Rapperul și producătorul american Kanye West, cu ocazia noului său album, se poziționează în postura de lider al unei eventuale mișcări împotriva giganților streamingului. West a lansat albumul Donda 2 exact pe 22.02.2022, un disc ce nu poate fi găsit pe nici o platformă de streaming. În schimb, fanii (foarte mulți) care vor să asculte discul vor trebui să plătească 200 de dolari pentru a procura și un mic aparat numit Stem Player cu care poate fi audiat acest album. Este „prețul pentru a face parte din revoluție“, spune West, care se justifică astfel: „Astăzi, artiștii primesc doar 12% din banii pe care îi face industria muzicală. E timpul să eliberăm muzica de acest sistem opresiv. Este timpul să preluăm controlul și să ne creăm propriul sistem“.
West, care ar fi renunțat la o ofertă de 100 de milioane de dolari pentru exclusivitatea asupra albumului din partea Apple, descrie actuala situație astfel: „Coloșii tehnologici au făcut muzica aproape gratuită, iar noi, muzicienii, suntem siliți să vindem bascheți și bilete la concerte dacă vrem să trăim. Nimeni nu poate să mă plătească și să fie lipsit de respect față de mine. Ne vom fixa propriile prețuri pentru arta noastră“.
Stem Player-ul, care poate nu numai reda muzica, ci o și poate remixa, nu este prima unealtă de acest tip lansată pe piață, înaintea lui a existat, de exemplu, Pono, care însă nu a avut succes. Ar putea să aibă succes „revoluția“ lui Kanye West ?
Adevărul este că relația dintre muzicieni și streaming este extrem de problematică. Inclusiv boicotul demarat recent de Neil Young a deraiat de la subiectul Joe Rogan la cel mult mai serios, al remunerațiilor extrem de mici primite de artiști din partea Spotify, în cazul de față. Mobilizarea artiștilor contra giganților streaming s-a accentuat în perioada pandemiei, dar a rămas mai mult un zgomot de fond, apreciază „France Culture“, mai ales că multe mari vedete, aflate pe poziții comode, nu s-au solidarizat cu ceilalți muzicieni.
West este însă unul dintre marile staruri de astăzi ale muzicii, iar implicarea lui reaprinde conflictul. Fiindcă, spune postul francez, „această revoluție trebuie să ducă la un moment dat la o schimbare a modelului economic al platformelor de streaming în urma căruia profită doar o mână de staruri și care, pe de altă parte, exercită și o nivelare dăunătoare asupra diversității genurilor muzicale. Riscul, în caz contrar, este să secarea durabilă a creației muzicale“.