Înainte de întâlnirea cu membrii formației Duran Duran, reporterul de la „The Guardian“ a fost instruit de reprezentanții casei de discuri să evite să discute prea mult trecutul, fiindcă Duran Duran este „o trupă concentrată mau mult spre viitor“.
Lucru foarte greu de făcut dacă iei în considerare faptul că în acest an celebra trupă britanică din curentul New Romantics (sau New Wave) marchează aniversarea a 40 de ani de la lansarea primului single (Planet Earth), a primului album și prima intrare în topul Billboard.
A urmat o istorie plină de ingredientele normale ale unui succes uriaș: piese de top, turnee mondiale, premii Grammy, o apariție la Live Aid și schimbări de componență, proiecte personale, dispute financiare, destrămare. Și, spre deosebire de multe alte nume mari de acum patru decenii, o reuniune de succes, dovadă fiind ultimul album, din 2015, Paper Gods, care a debutat direct în Top 10, în Marea Britanie și Statele Unite.
În mai 2021, după patru decenii de carieră și 43 de ani de la formare, Duran Duran lansează un nou single, Invisible, și pregătește lansarea unui nou album, Future Past, la care colaborează cu Giorgio Moroder și Mark Ronson.
Nu e sigur la ce se referă titlul de Future Past al noului album, însă Duran Duran se gândește cu siguranță la viitor. Videoclipul noului single, Invisible, a fost realizat de o inteligență artificială numită, într-o asociere ironică, dar neliniștitoare, Huxley. „A fost creată de niște tipi care își spun Nested Minds“, explică vocalistul Simon LeBon. „Au încercat cu Huxley să aproximeze felul în care gândurile iau naștere în mintea umană. Nu are conștiință de sine, dar nu e un simplu program, este foarte complex, învață. Poate putem spune că visează.“
Pentru realizarea videoclipului, Huxley a fost hrănit cu imagini referitoare la alte piese ale formației, cu imagini ale trupei, cu versuri și cu muzica single-ului. „Huxley le-a adus laolaltă. Pur și simplu a «visat» aceste imagini care însoțesc muzica“, explică LeBon.
Duran Duran a fost totdeauna un grup interesat de noi tehnologii. La apariție, la începutul anilor ’80, a fost una dintre primele trupe care au folosit din plin noul mediu al clipurilor video. În 1997 a fost prima trupă care și-a vândut digital o piesă, Electric Barbarella. „Când am apărut noi, epoca video era la început și a fost unul dintre principalele mijloace prin care formația a atins un succes planetar“, spune LeBon. Cu toate acestea, Duran Duran nu poate evita faptul că este un grup a cărui popularitate este ferm ancorată în anii ’80. „Trebuie să accepți asta“, crede Nick Rhodes (claviaturi). „Toate trupele ar vrea să aibă din nou 18 ani, dar trebuie să accepți timpul care a trecut, nu are rost să te prefaci. Poți evita să devii doar obiectul unei nostalgii rearanjând lucrurile, regândind imaginea și selectând altfel piesele pe care le cânți.“
Cu toate acestea, Rhodes, ca și ceilalți membri ai trupei, nu renegă decada în care au devenit celebri. „Oamenii de azi critică egoismul și lăcomia anilor ’80“, spune el, „dar, dacă te uiți la arta, la moda și la designul epocii, vezi că a fost o decadă extraordinară. Era un peisaj extraordinar pentru muzică, o vreme în care erai capabil să îți creezi propriul sound. Nimeni dintre noi nu s-ar fi gândit nici mort să copieze soundul altcuiva. Fiecare trebuia să aibă propria identitate, era ca un soi de medalie de onoare“.
Schimbarea a început să fie simțită spre finalul decadei, spune Rhodes, și, prin extensie, aceeași schimbare pare să fie resimțită și astăzi. „Anii ’80 erau caracterizați de individualism“, explică muzicianul. „Dar, pe măsură ce înaintam în anii ’90, totul începea să se rezume la a purta toți aceleași haine, aceiași jeanși și să fii parte a aceluiași grup. Eu, unul, n-am cumpărat în viața mea o pereche de jeanși.“
1 Trackback