Muzica lumii, duete din opere, două concerte esențiale pentru vioară, o priveghere coral-bizantină, un omagiu unui imens pianist și o vecernie barocă de Crăciun. Șase discuri autumnale, într-un alt Rubato de citit cu urechile în „Suplimentul de cultură“ de săptămâna aceasta.
Nemanja Radulović – Roots, Warner Classics, 7 octombrie 2022
Roots e rodul pandemiei pentru magnificul violonist de origine sârbă Nemanja Radulović, care, în imposibilitatea de a urca pe o scenă, s-a întors la rădăcini: de la Hora Mărțișorului și Mândra mea până la teme latino, gipsy, japoneze sau argentiniene, acest album e un turneu prin diversitatea culturală a lumii: „Când a început lockdownul, m-am gândit mult la locul de unde vin și mi-am dat seama cât de multă muzică poate conecta oamenii, prin bucuria ei pură și că există un lucru pe care l-aș putea oferi unei lumi pe care pandemia o blocase în spatele unor noi granițe. Și asta a fost, am încercat să reconectăm totul prin muzică… prin muzica lumii, care este rădăcina muzicii clasice“.
E o muzică superbă în interpretările pătimașe ale violonistului sârb, care se simte excelent în compania tânărului ansamblu Double sens. „Piesele de pe acest album sunt foarte personale. Îmi doresc ca fiecare dintre voi să descopere o lume fără granițe prin această muzică“, mai spune Nemanja Radulović.
© Sever Zolak
Warner Classics 9029619839
Nemanja Radulović, vioară
Double Sens Ensemble
Aleksandar „Aca“ Šišić (1937-2007)
Jonče Hristovski (1931-2000)
Chen Gang (n. 1935)
Manuel de Falla (1876-1946)
Luiz Floriano Bonfa (1922-2001)
Carlos Gardel (1890-1935)
Dámaso Pérez Prado (1916-89)
Vasili Pavlovich Soloviev-Sedoy (1907-79)
Eugen Doga (n. 1937)
Thierry „Titi“ Robin n. 1957
Înregistrări: 24-28 mai 2021, Kolarac Concert Hall, Belgrad, Serbia
Jonas Kaufmann & Ludovic Tézier – Insieme – Opera Duets, Sony, 7 octombrie 2022
Insieme e un împreună pe scenă și în viață pentru Jonas Kaufmann și Ludovic Tézier, iar acest disc e cea mai bună probă a unei vechi și constante prietenii. Pentru prima dată împreună pe un disc, cei doi abordează nouă celebre duete din șase opere de Ponchielli, Verdi și Puccini, într-un repertoriu care se întinde pe durata a patruzeci de ani. Între Les vêpres siciliennes și La bohème, toate duourile cântate în italiană și franceză au o componentă dramatică.
Toate sunt admirabil cântate, dar eu m-am îndrăgostit în special de cele verdiene, de la chiar prima ascultare, de incandescența eroică a duetului din scena finală a actului II din Don Carlos: „Le voilà! C’est l’infant! … Dieu, tu semas dans nos âmes“, în care Rodrigo și Carlos își jură loialitate în fața Domnului. E o loialitate care caracterizează din plin și relația artistică a celor doi mari interpreți pe un disc cu o vocalitate superbă.
Acompaniamentul orchestrei Accademia Nazionale di Santa Cecilia sub bagheta lui Antonio Pappano e, bineînțeles, unul di granda!
© Gregor Hohenberg
19439987002
Jonas Kaufmann, tenor
Ludovic Tézier, bariton
Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Antonio Pappano, dirijor
Giacomo Puccini (1858-1924)
Amilcare Ponchielli (1834-1886)
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Înregistrări: 27 aprilie-mai 2021, Auditorium Parco della Musica, Roma, Italia
Vilde Frang – Beethoven & Stravinsky: Violin Concertos, Warner Classics, 14 octombrie 2022
E o claritate uimitoare în sunetul violonistei Vilde Frang, care cucerește de la prima temă solo din concertul de Beethoven, o versiune aerată, dulce, fără nimic forțat, o înregistrare one single shot, fără monumentalismul fals cu care din păcate suntem obișnuiți la această partitură. Dulceața fragilă devine fermitate și profunzime învolburată în celălalt re major, Concertul de Stravinski, o capodoperă rar cântată pe scenele din România.
„Poate e destul de amuzant, dar în același timp în care am început să studiez Concertul de Beethoven m-am apucat și de Stravinski. Îmi place să lucrez două concerte diferite și să simt cum unul poate să se articuleze pe celălalt, să le văd într-o lumină diferită. E greu de explicat, dar am simțit mereu o relație între cei doi. Și nici aici nu am o explicație prea bună, dar pentru mine ambele sunt foarte ușoare, aproape ca o coloratură…“, spune violonista în dialogul din libret cu dirijorul Pekka Kuusisto, și el violonist de formație, pentru prima dată în fața ansamblului din Bremen într-o înregistrare alături de Vilde Frang. Un disc pe care îl voi păstra.
