„Înregistrările nu au nici un rost, sunt clătite cântătoare. Niște conserve!“, spunea Sergiu Celibidache. Și avea dreptate, spațiul sonor nu poate fi redus la doar două dimensiuni. Dincolo de cele câteva puține concerte din stagiunile românești, de voie, de nevoie, am ascultat anul ce a trecut destule CD-uri. Iată-le la Rubato pe cele cu care am rămas, în a doua și ultima retrospectivă clasică a anului 2022, în „Suplimentul de cultură“.
J.S. Bach & beyond
Julien Libeer © Jorre Janssens
„Toți compozitorii, de la Mozart la Ligeti, au apelat cu admirație la această lucrare, iar dacă spiritul lui Bach plutește peste majoritatea muzicii occidentale este, fără îndoială, datorită clavecinului său bine temperat“ spune Julien Libeer despre acest splendid joc de oglinzi, o conversație anti-romantică a trei sute de ani de muzică, cu un sunet somptuos și o tehnică imperială.
J.S. Bach & Beyond: A Well-Tempered Conversation, Mirare, 13 ianuarie 2022 / Julien Libeer & Adam Laloum
https://open.spotify.com/album/5vQ4v353TcmxVcAruyj4Gt
Tânărul Enescu și tinerii săi câștigători
George Enescu © Muzeul Național de Istorie, colecția dr. Trohani
Compuse la 28 și respectiv 35 de ani, cele două capodopere camerale enesciene atât de diferite au toată savoarea tinereții creatoare. Introspecția celor trei mișcări din Trio în la minor, o partitură redescoperită în 1965, și primul Cvartet în re major op.16, dramatic și tulburător, sunt interpretate minunat de trei dintre laureații Concursului Enescu, ediția 2014: Josu de Solaun – pian, Spania; Eun-Sun Hong – violoncel, Coreea de Sud; și Ștefan Tarara – vioară, Germania. Toți trei sunt astăzi soliști de renume internațional.
Enescu: Piano Quartet No. 1 in D Major, Op. 16 & Piano Trio in A Minor, Naxos, 11 februarie 2022 / Josu de Solaun, Eun-Sun Hong, Molly Carr, Ștefan Tarara
https://open.spotify.com/album/5KvHwgzwSIRkFGRtezHBfm
Frumusețe
Corina Belcea © Daniel Dittus
„O aventură între prieteni“, cum a numit violonista Corina Belcea înregistrarea celor două Sextete de Brahms ale cvartetului Belcea cu violista Tabea Zimmermann și violoncelistul Jean-Guihen Queyras, este una dintre cele mai frumoase experiențe sonore ce mi-au fost dăruite în 2022. Dozaj impresionant, energie radiantă, șase muzicieni într-o respirație muzicală unică, de o frumusețe răvășitoare!
Brahms: String Sextets, Alpha Classics, 4 martie 2021 / Belcea Quartet–soprană, London Philharmonic Orchestra & Sir Mark Elder
https://open.spotify.com/album/4x8gsfY14cGdz7j3gsfpKv
Bach pentru totdeauna
Raphael Pichon © Diego Salamanca
„Cu toții putem împărtăși omenescul acestei muzici“ spune Raphaël Pichon despre Bach, mereu același, mereu proaspăt, deși divin, întotdeauna omenesc. Instrumente de epocă, soliști vedetă și două formidabile coruri, într-o versiune document de referință, rezultat a 15 ani de cercetare. O reflecție contemporană asupra umanității, înregistrarea este dedicată memoriei filosofului și criticului muzical André Tubeuf, trecut la cele veșnice pe 26 iulie 2021.
J.S. Bach: Matthäus-Passion, BWV 244, Harmonia Mundi, 11 martie 2022 / Pygmalion & Raphaël Pichon
https://open.spotify.com/album/1Q2mZZPoKRj3EfDG3sJRem
Elevaverunt Flumina
Marguerite Louise, Opéra Royal de Versailles @ Franz Griers
Le Grand Motet à la française în compozițiile lui Mondonville reprezintă apoteoza muzicii sacre a Secolului Luminilor. Și totuși, ce senzualitate grea are aici o arie pe text Benedictus în care vocalizele vocii de soprană sunt extrem de telurice. Și de o frumusețe în care carnalul emblematicului stil rocaille al domniei lui Ludovic al XV-lea devine, paradoxal, sub mâna lui Gaétan Jarry, ce spune textul sacru al capelei din Versailles: șuvoaie de aur, smirnă și tămâie.
