Mare aniversare în această toamnă: doi dintre cei mai populari eroi ai benzii desenate europene serbează trei sferturi de secol de aventuri trepidante în topul preferințelor publicului.
Adevărat mit al benzii desenate franco-belgiene, seria aventurilor lui Blake și Mortimer debuta pe 26 septembrie 1946 în paginile revistei „Journal Tintin“ cu primul episod din saga Secret de l’Espadon.
Autorul, belgianul Edgar P. Jacobs, inspirat de povestirile de aventuri din epocă, dar și de anticipațiile științifice ale lui Wells și Conan Doyle, îi inventează pe căpitanul MI5 Francis Blake și pe profesorul Mortimer, doi eroi britanici tipici transformați în apărători ai libertății și valorilor umaniste ale Occidentului. Eroi britanici, fiindcă în epocă, la capătul celui de-al Doilea Război Mondial, Marea Britanie reprezintă pentru belgieni rezistența îndârjită împotriva barbariei. În același timp, eroi modelați vizual de către autor după doi dintre prietenii lui, Jacques Van Melkebeke și Jacques Laudy. Ironic, Jacobs își împrumută propriul chip colonelului Olrik, personajul negativ al seriei și marele dușman al lui Blake și Mortimer.
De-a lungul a 75 de ani, cei doi eroi au avut parte de 27 de aventuri uluitoare (de-a lungul cărora, numără editura Dargaud, au fumat 223 de pipe, au băut 39 de pahare de whisky, s-au confruntat cu 91 de dușmani și au pronunțat de 96 de ori „By Jove!“). Și, în același timp, au cunoscut un uriaș succes de public, întins de-a lungul a mai multe generații. Nu e deplasat de notat aici că marele succes al celei de a doua aventuri a britanicilor, Le Mystère de la Grande Pyramide (1950), a făcut ca zeci, poate sute de cititori să îmbrățișeze cariera de arheolog sau egiptolog.
La fel ca în cazul seriilor Tintin, Asterix sau Lucky Luke, Blake și Mortimer nu au părăsit niciodată primele locuri în topurile preferințelor publicului, deși Jacobs s-a stins din viață în 1987. Lucrul se datorează faptului că seria a continuat sub pana altor autori de marcă, scenariști și desenatori aleși să îi urmeze lui Edgar Jacobs cu o grijă și o atenție mult mai mare, parcă, decât în cazul altui erou celebru, James Bond. La 50 de ani de la debut, exact cu 25 de ani în urmă, Blake și Mortimer reveneau cu albumul L’Affaire Francis Blake, realizat de scenaristul Jean Van Hamme și desenatorul Ted Benoît, primul dintr-o nouă și lungă serie albume de succes care continuă și astăzi și care, la fiecare apariție, se clasează în topul celor mai vândute cărți din Franța și vestul Europei.
Anul acesta, aniversarea lui Blake și Mortimer este marcată de o serie întreagă de manifestări și evenimente printre care inaugurarea unei fresce, lansarea în Belgia a unei monede comemorative în valoare de 5 euro, expoziții și, mai ales, un nou album scenarizat de Jean Van Hamme numit Le dernier Espadon. Cererea pentru Blake și Mortimer este atât de mare încât albumul este serializat în prezent, în ritm de o planșă pe zi, în paginile cotidianului „Le Figaro“, înainte de lansarea în volum, mai târziu în această toamnă.
Unul dintre aspectele interesante ale succesului acestei serii este și faptul că niciodată, de-a lungul celor 75 de ani, nimeni nu a simțit nevoia de a moderniza, de a ajusta „pe gustul noilor generații“, aventurile celor doi eroi. Blake și Mortimer par, aidoma lui Tintin, permanent fixați într-o Europă alternativă foarte retro și foarte British, în anii imediat următori celui de-al Doilea Război Mondial. Cei care girează continuarea acestor aventuri după moartea lui Jacobs par a respecta întru totul această regulă, fără ca Blake și Mortimer să fie părăsiți sau ignorați de noile generații de cititori de bandă desenată.
Căci astăzi până și un alt mare personaj al BD-ului european, Corto Maltese, creat de Hugo Pratt, a fost modernizat și reformulat parcă pe gustul unui public obișnuit cu manga, într-un album lansat în această toamnă.