural, educativ și social. În clipa de față, principalele proiecte sunt Classix Festival, Rocanotheworld, #Present – un proiect educațional destinat copiilor din centrele sociale – și Fondul Donatorilor – un demers de ajutorare în domeniul medical. Însă cele patru proiecte fuzionează la un moment dat, ceea ce este minunat. Considerăm că sunt interconectate și doar dacă te transformi într-un liant între lumi poți face o schimbare majoră în final.
Spune-ne câteva vorbe despre Patricia și istoria cu Rocanotherworld.
Sunt specialist în comunicare și PR, am făcut parte mereu din mediul cultural și artistic, iar industria evenimentelor a fost prezentă mereu în viața mea, însă, odată cu obținerea unei finanțări europene la 23 de ani, am începutul lucratul serios. Pentru a înțelege istoria Rocanotherworld e important de precizat că a luat ființă pe 23 iunie 2016 la Iași, fiind un festival organizat doar în trei zile, in memoriam Ioan Dan Niculescu, care a inspirat foarte mulți oameni în timpul vieții. Mie personal mi-a fost mentor și mă bazam pe sfaturile sale, atât profesional, cât și personal. Iar ca mine erau foarte mulți și ne-am dorit cu toții să împărtășim mai departe valorile sale be curious, be different, be for others, care stau la baza festivalului, la care au pus umărul foarte mulți prieteni de-ai săi. Am reușit să adunăm pe pârtie 2.000 de participanți încă din primul an. În 2017 am avut trei zile de festival, peste 25 de trupe care au concertat pro bono și 25.000 de participanți. De aici, restul e istorie.
FOTO 1: The Phope
1 Trackback