Grands Motets de Mondonville, Château de Versailles Spectacles, 13 mai 2022 / Choeur & Orchestre Marguerite Louise, Gaétan Jarry
https://www.qobuz.com/fr-fr/album/grands-motets-de-mondonville-gaetan-jarry-chur-orchestre-marguerite-louise/uh1uvkrduwxbb
Geniul la conservă neautorizată
Sergiu Celibidache © Fundația Sergiu Celibidache
M-a bucurat redescoperirea a două înregistrări live Celibidache, inedite pentru mine, versiuni din ’82 și ’88 cu Münchner Philharmoniker la Herkulesaal: Simfonia a cincea de Sibelius, într-o lectură extrem de aerată, cum n-am auzit niciodată, și Pasărea de foc de Stravinski, cu un ritm fenomenal de clar chiar și în incandescentul Dans infernal… Oricât de mult a detestat marele dirijor „conservele“, industria înregistrărilor sale „extinse“, adică piratate oficial, a căpătat o incredibilă amploare. Una cu o sumă de afaceri impresionantă.
Sibelius: Symphony No. 5 in E-Flat Major Op. 82 & Stravinsky: The Firebird (Suite) [Live], Münchner Philharmoniker GBR, 3 iunie 2022 / Münchner Philharmoniker & Sergiu Celibidache
https://open.spotify.com/album/06o5cNZmCSzGYGVunM9wAN?highlight=spotify:track:7wVK2qaN3rCyaoeSQ8zloT
Câmpia românească noaptea
Luiza Borac © Benjamin Ealovega
E sentimentul pe care îl ai ascultând concertul pentru pian incomplet scris de Enescu la 16 ani, cântat în premieră de admirabila pianista româncă Luiza Borac, pe 10 mai 2021, cu Orchestra Națională Radio. Dar și o notturno de Grieg, compozitorul preferat al interpretei care a înregistrat live acest dublu disc pe care, dincolo de calitatea muzicală, simți atmosfera vie, inconfundabilă a concertelor cu public. Mulțumesc pentru expresivitate și pasiune, Luiza!
Grieg & Enescu The Piano Concertos & Solo Works (Live), 6 mai 2022, Günter Hassler Profil / Luiza Borac – pian
https://open.spotify.com/album/2pQkq8DOx26KdEe6HBuRGS
Răsfăț
Jonathan Tetelman © Ben Wolf
„Arias“ al lui Jonathan Tetelman este remarcabilul debut solo al uneia dintre cele mai frumoase voci de tenore lirico al timpului nostru. Dacă nu mă credeți e suficient să ascultați doar La dolcissima effigie! Sau, aria lui Manrico din Il Trovatore: Ah, sì ben mio…
Arias, DG, 12 august 2022 / Jonathan Tetelman
Origini
Krystian Zimerman © C. Zimerman
Krystian Zimerman revine la muzica țării sale natale, cu Karol Szymanowski după Bacewicz, Lutosławski și, bineînțeles, Chopin. Fiecare opus din inteligenta selecție reprezintă o etapă diferită, distinctă în creația lui Szymanowski, și o bijuterie. Un disc de inimă și patrimoniu.
Karol Szymanowski: Piano Works, DG, 30 septembrie 2022 / Krystian Zimerman
https://open.spotify.com/album/6iF2vN5SK1pXAn2jdND1Zq
Debut enescian
Daria Parkhomenko © Festivalul George Enescu
Câștigătoare a concursului Enescu 2018, tânăra rusoaică cu origini românești Daria Parhomenko debutează în solo recital cu un disc dedicat creației compozitorului român. Un omagiu îndrăgostit, așa cum se întâmplă cu fiecare muzician care cântă muzica lui George Enescu. Minunat.
George Enescu: Works for Piano, Prospero Classical, 6 octombrie 2022 / Daria Parkhomenko – pian
https://open.spotify.com/album/4sc8WYPvP737DxwULMdk4j
Vise impresioniste
François-Xavier Roth & Les Siècles © Théâtre des Champs-Elysées
„Muzica predomină insolent în teatrul de operă“, spunea criticul muzical Debussy. „Prea mult cânt, prea multe pansamente muzicale, cu melodia doar atunci când merită. Umbrirea culorilor – grisaille! Fără evoluții muzicale «de dragul dezvoltării». [Sunt] erori! Dezvoltarea extinsă nu se poate ține de cuvinte. Visez poezii scurte: scene mobile!“ Tot acest vis e cuprins în cea mai importantă înregistrare de operă a anului: un Pelléas et Mélisande de colecție!
Debussy: Pelléas et Mélisande, Harmonia Mundi, 28 ianuarie 2022 / Les Siècles & François-Xavier Roth
Rădăcini. Revelație
Theo Gheorghiu © Patrice Schreyer
„Rădăcini este o expresie a sângelui meu românesc, care reflectă povestea mea ca om și muzician“, spunea pianistul elvețiano-canadian Teo Gheorghiu, în ultimul interviu al anului 2022, la Tempo Rubato, în SdC. Un disc revelație.
Teo Gheorghiu – Roots (2022), 9 decembrie 2022 / Teo Gheorghiu – pian
https://open.spotify.com/album/2hYQR3WnOVwNNdmahtfl9y
Audiție plăcută!