Puține seriale de animație recente se pot lăuda cu impactul pe care l-a avut seria Rick și Morty, de la a cărei lansare, pe 2 decembrie 2013, se împlinește curând un deceniu. Nu a părut un succes chiar de la început, atunci când a debutat în pachetul de animație Adult Swim pe Cartoon Network. A avut parte de un demaraj mai lent, de-a lungul primelor două sezoane, dar repede fanii, care îi lăudau peste tot scenariile inteligente prin forumurile de discuție online, l-au ajutat să își găsească un public tot mai numeros. Odată cu sezonul 3, popularitatea Rick și Morty pur și simplu a explodat, trecând de la nivelul de senzație cult pe Adult Swim la cel de fenomen global, recompensat cu premii Emmy, prezent pe orice tip de merchendising posibil și o inspirație pentru o mulțime de produse de divertisment la modă acum, mai ales dintre cele care poartă ștampila de multivers. Ultimul sezon, de exemplu, a debutat în 112 țări, fiind tradus în 38 de limbi.
Rick și Morty a fost creat de Justin Roiland și Dan Harmon pe un concept oarecum inspirat, în cheie parodică, de seria Înapoi în viitor. Personajele centrale sunt Rick Sanchez, un tipic „savant nebun“ cinic și mizantrop, și nepotul lui, Morty Smith, a căror viață este egal împărțită între universul domestic și aventurile interdimensionale petrecute într-un număr infinit de realități complet demente. Există până acum 61 de episoade și numai șase sezoane, un al șaptelea urmând a fi lansat în toamnă, urmat de încă trei, care fac parte din contractul realizat cu Cartoon Network. Acestea vor fi făcute fără Justin Roiland, care, acuzat de violență domestică, a fost eliminat din echipa de producție.
Pe moment însă, președintele Adult Swim, Michael Ouweleen, și producătorul Steve Levy, au profitat de celebrul festival al filmelor de animație de la Annecy, Franța, pentru a serba primii zece ani ai lui Rick și Morty.
„E o longevitate care i-a surprins pe toți cei implicați în realizarea serialului“, recunoaște Steve Levy. „De obicei, în cadrul industriei animației, dacă poți face cam trei sau patru sezoane, poți să te declari mulțumit. Fiindcă se întâmplă rareori să dai peste un serial de asemenea calitate, care să își găsească imediat publicul“, explică Michael Ouweleen. „Dar, foarte repede, ne-am pus întrebarea cum vom putea păstra acest nivel pe termen lung. Fiindcă în tot acest deceniu, televiziunea s-a schimbat văzând cu ochii, la fel și publicul și obiceiurile lui.“
Cei doi producători au propriile idei legate de ce a făcut ca acest serial, bazat, totuși, pe concepte SF avansate, dar tratate cu un umor deseori deplasat, să rezoneze cu un public tot mai numeros. Michael Ouweleen crede că explicația ar fi faptul că Rick și Morty este în fond un sitcom familial: „E vorba mai ales despre relația dintre un bunic și nepotul lui. Cred că ar rămâne un serial foarte amuzant chiar dacă am exclude tot ce e legat de portalul interdimensional. Dar, combinând acest sitcom cu ideea de multivers, atunci rezultatul devine complet imprevizibil, ceea ce funcționează“.
Steve Levy crede și el că Rick și Morty are succes tocmai fiindcă „este legat de experiența umană, care este universală“. „Rick și Morty se confruntă cu marile întrebări ale vieții, dar serialul spune că, de fapt, nici nu vrem să aflăm răspunsurile“, explică Levy. „Deci puțin contează naționalitatea ta ca spectator, toată lumea poate înțelege asta. Adăugați în compoziție câteva glume scatofile, monștri și personaje bine scrise și iată, aveți un hit!“
Cei doi explică modul în care ia naștere un episod din Rick și Morty, în general „printr-o idee debilă și caraghioasă“. Când un scenarist din echipă spune ceva distractiv, toți încearcă să analizeze gluma, să vadă dacă pot să extragă o poveste din ea, „ca o provocare“. „Este o formă de plăcere să vezi cum poți construi o întreagă poveste în jurul unei astfel de glume debile“, recunoaște Levy. „Uneori, când le citesc scenariile, fiindcă rolul meu este să validez fiecare episod, mă întreb dacă realizatorii nu cumva sar calul atât de tare numai ca să vadă cum reacționez!“, se amuză Michael Ouweleen. „Dar ce mă face să accept majoritatea ideilor lor este faptul că fiecare scenariu este extrem de deștept. Fie că e o chestie total idioată sau o reflecție asupra unui subiect mult mai profund, nimic nu este făcut numai pentru a șoca. Dacă, uneori, refuz unele lucruri, e numai fiindcă am fost de părere că ele nu pun în valoare inteligența scenariului și le sabotează munca.“
Acest nivel al calității serialului, asupra cărora insistă cei doi producători, este exact ceea ce așteaptă toată lumea de la următoarele sezoane din Rick și Morty. După momentul culminat atins după părerea publicului în ultimii ani, serialul, spun mulți, intră într-o zonă periculoasă, în care, odată calmat entuziasmul inițial, trebuie să se mențină în topul preferințelor unui public prea răsfățat și blazat, căruia i se pune zilnic la dispoziție o ofertă mult prea mare de produse de divertisment.