Sunt filme ale căror succes de public este atât de mare încât marchează profund cultura populară și se transformă, aproape natural, în serii de filme ce continuă să apară decenii la rând. Până în anii ’80, Hollywoodul era reticent la ideea unei continuări a unui film de succes. Astăzi, dimpotrivă, pare complet înțepenit în ideea de continuări, remake-uri și reboot-uri ale filmelor de succes.
Unele dintre aceste serii satisfac așteptările publicului. James Bond, de exemplu, este un succes continuu din 1960 încoace. Saga lui Rocky pare să fi redescoperit o nouă viață odată cu Rocky Balboa și Creed. Misiune: imposibilă și-a descoperit cu adevărat formula de succes abia cu al patrulea film, Ghost Protocol, și produce noi filme bune.
Alte serii însă, deși producătorii nu vor să recunoască, sunt în declin și deja seamănă cu un musafir care nu mai vrea să plece acasă.
– Indiana Jones. Primele trei filme din serie sunt clasice, poate cele mai iubite filme de acțiune din istorie. Numai că un al patrulea episod, Regatul Craniului de cristal, realizat după 20 de ani, s-a dovedit un dezastru, cel puțin la nivel creativ. Acum, producătorii se căznesc să mai scoată un al cincilea Indiana Jones, mai ales din ambiția noului proprietar al seriei, Disney, de a stoarce tot ce se poate din achiziția de miliarde a studiourilor Lucasfilm și a producătoarei Kathleen Kennedy de a dovedi că este și ea o forță creativă, după ce ani la rând a fost asistenta lui George Lucas și Steven Spielberg. Dar cu o vedetă trecută de vârsta de pensionare (Harrison Ford are aproape 80 de ani) și cu un Spielberg retras din proiect, Indiana Jones 5 se anunță mai degrabă ca o caricatură progresist-consumeristă a originalului.
– Fast & Furious. Primul film, din 2001, a fost o producție de serie B care, în mod neașteptat, a generat o serie de mare succes. Dar, de-a lungul episoadelor, formula Fast & Furious a pierdut complet contactul cu realitatea, iar ultimul din serie, F9, pare mai mult o combinație de supereroi Marvel și Looney Tunes. Mai urmează două episoade…
– Die Hard. Primul film este un clasic și l-a făcut star internațional pe Bruce Willis (rolul a fost jucat inițial de Frank Sinatra!). Episoadele 2 și 3, deși inferioare, au avut succes, însă următoarele două filme din serie demonstrează că Die Hard trebuie să se oprească foarte repede.
– Saw. O franciză horror creată de succesul primului Saw, în 2004, la fel refuză să moară, deși ar fi trebuit să se oprească de multă vreme. Are până acum opt continuări, urmează un alt film și o posibilă adaptare sub formă de serial TV.
– Alien. Lumea s-ar fi mulțumit și numai cu primele patru episoade din serie, dintre care două sunt, indiscutabil, clasice ale producțiilor de gen, iar două mai mult exerciții de stil cel puțin digeste. Numai că intenția regizorului filmului original, Ridley Scott, de a reînvigora franciza cu Prometheus și Alien: Covenant a avut parte de o asemenea primire, încât celebrul realizator a fost silit să renunțe la planurile sale. În prezent, regizorul Noah Hawley pregătește (pentru Disney) un serial TV bazat pe Alien, proiect în care vor fi subliniate, se pare, mai ales ideile politice la modă. Cât despre cele două încercări de a combina seriile Alien și Predator, cu cât se vorbește mai puțin, cu atât mai bine.
– Războiul stelelor. Prima trilogie a lui George Lucas a schimbat cultura populară și Hollywoodul.
A doua, în ciuda criticilor, a fost și ea un succes. În mâinile studiourilor Disney și a producătoarei Kathleen Kennedy mai ales, Războiul stelelor s-a dovedit un dezastru creativ și, în mare măsură, financiar – noile filme au produs încasări aparent uriașe, dar departe de așteptările studiourilor, care au plătit 4 miliarde pentru a achiziționa drepturile. Singurul succes consistent de care se bucură noul Star Wars este seria TV The Mandalorian. Numai că, în ghearele Disney, Războiul stelelor nu mai înseamnă acum câte un film-eveniment, lansat la o distanță de câte trei ani. Dimpotrivă, înseamnă o cantitate complet nesănătoasă de proiecte de filme și serii care diluează deja franciza și a căror calitate dovedește că actualii realizatori, clar, nu sunt la nivelul lui George Lucas.