Când au enervat nenumărați creștini practicanți cu farsa biblică Life of Brian, membrii grupului Monty Python n-au pățit nimic, în urmă cu patru decenii. Azi însă, măcar unul dintre celebrii umoriști britanici este pedepsit pentru „blasfemie“. Mai precis, Terry Gilliam (80 de ani), celebru și reputat regizor, autor al clasicelor Brazil sau Armata celor 12 maimuțe, a devenit o nouă victimă a culturii cancel, după ce spectacolul pe care îl pregătea a fost pur și simplu anulat.
Gilliam lucra la o nouă versiune scenică a comediei muzicale Into the Woods ce urma să aibă premiera anul viitor, la celebrul Old Vic Theater, în Londra. De vină pentru scoaterea din program a spectacolului nu sunt creștini fanatici, ci des întâlnita „haită woke“, deranjată de data aceasta de comentariile lui Gilliam despre nebunia prin care trece Vestul în ultimii ani.
Gilliam, la fel ca mulți alți artiști (și foști colegi în Monty Python) nu au privit cu ochi buni cultura cancel, pe care o consideră profund dăunătoare. În 2018, Gilliam a răspuns unei aprigi dezbateri despre diversitate rasială și sexuală la BBC declarând „spun tuturor că sunt o lesbiană neagră“. Anul trecut i-a enervat iarăși pe activiști, asemănând mișcarea #MeToo cu „o vânătoare de vrăjitoare“ care „a transformat mulți oameni decenți în victime“.
Picătura finală pentru activiștii woke pare a fi faptul că Gilliam a recomandat celor 495.000 de fani ai contului său de Facebook să urmărească pe Netflix noua emisiune The Closer a americanului Dave Chapelle. Asta în condițiile în care Chapelle a provocat o imensă furie din partea activiștilor trans când a satirizat „super sensibilitatea“ acestora și a afirmat, în ciuda „ortodoxiei woke“, că sexul este „un fapt“ și nu „o opțiune“.
Deși conducerea de la Old Vic s-a ferit să fie foarte explicită cu privire la motivele pentru care Into the Woods a fost scos de pe afiș, presa britanică susține că asta s-a petrecut la presiunea personalului deranjat de mai multă vreme de afirmațiile lui Gilliam. Un personal care nu s-a ferit să își anunțe satisfacția pe Twitter. „Trebuia anulat de mai bine de un an. Conducerea ne datorează scuze pentru asta“, scrie, de exemplu, Penny Babakhani, producătoare de origine iraniană de la Old Vic.
Old Vic are deja o experiență foarte neplăcută cu mișcarea #MeToo după ce cunoscutul actor Kevin Spacey, fost director artistic al teatrului între 2003 și 2015, a fost acuzat de „comportament neadecvat“ și „hărțuire“ de către 19 angajați. Un scandal care s-a soldat cu concedierea lui Spacey și fără nici o consecință juridică.
Însă Gilliam, ca mulți alții, a sugerat că nu toți cei care s-au prezentat ca victime în timpul „cruciadei“ #MeToo sunt chiar sinceri. Vorbind despre mogulul Harvey Weinstein și cei implicați în cazul lui, Gilliam a declarat că „toți au fost adulți ambițioși. Sunt multe victime în viața lui Harvey și ele au parte de toată simpatia mea. Dar, pe de altă parte, Hollywoodul este plin de oameni foarte ambițioși care sunt adulți și care fac alegeri“.
Însă în zilele noastre, în lumea anglo-saxonă mai ales, delictul de opinie a devenit o îndeletnicire foarte periculoasă. Nici vedete care au susținut aceste așa-zise valori n-au scăpat de furia woke atunci când au deviat de la ortodoxia sa, cum ar fi scriitoarele feministe J.K. Rowling sau Margaret Atwood, care au devenit ținte în momentul în care au contestat obsesiile trans. Scriitoarea scoțiană Gillian Philip a fost abandonată de editură după ce a susținut-o pe J.K. Rowling. Iar instituții precum Universitatea Liverpool sau Natural History Museum aprobă dărâmarea statuilor ce deranjează pe activiști. „O criză cronică de lipsă de coloană vertebrală a infestat elita culturală a țării“, scrie publicația „Spiked online“. „Iar aceste elite par, într-un mod foarte periculos, să nu își dea seama că exact această lașitate propagată de sus în jos alimentează amenințarea pe care o reprezintă cultura anulării. De fiecare dată când un teatru, o editură sau un muzeu cedează în fața presiunilor gloatei, nu face decât să le dea și mai mare curaj. Fiecare scalp, acum și cel al lui Gilliam, nu face decât să îi îngrașe pe noii cenzori.“
Probabil că noul statut, de victimă a culturii anulării, nu îl surprinde pe Terry Gilliam. Încă din 2018, celebrul regizor era scandalizat de faptul că o trupă de comedie așa ca Monty Python, „compusă numai din bărbați albi“, nu mai este acceptabilă astăzi. „Cum să poți reacționa la așa ceva?“, se întreba Gilliam. „Oamenii ăștia nu pot să înțeleagă nici cea mai mică glumă! Sunt convins că astăzi Monty Python n-ar mai putea lucra la BBC!“