Fiesta spune povestea unei astfel de „generatii pierdute”, al carei reprezentant este Jacob (Jake) Barnes, erou si narator totodata, un jurnalist american ramas impotent in urma unui accident din timpul primului razboi mondial. La Paris, Jake o intilneste pe frumoasa Brett Ashley, o englezoaica pasionala si capricioasa, care este insa inconjurata si de alti admiratori, printre care si boxerul Robert Cohn, fiu al unei familii de evrei din New York. Inca din primele pagini ale romanului, Jake il descrie pe Cohn ca fiind un om fara personalitate, suferind de „incapacitatea aia de a se bucura de Paris”.
Impreuna cu prietenul sau Bill Gorton, Jake pleaca in Spania, pentru a urmari corida de la Pamplona si pentru a participa la „Fiesta de San Fermin”. Jake este un „aficionado” adevarat (Aficion inseamna pasiune. Aficionado e cineva pasionat de luptele de tauri), iar aceasta sarbatoare are o importanta deosebita pentru el.
Alcoolul si adrenalina nu sint insa suficiente pentru a explica atractia pe care o reprezinta Spania pentru acesti oameni aflati intr-o continua ratacire si care incearca cu disperare sa-si uite trecutul. La Pamplona, Jake o reintilneste pe Brett, frumoasa englezoaica, insotita in aceasta excursie de Mike Campbell. Actiunea romanului se petrece in anii ’50, dar atmosfera este una de sfirsit de lume, personajele traind intr-un prezent continuu, fara viitor. Povestea incepe la Paris si se sfirseste in Spania. Cititorul poate avea la un moment dat falsa impresie ca eroii lui Hemingway din Fiesta, artisti si femei „usoare”, nu sint decit niste paraziti ai societatii.
Rana de razboi va schimba definitiv destinul lui Jake. Din cauza acestui accident, despre care Barnes vorbeste mereu cu o indiferenta fortata, va face ca iubirea lui pentru Brett sa devina o iubire imposibila: „Asta era Brett, din cauza careia tocmai plinsesem. Apoi m-am gindit cum mergea pe strada si cum s-a urcat in masina, asa cum am vazut-o ultima data, si, bineinteles, in scurt timp m-am simtit iar ca dracu’. In timpul zilei e floare la ureche sa faci pe indiferentul in legatura cu orice, dar noaptea e o cu totul alta poveste”. Jake indura cu eleganta tragedia fizica ce-l priveaza de dragoste si de sex. Curajul sau este de fapt „un mod discret si stoic de a infrunta adversitatea, fara a accepta infringerea si autocompatimirea”.
Fiesta – o carte indispensabila cititorului indragostit de Hemingway
Fiesta este considerat un roman in mare parte autobiografic, o carte din care putem desprinde cu usurinta chiar un portret al scriitorului. Exista doua fete, total diferite, ale unuia si aceluiasi individ: pe de o parte, avem de-a face cu un personaj lucid, calm, rational, iar pe de alta parte, cu unul impulsiv si decadent. Fiesta este o carte indispensabila cititorului indragostit de Hemingway, care vrea sa afle mai multe lucruri despre omul din spatele scriitorului si despre scriitorul din spatele omului.
Fiecare intimplare din acest roman este perceputa de catre cititor ca fiind esentiala. Punctul de vedere al scriitorului este intotdeauna unul obiectiv, extern personajului. Stilul lui Hemingway din acest prim roman este foarte apropiat de stilul jurnalistic, iar povestea este inspirata chiar din viata autorului.
Nici unul dintre personaje nu este ceea ce pretinde a fi. Din acest conflict dintre realitate si aparenta ia nastere tragicul. Ce vor sa ascunda aceste personaje, desi toate incercarile lor sint zadarnice? Este vorba despre ceea ce francezii numesc „le mal de vivre”.
Nici alcoolul, nici calatoriile, nici corida nu-i pot ajuta pe eroii lui Hemingway sa faca fata absurdului existentei. Desi soarele rasare in fiecare zi, noaptea nu intirzie niciodata, aducind cu ea frica si cosmarurile. Nicaieri aceste personaje nu se pot simti acasa, insa la Pamplona viata pare sa dobindeasca un sens, desi pentru un scurt timp, caci cursele de tauri si alcoolul nu sint decit mici evadari pentru aceasta „generatie pierduta” in trecut.
Ernest Hemingway, Fiesta, colectia „Biblioteca Polirom. Seria de autor «Ernest Hemingway»”, Editura Polirom, 2008, 34.95 lei