© Marco Borggreve
9029667740
Vilde Frang, vioară
Deutsche Kammerphilharmonie Bremen/ Pekka Kuusisto
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Igor Feodorovici Stravinski (1882-1971)
Înregistrări: 26-27 ianuarie 2022 (Beethoven), 26-28 iunie 2022 (Stravinski), Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Germania
Nelson Freire – Memories – The Unreleased Recordings 1970-2019, Decca, 21 octombrie 2022
Memories: The Unreleased Recordings 1970-2019 este un omagiu marelui pianist brazilian care ar fi împlinit 78 de ani în acest octombrie.
La un an de la trecerea la cele veșnice a lui Nelson Freire, Decca îi regalează pe cei care l-au admirat cu o serie de înregistrări de studio inedite dintr-o perioadă de aproape cinci decenii, cuprinzând concertele de Beethoven și Bartók, o înregistrare specială la Concertul nr. 2 în si b major de Brahms, din 1977, la Frankfurt, cu dirijorul Horst Stein – despre care Freire spunea într-o emisiune radio că „a fost o înregistrare destul de specială”.
Surprize sunt și versiunea la Burlesca de Strauss și alte rarități de Bach, Debussy și Villa-Lobos, inclusiv Andante favori – singura sa înregistrare a acestei partituri beethoveniene, pusă pentru prima dată pe disc.
Un omagiu-regal de colecție pentru cei care l-au iubit pe Nelson Freire, unul dintre cei mai mari pianiști ai secolului 21. Memories a fost lansat digital pe Decca Classics pe 14 octombrie și în format CD pe 28 octombrie 2022.
© Decca
Decca 4853136
Nelson Freire, pian
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Béla Bartók (1881-1945)
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Johannes Brahms (1833-97)
Claude Achille Debussy (1862-1918)
Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Richard Strauss (1864-1949)
Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Înregistrări: 1985-2019 Teldex Studio, Berlin, Germania
Simon-Pierre Bestion & La Tempête – Nocturne Rachmaninov Vespers & Byzantine Hymns, Alpha, 7 octombrie 2022
Clavecinistul și dirijorul Simon-Pierre Bestion e unul dintre specialiștii francezi în muzică barocă îndrăgostit de experimente. Acest disc e încă unul dintre ele, iar pentru mine a fost șocant să ascult Privegherea de toată noaptea de Serghei Rahmaninov într-o versiune „liturgică“, cu cântări vechi bizantine interpretate de protopsaltul și cercetătorul român Adrian Sîrbu, unul dintre cei mai importanți bizantinologi europeni ai timpului nostru.
Arta interpretativă a fondatorului grupului Byzantion e tradiție vie pasională și impresionantă, într-un contrast total cu disciplina apretată a partiturii corale rusești, două stiluri diferite care, deși se întâlnesc deseori în liturghiile bisericilor noastre ortodoxe, nu au cum să nu te surprindă.
O priveghere emoționantă și bucuria de a-l asculta pe marele interpret și psalt român, care e și component al prestigiosului ansamblu Graindelavoix, un îndrăgostit de arta vocală sacră. O experiență de neratat cu muzica lui Rahmaninov alături de cântări ca Fericit bărbatul, Doamne strigat-am sau Imnul heruvic extrase din vechi izvoare bizantine. Păcat că libretul nu menționează autorii și sursele acestor cântări.
© Hubert Caldaguès
ALPHA897
Adrian Sârbu, cânt bizantin
La Tempête/ Simon-Pierre Bestion
Serghei Vasilievici Rahmaninov (1873-1943)
Înregistrări: 2021, Temple du Saint-Esprit, Paris, Franța
La Cetra Barockorchester Basel – Claudio Monteverdi: Vespro di Natale, Deutsche Gammophon, 28 octombrie 2022
Această vespro veneziano, pe care Andrea Marcon a re-asamblat-o într-o superbă versiune interpretativă, alături de La Cetra Barockochester & Vokalensemble, era muzica interpretată în seara ajunului de Crăciun în catedrala San Marco, în prezența celor mai de seamă demnitari ai Serenissimei și a unui numeros public compus din aristocrați și vizitatori din întreaga Europă.
E o migăloasă reconstrucție muzicologică cu lucrări din diferite antologii muzicale ale timpului cu creații de Monteverdi, G. Gabrieli, Grandi, Usper și Valentini și alți compozitori din această perioadă. O vecernie tipic venețiană de Crăciun care transportă în anii glorioși ai mandatului celui supranumit „il divino Claudio“, maestro di cappella la San Marco, din august 1613 până la moartea sa din 29 noiembrie 1643.
Interpretarea e fastuoasă, cu vocal omogen și „în stil“, cu alămuri cristal și un impecabil concertmaestru în persoana tinerei violoniste Eva Saladin. O bucurie auditivă care ne anunță că da, vine Crăciunul!
La Cetra Barockorchester Basel la Ateneul Român © Cătălina Filip
DG 4862977
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Giovanni Gabrieli (1557-1612)
Alessandro Grandi (1586-1630)
Francesco Usper (1561-1641)
Giovanni Valentini (c.1582-1649)
Înregistrări: 8 februarie 2022, Museo Santa Caterina Treviso, Italia
Audiție plăcută!