Vor fi scenariștii înlocuiți de IA-uri? Marile studiouri nu s-ar opune acestei idei.
Greva scenariștilor din industria de film americană, declanșată pe 2 mai, face deja primele victime. Imediat după declanșarea grevei, majoritatea talk-show-urilor de la televiziunile americane, care se se bazează pe un număr mare de scriitori care să producă textele prezentatorilor vedete, au fost sistate temporar. Acum a venit rândul producțiilor TV. Astfel, multe seriale aflate în producție au intrat în pauză. „Scrierea unui serial nu încetează în clipa în care încep filmările“, explică frații Duffer, care anunță că lucrul la mult-așteptatul sezon al cincilea din Stranger Things a fost sistat temporar. La fel, s-au oprit filmările la alt serial popular Netflix, Cobra Kai, ca și la viitorul serial Disney+ Daredevil: Born Again și la seria Yellowjackets, la sitcomul Abbott Elementary, iar scriitorul Neil Gaiman, care produce două seriale bazate pe scrierile lui, Good Omens și Sandman, care nu au propriu-zis nevoie de echipe de scenariști, a anunțat că participă și el la grevă și că nu va asigura promovarea lor până când nu se va semna un acord între protestatari și marile studiouri.
Supărarea membrilor Writers Guild of America (WGA) este legitimă: cifrele arată că, în ultimii 10 ani, veniturile studiourilor au crescut cu 39%, în vreme ce salariul mediu al unui scenarist, în aceeași perioadă, a scăzut cu 4%. Acum membrii WGA spun că se tem că marile studiouri au la dispoziție noi unelte pentru a se debarasa de serviciile lor și cer garanții ferme că nu vor fi utilizate inteligențe artificiale pentru a scrie scenariile noilor producții.
Ideea că noile IA-uri ar putea înlocui munca scenariștilor este o ipoteză care, departe de a fi respinsă ca ficțiune, nu face decât să ațâțe și mai mult spiritele. Recenta explozie a unor IA-uri „creative“ sau „generative“, precum ChatGPT sau MidJourney, a speriat mai multe sectoare de activitate, suficient cât până și Casa Albă se convoace o întrunire cu marii jucători de pe piața IA pentru a discuta potențialele riscuri apărute în urma proliferării acestor unelte digitale.
„Arta nu poate fi creată de către o mașină!“, spune Eric Heisserer, scenarist al filmului Bird Box, care a avut succes considerabil pe Netflix. „Se pierde chiar sufletul poveștii. O IA este, totuși, ceva artificial.“
WGA a explicat că problema IA a fost pe ordinea de zi a negocierilor cu marile studiouri și că îi îngrijorează foarte tare pe scenariști. Sindicatul vrea să se asigure că un viitor acord cu studiourile va garanta că: 1. nu se va apela la IA pentru a scrie sau rescrie un „material literar“; 2. IA nu va fi utilizat pentru a genera „material literar“; și 3. textele realizate de membrii sindicatului nu vor fi folosite de către studiouri pentru „a educa AI să scrie noi texte“.
Aceste cereri au fost deocamdată respinse de către reprezentanții studiourilor, care au propus, în contrapartidă, o întâlnire anuală pentru „a discuta progresele tehnologice“. „Adică ei propun să organizăm o întâlnire în care să discutăm felul în care să ne exploateze mai bine“, afirmă ironic Eric Heisserer, care denunță faptul că giganții tehnologici „au distrus piața, pentru a descoperi pe seama altora limitele creative ale roboților.
Este adevărat că, în marea majoritate, scenariștii nu prea cred că o inteligență artificială îi poate suplini cu succes, cel puțin deocamdată. Dar simplul fapt că studiourile și platformele de streaming sunt dispuse să exploreze această posibilitate, scrie „Le Figaro“, este un afront. Într-un Hollywood bulversat de Netflix și cultura prevalentă din Silicon Valley, scenariștii se tem că șefii corporațiilor sunt capabili de orice compromis pentru a-și mări pro-fiturile. Iar o serie de afirmații recente nu au darul de a liniști apele: „În următorii trei ani veți vedea un film bun scris de o IA“, a afirmat producătorul Todd Libermann la o conferință mondială recentă a Institutului Milken, în vreme ce regizorul Joe Russo (Avengers) a susținut într-un interviu pentru „The Hollywood Reporter“ că „suntem la doi ani distanță de primul blockbuster generat de o IA“. În economia unui film, scenariștii nu vor fi singurii afectați de evoluția potențială a AI-urilor. Directorul Fox Entertainment este convins că în 10 ani IA-urile vor realiza montajul și story-boardul filmelor, ca să nu mai vorbim de generarea imaginilor digitale.
Dincolo de temerile actuale, este mai mult ca sigur că utilizarea IA-urile nu va putea fi interzisă sau evitată în viitorul foarte apropiat al industriilor creative. Mulți dintre scenariști văd și avantaje în utilizarea accestor unelte care ar putea elimina, de exemplu, multe sarcini repetitive și cronofage. Problema o reprezintă un acord asupra modului și locului în care aceste unelte digitale vor fi introduse în cadrul procesului de producție și anticiparea și gestionarea inevitabilelor consecințe derivate din recursul la aceste tehnologii.
„Este necesar să legiferăm astăzi pentru a ne lua precauții pentru viitor“, este de părere scriitorul de literatură SF Ben Ripley, iar Leila Cohan, scenarista seriei Bridgerton, este și ea de acord că „e bine să discutăm astăzi aceste probleme“.
Pe de altă parte, mulți au o viziune pur pesimistă asupra viitorului divertismentului produs de marile companii americane. Vor fi înlocuiți scenariștii de niște mașini? „Din păcate, nici n-o să ne dăm seama“, spune John Nolte, de la „Breitbart“. „Ca scriitor, trebuie să spun că, în afară de rare excepții, divertismentul modern nu reprezintă decât același lucru repetat la nesfârșit. Majoritatea publicului american nu face decât să se bucure de confortul acestei monotonii creative. O IA nu poate produce o idee originală, dar publicul nici nu pare interesat de idei originale. Pur și simplu, publicul vrea aceleași povești vechi de decenii, același James Bond, același Star Trek, Star Wars, Indiana Jones, Jurassic Park sau CSI, Lege și ordine și Familia Simpson… E destul de trist.“