Credeați că numai clasicii literaturii trec în prezent printr-un proces de rescriere/ cenzurare pentru a se plia pe canoanele noii ortodoxii? Există și mii de filme clasice care trebuie modificate, în cel mai pur stil orwellian, pentru a se conforma criteriilor ideologice woke, definite și promovate intensiv, printre alții, de către marile corporații. Iar lucrul acesta se petrece deseori fără știința dumneavoastră.
Așa se face că cinefilii americani, și nu numai ei, spumegă după ce au descoperit că celebrul film din 1971 Filiera franceză, realizat de William Friedkin, a fost editat subtil și fără ca acest lucru să fie făcut public. Modificarea este minoră în aparență: o replică „rasistă“ a personajului principal jucat de Gene Hackman, de netolerat astăzi, dar perfect integrată în contextul epocii. Culmea este că alterarea a fost făcută pe platforma Criterion Channel, o organizație care se declară dedicată „prezervării“ filmelor importante, dar acuzați sunt cei de la Disney, care dețin drepturile asupra acestui film clasic după ce au preluat catalogul Fox în 2019. Modificarea apare în copiile care sunt văzute pe Criterion Channel, dar cei care au achiziționat o copie digitală a filmului de la Apple, de pe platforma iTunes, au constatat că și versiunea lor a fost „actualizată“ pentru a prezenta filmul în maniera „ideologic corectă“.
Nici Disney, nici Criterion nu au comentat încă modificarea, dar mii de fani s-au declarat public revoltați, acuzând corporațiile de „vandalism cultural“.
Laureat al cinci premii Oscar și trei premii Globul de Aur, printre altele, Filiera franceză este considerat a fi una dintre marile reușite ale celei de a șaptea arte, trecut deseori pe listele celor mai bune o sută de filme realizate vreodată, cum ar fi cele întocmite de American Film Institute. Dar nici un asemenea statut nu mai asigură astăzi vreo protecție în fața ministerului orwellian de rescriere a trecutului, așa cum nu a oferit protecție operelor unor autori extrem de populari, precum Roald Dahl sau Agatha Christie, sau unor personalități istorice.
„Dacă cenzurează Filiera franceză, atunci vor cenzura orice!“, scrie indignat jurnalistul american John Nolte, care acuză mari firme și mari instituții culturale precum American Cinematheque, Turner Classic Movies sau Criterion că au închis ochii în fața acestei cenzuri. „Disney, al cărui fascism artistic nu mai trebuie dovedit, cenzurează Filiera franceză, dar nu are nici cea mai mică problemă prezentând copiilor conținut sexual adult, homosexualitate, travestiți și transexuali. Și mai grav este faptul că cenzurarea filmului a fost făcută pe ascuns, că s-a aflat de ea din întâmplare. Au vandalizat un film clasic și au sperat că nu vom băga de seamă. Și probabil că așteaptă ca noi, cei care știm, să murim, iar memoria colectivă să uite versiunea adevărată, ca să poată vandaliza și Casablanca, și Pe aripile vântului, și toate celelalte filme care deranjează“.
O soluție la această situație este cumpărarea și deținerea de copii în format solid al operelor de artă (cărți, filme, muzică etc.) care, în formatul digital imaterial existent pe rețele, în ultimii ani, pot fi șterse sau alterate oricând de către deținătorii drepturilor, în general marile corporații care finanțează și susțin agenda woke. Este un sfat pe care îl dau tot mai mulți specialiști și autori, care nu văd cu ochi buni ce se întâmplă în ultima perioadă în lumea culturii. „Aidoma cărților umane din Fahrenheit 451, este de datoria noastră, a publicului, să luptăm să apărăm arta“, scrie Nolte.