Paianjenul cyberpunk ii apartine sculptorului Christopher Conte (http://www.microbotic.org/) si este una dintre numeroasele sale creatii ce imbina arta cu biomecanica. Amestec straniu de Matrix si Jules Verne, operele sale de arta au fost expuse pentru prima data publicului in 2007.
Christopher Conte s-a nascut la Bergen, in Norvegia, si a descoperit creioanele ca orice copil normal, pe la trei ani. Dupa ce s-au mutat la New York, parintii l-au inscris la cursurile de arta ale Hofstra University, luind in serios sfaturile invatatoarei, care-i observase neobisnuitul talent. A studiat apoi la St. John’s University inca din liceu, iar in clasa a XI-a a primit o bursa la renumitul Pratt Institute. In paralel, printr-un program sponsorizat de Columbia University, a urmat cursuri de anatomie la Columbia Presbyterian Hospital.
„Cind studiam la Pratt, am trecut de la pictura si desen la lucrari tridimensionale”, povesteste Conte intr-un interviu acordat publicatiei „The Morning News”. „Desi urma sa imi dau licenta in ilustratie, in timpul liber faceam sculpturi inspirate de robotica. Incet-incet, am inceput sa folosesc metoda si pentru temele de la scoala. Din fericire, profesorii m-au sustinut si n-au vazut nici un motiv pentru care sculptura nu putea fi folosita pentru a ilustra o idee.” Dupa ce si-a luat licenta in Arte, Christopher Conte a incercat sa combine pasiunea pentru sculptura, medicina si biomecanica si a inceput sa lucreze in domeniul proteticii, realizind membre artificiale.
Vaduva-neagra din masina de cusut
Cu toate acestea, sculptura a ramas prima lui iubire. Anul trecut, publicul i-a putut admira pentru intiia oara uimitoarele lucrari, despre care au scris reviste precum „Wired”, „Popular Science” sau „Make Magazine” si pe care le-au folosit deja posturile Discovery Channel si MTV. Intr-un interviu pentru „Dark Matters Magazine”, Conte recunoaste ca primul artist care l-a inspirat a fost Leonardo da Vinci, dar se declara fanul lui H.R. Giger, despre care spune ca l-a ajutat sa vada si sa inteleaga frumusetea dintr-o alta perspectiva.
De curind, a inceput sa colaboreze cu agentul lui Giger, Leslie Barany, ceea ce – recunoaste – este „o adevarata onoare”. Ideile, povesteste el, ii vin de oriunde. Robotii, natura, medicina, antichitatile, ingineria, instrumentele stiintifice, filmele pe care le urmareste si cartile pe care le citeste – toate il ajuta sa creeze sculpturi fascinante, aflate la granita dintre realitate si science-fiction, dintre fiinta si masina. „Sint indragostit de antichitati. Hoinarind prin pietele de vechituri, am inceput sa le apreciez frumusetea, pe care mi-am dorit sa o pot reflecta in lucrarile mele. Cel mai greu insa este sa gasesc piesa potrivita si sa reusesc sa ii pastrez esenta.”
Cele mai multe dintre sculpturile sale infatiseaza insecte. Conte porneste de la forme naturale si cauta apoi materiale sau piese care se potrivesc imaginii pe care si-o doreste, pentru ca nu-i place sa construiasca nimic de la zero, ci sa integreze in sculptura componente deja existente. Evident, totul trebuie sa se asorteze perfect. Despre paianjenul creat dintr-o masina de cusut Singer, povesteste entuziasmat: „Cind am vazut piesa, am stiut ca e corpul unei arahnide. Tot ce mi-a ramas de facut a fost sa-i construiesc picioarele”.
Desi nu sint tocmai roboti, unele dintre lucrarile sale au anumite parti mobile, pentru a exprima cit mai fidel ideea de miscare. Dar Christopher Conte nu se multumeste cu atit. In viitor, promite sa ne uimeasca din nou, fiindca a inceput deja sa lucreze la niste prototipuri de insecte, dotate cu microprocesoare prin care li se poate controla miscarea.