Acest comportament al Letitiei ne trimite cu gindul la cel mai cunoscut personaj feminin al lui Milan Kundera, si anume la Tereza, pentru care corpul, adesea privit cu dispret, devine principalul instrument de cunoastere. Am putea spune ca personajele kunderiene se impart, in acest sens, in doua categorii: cele care isi accepta trupul si cele care il dispretuiesc: „Quand l’homme decouvre pour la premiere fois son moi physique, ce n’est ni l’indifference ni la colere qu’il ressent d’abord et surtout, mais la honte: une honte fondamentale qui avec des hauts et des bas, meme emoussee par le temps, l’accompagnera toute sa vie”, spune Milan Kundera in L’insoutenable legerete de l’etre. Rusinea face parte din conditia umana.
Prima noapte de dragoste a Letitiei Branea scoate la iveala un adevar greu de suportat: „Alaturi de mine era trupul meu pe care as fi vrut sa-l uit, o coaja naclaita si rusinoasa. Cum pot sa faca asta mereu, cum nu le este rusine sa stea goi, fata in fata, unii fata de altii si sa faca asta? mi-am repetat, ascunzindu-mi, prea tirziu, fata lipsita de lacrimi intre coatele pe care le simteam subtiri si ascutite”.
Transformarea adolescentei in femeie este resimtita ca o departare de sine insasi. Problema identitatii ocupa un loc central in Drumul egal al fiecarei zile. Atitudinea Letitiei fata de propriul corp este deosebit de importanta in intelegerea evolutiei personajului. Privindu-se la un moment dat in oglinda, Tereza spune suspinind: „Notre corps determine notre identite”.
Anunta romanele de mai tirziu
Gabriela Adamesteanu a „iesit” la un moment dat din literatura, iar dupa 1990 nu a mai publicat nici un roman. A revenit abia in 2003, cu romanul Intilnirea, aparut la Editura Polirom si reeditat, intr-o editie mult schimbata, anul trecut. Drumul egal… anunta romanele de mai tirziu ale scriitoarei, dar mai ales capodopera sa O dimineata pierduta. „Eu sint claustrofoba si ma sufoc in spatiile inchise. Si, dupa ce faci eforturi supraomenesti sa treci dintr-un spatiu intr-altul, vezi ca de fapt toate mediile in care intri sint inchise, rutinate. Aceasta idee este sugerata, poate prea discret, in primul meu roman, Drumul egal al fiecarei zile”, marturiseste Gabriela Adamesteanu intr-un interviu.
Intr-adevar, exista in Drumul egal… o permanenta dorinta de a iesi dintr-un anumit mediu, dintr-un anumit spatiu, chiar din propriul trup; dorinta de emancipare a unei femei care vrea sa evadeze din monotonia cotidiana, sa parcurga „drumul” pina la capat, stiind ca la capatul acestui drum se afla lumea care i-a fost dintotdeauna refuzata familiei sale. Trecerea dintr-un spatiu inchis intr-altul ne aduce aminte de incercarile disperate ale lui Iona de a iesi din burta pestelui, labirintul angoasant din care, odata intrat, nu mai poti iesi.
Romanul incepe si se termina cu o intrebare: „Cine este Letitia Branea?”. Cititorul este lasat sa raspunda singur la aceasta intrebare. Caracterizata de o puternica dorinta de individualizare, eroina din Drumul egal al fiecarei zile este un personaj contradictoriu, prizoniera in propria lume si condamnata sa traiasca in „anonimat”, cu un trecut vinovat. O viata alcatuita din scene mici, dar semnificative pentru evolutia personajului. Letitia refuza sa traiasca precum un robot, parcurgind mereu acelasi drum monoton, „drumul egal al fiecarei zile” in care isi doreste sa devina altcineva: „Atunci m-am gindit cu regret ca mie n-o sa mi se intimple niciodata ceva deosebit si cu gindul acesta am trecut peste zile, pina in noaptea cind portarul de la camin a intrat in camera noastra, bijbiind printre cele cinci paturi, a aprins lumina si a zis: – Cine este Letitia Branea… a telefonat sa se duca de urgenta acasa… I-am vazut prima data privirea nesigura si, sub ochii usurati si compatimitori ai fetelor, m-am desprins de mine si am urcat in rolul asteptat, cu banuiala sau inceputul unei dureri pe care mi-o urmaream singura, silindu-ma s-o duc asa cum citisem si vazusem la cinema”.
Gabriela Adamesteanu, Drumul egal al fiecarei zile,
editia a V-a revazuta, colectia „Fiction Ltd”,
Editura Polirom, 2008, 34.95 lei