În luna martie, celebrul Bruce Willis anunța că încetează activitatea de actor, la 67 de ani. Suferind de afazie, care poate afecta grav comunicarea și memoria, Willis punea astfel capăt unei cariere bogate, plină de roluri populare, de la serialul Maddie și David la filme de mare succes precum seria Die Hard, Al cincilea element, Pulp Fiction sau Unbreakable. Boala lui Willis a explicat oarecum ce s-a întâmplat în finalul carierei sale, când fosta vedetă părea angajată tot mai mult pe calea filmelor de serie B și C. De fapt, de la aflarea diagnosticului, Willis a jucat în 22 de filme minore de acțiune, cele mai multe direct pentru video sau TV, filme la care era angajat numai pentru câteva zile, nu îl solicitau fizic și intelectual, pentru a face mai bine față problemelor de sănătate.
Dar, în noua lume digitală, această retragere silită nu înseamnă neapărat și finalul carierei. Cel puțin nu al unei cariere tradiționale.
Anul trecut, Willis apărea într-un clip publicitar realizat pentru compania rusă MegaFon, realizată cu tehnologia deepfake. Când este bine făcută, aceasta permite trucaje uluitoare: inserarea feței unei actor pe corpul altuia. Așa încât, în reclama cu pricina, un alt actor apărea pe ecran având fața și vocea lui Bruce Wilis, fără să fi fost nevoie, teoretic, ca acesta din urmă să calce pe platou.
Acum, „The Telegraph“ dezvăluie faptul că Willis a semnat un contract cu Deepcake, firma care a realizat reclama cu pricina. Conform contractului, Willis cedează firmei drepturile asupra înfățișării sale, iar imaginea lui poate, de acum înainte, pe toată durata contractului cel puțin, să apară din nou în filme, seriale sau spoturi publicitare.
Willis este primul star hollywoodian care face acest pas. Nu e ceva cu totul inedit pentru public. În ultimii ani, franciza Star Wars ne-a obișnuit cu întinerirea (Luke Skywalker) sau resuscitarea (Peter Cushing) unor actori pentru nevoile producțiilor cinematografice, dar, până acum, astfel de procedee s-au limitat numai la proiecte precise. Vedetele implicate în așa ceva nu și-au vândut imaginea pentru alte proiecte viitoare. Willis este primul care o face, iar în viitorul apropiat Deepcake se poate asocia, pur și simplu, cu orice studio hollywoodian pentru a aranja ca Willis (sau imaginea lui) „să joace“ în orice film, chiar și după moarte. Nici măcar nu va fi nevoie de actorul original pentru a da voce personajului; astăzi, tehnologiile AI (cum este Respeecher) sunt suficient de evoluate pentru a reproduce orice voce.
„Îmi place precizia cu care a fost recreat personajul meu“, declara Willis în urmă cu un an, vorbind despre reclama în care chipul lui era imprimat pe trăsăturile actorului rus Konstantin Soloviov. „E o frumoasă ocazie pentru mine de a mă întoarce în timp. Cu avansul acestor noi tehnologii, chiar fiind pe un alt continent, pot să comunic cu ei, să muncesc și să particip la realizarea acestui film.“
Pentru a crea acest geamăn digital al lui Willis, inginerii de la Deepcake au hrănit o inteligență artificială cu 34.000 de fragmente de imagine din filme precum Die Hard sau Al cincilea element, iar duplicatul digital rezultat a fost imprimat cu precizie chirurgicală pe fața actorului rus. Deepcake spune că tot procesul a durat numai 14 zile, dar că Willis poate fi recreat acum în 3-5 zile pentru nevoile unui alt proiect. Financiar, serviciile Deepcake ar putea costa mult mai puțin decât salariul al unei vedete.
Hollywoodul nu se mai ferește să apeleze la astfel de tehnologii. Se zvonește că vedete precum Arnold Schwarzenegger, Jim Carrey sau Michelle Pfeiffer și-au creat deja duplicate digitale. Tehnic vorbind, realizatorii se bucură chiar de existența lor, văzând în deepfake o nouă unealtă extrem de folositoare. De exemplu, ea poate fi folosită atunci când, chiar în cazul unei producții normale, un actor nu poate fi prezent pe platouri din cauza unei probleme, sau pentru a evita deplasări în zone greu accesibile etc.
Decizia lui Willis este un pas major în ce privește viitorul cinematografiei ca atare și deschide un câmp larg de discuții (unii ar spune o cutie a Pandorei) cu privire la aspectele etice, legale și artistice pe care le implică apariția „gemenilor digitali“ ai actorilor. Pentru aceștia din urmă, deepfake poate fi și o cale din biți și linii de cod de a atinge o anume nemurire.