Indiferent de metodele si materialele pe care le alege pentru a se exprima, temele sale graviteaza in jurul stiintei, naturii (sau, in fine, chiar „stiintelor naturii”), fantasticului, istoriei universale si personale. „Corespondente ilogice, dar puternice intre real si ireal”, dupa cum recunoaste chiar el.
Absolvent al Rhode Island School of Design (specializarea Sculptura) in 1999, a primit apoi o bursa de creatie la Vermont Studio Center si a expus, de-a lungul anilor, in Canada si Statele Unite. Altceva i-a adus insa faima in intreaga lume: studioul Insect Lab (www.insectlabstudio.com/), creat in urma cu opt ani, locul in care se produc minunile inchise apoi sub un clopot de sticla sau inramate cu grija. Aici, Mike Libby diseca minutios bondari, tarantule, greieri sau fluturi, montindu-le rotite vechi de ceasornic si incremenindu-i pentru vesnicie. Ochii curiosilor au astfel, pentru o clipa, senzatia ca descifreaza mistere vechi, ascunse sub elitre.
„Insectele m-au fascinat intotdeauna, la fel ca si tehnologia creata de oameni”, marturiseste Libby. „Sau poate tocmai nevoia oamenilor de a inventa si de a folosi tehnologia ma intriga…” – adauga nehotarit. „Oricum, ceea ce ma intereseaza pe mine (si, recunosc, e o tema oarecum romantica) este sa combin aceste doua elemente atit de diferite in asa fel incit sa se puna reciproc in evidenta, atit din punct de vedere vizual, cit si conceptual.”
Povestea laboratorului de insecte
Confirmind ipoteza care sustine ca multe idei bune vin dintr-o intimplare, Mike Libby povesteste ca a gasit intr-o zi un carabus fascinant colorat – mort, dar intact. L-a pastrat pina cind a descoperit un ceas vechi, al carui mecanism i-a amintit de micuta zburatoare. „Mi s-a parut ca acel carabus seamana cu un dispozitiv mecanic, ba chiar si functioneaza precum unul, asa incit m-am gindit sa-l combin cu piese de ceas.” Dupa ce a reusit sa disece insecta, o penseta si putin lipici au desavirsit miniaturala sculptura cibernetica.
De atunci, pasiunea s-a transformat intr-o mica afacere pe Internet. Oricine poate comanda un exemplar, la preturi care variaza intre 200 si 1.300 de dolari. Iar clientii nu lipsesc: colectionari de ceasuri, entomologi, oameni de stiinta, pasionati de SF, adepti ai esteticii steampunk sau, pur si simplu, indivizi care vor sa faca un cadou original.
Libby le ofera potentialilor sai cumparatori nu doar „un galantar” virtual de unde isi pot alege opera de arta, ci si atragatoarea posibilitate de a comanda un exemplar din clasa si ordinul preferat. Fiecare exponat este unic, iar Mike Libby are nevoie de 10-50 de ore pentru a-l transforma intr-o bijuterie cibernetica.
Piesele si le alege cu grija si, oricit de ciudat ar parea, are furnizori care il aprovizioneaza cu insecte din Africa, Asia si America de Sud. Asa are certitudinea ca va primi cele mai bune exemplare, dar uneori foloseste si cite o libelula ori viespe prinse de el. Cit despre ceasuri, nimic nu este inutilizabil, fiecare surub minuscul, minutar sau rotita dintata gasindu-si rostul. „Folosesc uneori si anumite componente electrice din vechi placi de circuite. Incerc sa reciclez tehnologia «moarta»”, spune Libby.
Artistul a aparut pina acum in „New York Times”, in „Playboy” si pe Discovery. Suficient cit sa fie cool.