La ediția a 75-a a Festivalului de Teatru de la Avignon (era în 2021), am descoperit o trupă al cărei crez artistic mi-a atras atenția și pe care o urmăresc. E o companie fondată în Franța, în 2008, la Fontaine-Guérin, botezată Nouveau Théâtre Populaire, numele anunțând misiunea ei de a renaște idealurile artistice ale lui Jean Vilar, fondatorul festivalului avignonez, care considera că teatrul trebuie să fie un serviciu public.
Compania la care mă refer funcționează ca o asociație de artiști cu drepturi egale. Sediul e o scenă în aer liber, un spațiu de joc de tip platou amenajat în grădina casei bunicii unuia dintre ei. Acolo creează, acolo au făcut, fac și un festival care a crescut continuu, indiciu ferm de interes al comunității locale, pe ale cărei așteptări culturale s-au pliat, cărora le-au dat curs amorsându-le în forma unei oferte teatrale orientate mai ales spre clasici. Cu care nu dai greș (Shakespeare, Racine etc.).
Pentru artiștii care fac parte din Le Nouveau Théâtre Populaire înființarea trupei a fost o retragere din marile orașe, unde concurența e nemiloasă și nu ai șansa de a arăta ce poți face. Au ales acest loc cu potențial de public, o zonă care dorea implicit teatru. Oferta artistică s-a pliat perfect pe nevoile de consum cultural. Relația cu spectatorii e populară, se joacă în aer liber, inclusiv când plouă, iar prețul unui bilet nu trece de 15 euro.
Noul mod de producție agreat de artiști e non-concurențial. Toate deciziile se iau colectiv, actorii votează titlurile care se joacă, fiecare dintre ei poate fi regizor, prin rotație, niciodată același actor în anul următor, căci noile producții sunt una, maximum două pe sezon. Ideea e ca artiștii să-și poată dezlănțui creativitatea fără opreliști de nici un fel altele decât eventual rațiuni artistice.
Trupa funcționează pe modelul celor de odinioară, care lucrau în principal pentru public, căruia îi intermediau întâlnirile cu texte de mare circulație, în formule atrăgătoare. 18 actori activează și își așteaptă spectatorii la puneri în scenă de divertisment accesibil, fără concesii comercialului, dar orientat către audiență. Un teatru „exigeant, qui revient à l’essence même du théâtre pour convoquer notre imaginaire“/ „exigent, care revine la însăși esența teatrului pentru a ne stimula imaginarul“.
Actorii sunt sufletul teatrului în accepția companiei, fiecare nou spectacol e repetat în doar două săptămâni, intensiv, dedicat. Se reciclează costume și decor, multe provin din donații, austeritatea lasă prim-planul actorilor.
La Avignon am văzut o interesantă abordare care a însemnat un total de șase ore și jumătate de spectacol în aceeași seară: trilogia Molière (Le ciel, La nuit, La fête/ Tartuffe, Don Juan, Psyché). Spectatorii am fost dispuși inițial de o parte și de alta a platoului scenic, practic încadram acțiunile scenice. Eram unul dintre elementele de concretizare a simetriei ca linie de structurare, inclusiv temporală, căci fiecare spectacol din cele trei durează o oră și 40 de minute fix. Între ele, două pauze îți dau posibilitatea să te revigorezi cu o gustare, să-ți clătești privirile și mintea cu splendidul cer înstelat al sudului Franței și cu foșnetul mistralului. Ansamblul actoricesc funcționează impecabil, o mașinărie producătoare de emoții transferate fluid privitorilor. Se simte organicitatea trupei, faptul că toate rezolvările artistice ale personajelor le aparțin, vin din interioritatea lor, li se potrivesc mănușă. Simți chimia bună, rodajul creativ, li te asociezi cu plăcere.
Grija pentru modelarea spectatorului de mâine
De pe 19 august pe 1 septembrie 2023, va avea loc a XV-a ediție a festivalului lor estival en plein air. Producția a acestui an este Le soulier de satin/ Pantoful de satin de Paul Claudel. În premieră, 12 studenți ai Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique vor fi asociați evenimentului în câteva producții care se adresează atât publicului matur, cât și celui infantil. Grija pentru modelarea spectatorului de mâine e evidentă și deliberată, indică un proiect pe termen mediu și lung.
În egală măsură arată grija transmiterii experienței artistice noilor generații, motiv pentru care cei ce învață acum pentru a deveni actori sunt deja parte a planurilor repertoriale ale Noului Teatru Popular. „Monter Le Conte d’hiver aujourd’hui au Nouveau Théâtre Populaire c’est revenir à nos premiers désirs: proposer au public un grand texte classique avec une distribution généreuse sur un plateau de bois. Rien de plus. Sur scène, ce seront quatorze acteurs et actrices, qui ont l’âge que nous avions quand nous avons dit nos premiers mots dans ce jardin.“/ „A pune în scenă Poveste de iarnă de Shakespeare la Nouveau Théâtre Populaire înseamnă a reveni la primele noastre dorințe: să propunem publicului un text clasic important cu o distribuție generoasă pe o scenă din lemn. Nimic mai mult. Pe scenă vor fi 14 actori care au vârsta pe care am avut-o noi când spuneam primele replici în această grădină“, precizează Julien Romelard, responsabil de mizanscenă. Colaborarea intergeneraționistă e binevenită pentru toată lumea: și pentru cei experimentați, care se contaminează cu energia și pofta de joc a celor încă în Conservator; și pentru învățăcei, care exersează în mediul profesionist.
Le soulier de satin/ Pantoful de satin al lui Claudel l-a inspirit pe Lazare Herson-Macarel, care precizează că „La pièce se présente comme une «action espagnole en quatre journées». La version intégrale nécessiterait une dizaine d’heures de représentation. C’est une version en deux soirées de deux heures que nous proposerons cette année, chaque soirée parcourant deux «journées». L’ensemble sera conçu comme une grande fête de théâtre baroque, colorée et imprégnée de l’optimisme, de la fantaisie, de la joie retrouvée par Claudel au soir de sa vie d’écrivain.“/ „Piesa este ca o «acțiune spaniolă în patru zile». Versiunea integrală înseamnă peste zece ore de reprezentație. Versiunea noastră este împărțită în două seri, câte două ore, sărbătoare a teatrului baroc, colorată și impregnată de optimism, fantezie, de bucurie regăsită de Claudel în seara vieții sale de scriitor“.