Întoarcerea la Paris
Marea soprană rusă Anna Netrebko (foto) a fost ovaționată la Paris, miercuri seara, la finalul unui concert ce a marcat întoarcerea ei pe scenele franceze. Asta după ce, cu doar câteva luni înainte, Anna Netrebko a fost pusă la index fiindcă îl sprijină pe Vladimir Putin și a fost suspendată de la Metropolitan Opera din New York. O condamnare a războiului din Ucraina mai târziu, și Annei Netrebko, iată, i s-au iertat parte din păcate în Occident (între timp, a devenit persona non grata acasă, în Rusia).
Contra boicotului
Cineastul ucrainean Serghei Loznița, venit să-și prezinte la Cannes ultima peliculă, The Natural History of Destruction, se opune boicotării artiștilor ruși din cauza naționalității acestora. „Este grotesc să decizi cine sunt cei «buni» și cine sunt cei «răi»“, spune regizorul într-un interviu acordat AFP. „Sunt ferm convins că oamenii trebuie judecați pe baza declarațiilor lor, a acțiunilor lor individuale, nu în funcție de pașaport. Fiecare caz trebuie judecat individual, pe baza propriilor merite“. Loznița este unul dintre obișnuiții festivalului de la Cannes, unde a prezentat filme precum Maïdan (2014), sau Donbass (2018). În martie, însă, el a fost eliminat din Academia cinematografică din Ucraina după ce a refuzat să îi pună pe toți artiștii ruși „în același coș“. De asemenea, i se reproșează că a acceptat finanțări din partea oligarhului rus Roman Abramovici.
Solidaritatea caricaturiștilor
Jurnalul satiric „Charlie Hebdo“ și-a deschis, miercuri, paginile pentru 40 de desenatori ucraineni care „continuă să-și facă treaba“ în ciuda invaziei rusești, publicând desenele acestora „din solidaritate“. „Este un mod de a răspunde rachetelor cu râsete“, explică „Charlie“, apreciind că aceste caricaturi „neiertătoare cu rușii stau mărturie pentru un umor care nu vrea să predea armele în fața arbitrariului și a terorii“. Fondurile rezultate din vânzarea la licitație a 20 de astfel de desene vor fi donate forțelor armate ucrainene.
Versiunea ignifugă
Scriitoarea Margaret Atwood a scos la licitație un exemplar ignifug al cărții Povestea servitoarei, în sprijinul luptei contra cenzurii în Statele Unite. Până acum, cartea a făcut obiectul a cinci oferte, cea mai ridicată fiind de 45.000 de dolari. Câștigurile vor fi vărsate în conturile organizației PEN America.
Ironie criminală
Scriitoarea americană Nancy Crampton Brophy, specializată în titluri sentimentale autopublicate, a fost condamnată de un tribunal din Oregon pentru uciderea soțului. Cum realitatea depășește deseori ficțiunea, Nancy Brophy a publicat pe blogul personal, în 2011, un eseu intitulat „Cum să îți ucizi soțul“, în care afirma „în ce privește crima, trebuie știut că fiecare dintre noi este capabil de așa ceva, dacă este suficient de motivat“.
Cărțile „vizibile“
Multe edituri franceze încep să se specializeze în cărți scoase în ediții tipărite cu un corp de literă dublu ca mărime (foto sus) decât cel normal, cărți care se dovedesc foarte confortabile pentru cititorii seniori, pentru cei cu probleme de vedere sau suferind de dislexie. Acest format devine tot mai prizat de cititori, inclusiv de către cei fără probleme, dar care vor un anume confort al lecturii. Aceste ediții nu se bazează doar pe mărimea corpului de literă. De asemenea, față de edițiile standard, ele sunt tipărite pe o hârtie mai groasă, albă. Din cauza mărimii corpului de literă, lungimea unui rând este de maximum 11 centimetri și, astfel, ochiul obosește mult mai greu, spațiul dintre rânduri este ceva mai mare. Problema acestor cărți stă în altă parte, cel puțin deocamdată: aceste ediții costă un pic mai mult decât cele standard. Prețul se datorează atât caracteristicilor tipografice aparte, cât și faptului că, cel puțin deocamdată, tirajele pentru astfel de volume sunt mici, uneori între 500 și 1.000 de exemplare. „E o piață de nișă, e adevărat, dar ne scoatem cheltuielile“, explică un reprezentant al Éditions de la Loupe. Piața ar putea crește fiindcă, spune specialiștii, marele public încă nu a aflat de existența acestor ediții.