„Schimbă Amazon literatura?“ se întreabă publicația „New Republic“ într-un comentariu pe marginea unei noi cărți, Everything and Less: The Novel in the Age of Amazon, scrisă de criticul Mark McGurl, profesor de literatură la Stanford. „Noua carte a lui McGurl descrie o nouă și înfricoșătoare eră a literaturii acordată cu algoritmii lui Jeff Bezon“, scrie „New Republic“.
Platforma Amazon domină și influențează nu numai piața de carte, ci devine „o forță care modifică creația literară“, spune publicația. Încă din 2019, magazinul digital Amazon controla 72 la sută din vânzarea online de carte nouă și jumătate din vânzarea de carte în general. Kindle, creat de Amazon, este cel mai popular cititor de cărți în format electronic, iar firma deține atât Audible, cel mai mare serviciu american de cărți în format audio, cât și Goodreads, o platformă socială specializată în critica de carte bazată pe opiniile publicului. De asemenea, Amazon are și 16 edituri pentru cărți în format fizic.
De aceea, spune Mark McGurl, vrem sau nu, trăim în Era Amazon a literaturii. Ideea este că, deși există o foarte mare ofertă de produse culturale (literatură, film, muzică), cea mai mare parte a publicului accesează aceste produse numai prin intermediul câtorva platforme, un proces numit de Silicon Valley „descoperire“. Fiecare dintre aceste platforme însă impune, voit sau nu, propriul filtru pentru produsele pe care le oferă sau le recomandă clienților.
Amazon, de exemplu, prin programul Kindle Direct Publishing, încurajează anumite stiluri de cărți și de autori pe care le recomandă prin canalele de promovare. McGurl definește acest tip de literatură drept „de tip serial, cu autori care publică noi producții odată la câteva luni, în loc de odată la câțiva ani, repetitivă, cu aceleași ticuri, clișee, subiecte și rezolvări, pe placul unui public mereu pregătit să consume mai mult prin intermediul unei tablete“.
De obicei, spune criticul, această literatură se înscrie în două categorii. Fie producții epice, precum Urzeala tronurilor, fie producții romantice, cum e 50 Shades, mai intime și cu happy-end aproape obligatoriu. În ceea ce privește această categorie romantică, literatura Amazon este deseori explicit erotică. „Pentru Amazon, literatura este numai un serviciu, doar un alt bun pe care corporația îl oferă pentru satisfacția utilizatorului. Ideea unei opere de artă profunde, care să schimbe viața cititorului sau să îi provoace convingerile este absentă“, notează „New Republic“.
Prin tot ecosistemul lui, Amazon face ca literatura, astăzi, să nu aibă mari șanse de existență, cel puțin ca percepție, în afara acestei piețe dominată de bani și atenție. Cărțile sunt judecate după numărul de pagini răsfoite în aplicațiile Kindle, mai puțin după aprecierea criticii. Amazon are astfel o influență asupra scriiturii, nu deliberată, spune McGurl, ci ca un efect secundar al comercializării, o concluzie cu care „New Republic“ nu prea este de acord. Revista, în schimb, crede că, mai degrabă, felul în care Amazon a ajuns să domine piața și felul în care corporația face comerț pune o foarte mare presiune asupra editurilor, le reduce profiturile și le face, astfel, mai puțin dornice să își asume riscuri cu cărți care nu promit mari câștiguri.
Un alt mod prin care Amazon pune în pericol literatura este Amazon Studios, ale cărui producții fac ca un serial bazat pe o carte să fie mai ușor de vizionat decât lectura cărții propriu-zise. „Orice roman nou, orice colecție de eseuri, pare azi să fie vândută aproape imediat în vederea unei adaptări TV, ca și cum cartea, în sine, este doar schița unei eventuale producții video“, scrie „New Republic“. De aceea, crede autorul articolului, cartea lui Mark McGurl poate fi mai degrabă un îndemn adresat amatorilor de literatură să descopere altfel cărțile decât frecventând Amazon, fie vizitând o librărie independentă, întrebând un prieten sau citind o revistă.
Interesant este că vânzarea de carte reprezintă azi cam 10% din veniturile Amazon (un venit anual gigantic, totuși). Însă experții se așteaptă că Amazon va schimba și mai mult, în viitorul apropiat, felul în care oamenii cumpără și citesc cărți și felul în care cărțile sunt publicate. Un articol din „TechTarget“ notează că un mare efect asupra industriei s-ar putea să îl aibă succesul platformei Kindle Unlimited, care oferă Amazon acces nemaivăzut de mare la date privind comportamentul cititorilor, ceea ce va impune, eventual, o selecție a titlurilor în și mai mare măsură bazată pe succesul la public și mai puțin pe valoarea lor literară.
Este o practică deja folosită pe scară largă în China, de exemplu, unde cei mai de succes autori sunt descoperiți pe platforme online. „Avem două modele majore în China“, explică scriitorul Daikon Wang. „Primul model înseamnă să publici cărți pe site-uri precum Jinjiang sau Qidian și, dacă acestea se dovedesc populare, autorul este contactat de studiourile cinematografice. Alt model este cel al unor mari companii precum Tencent, care deține lanțuri industriale complete. Ai contract cu ei, ei se ocupă de tot. Un al treilea model a apărut recent: marile corporații angajează scriitori să producă romane ale căror drepturi sunt deținute de aceste companii.“