Ce a fost mai intii? Ideea de a face un film despre o anume situatie (i-ati cerut lui Tudor Voican un scenariu pe un subiect dat) sau scenariul cu care Tudor a venit la dvs.? Ideea filmului ii apartine, de fapt, regretatului Catalin Cocris.
Mai intii a fost scenariul scris dupa o idee de Catalin Cocris care ar fi urmat apoi sa faca regia filmului. Trebuia sa fie filmul lui de debut in lungmetraj. Din pacate, nu a fost sa fie. Catalin a plecat prea curind dintre noi. Am intotdeauna o stringere de inima cind ma gindesc la acest lucru. Cunosteam scenariul si il apreciasem foarte mult. La o intilnire cu Tudor Voican, m-am interesat de soarta proiectului; nu stiam cine il preluase. Spre surprinderea mea, Tudor mi-a spus ca deocamdata cei care l-au citit nu s-au aratat interesati. L-am intrebat daca ar fi de acord sa depun proiectul la concursul CNC in regia mea si Tudor mi-a spus ca asta dorea si el sa-mi propuna.
A fost diferenta de virsta dintre regizor si scenarist o problema?
Cu Catalin Cocris si Tudor Voican mai lucrasem deja la scenariul Binecuvintata fii, inchisoare. Mai exista deci o astfel de experienta. La diferitele versiuni care au aparut in mod firesc la realizarea filmului Schimb valutar au existat momente cind am avut pareri diferite. Nu stiu daca asta se datora diferentei de virsta sau altor motive. Insa am incercat sa inteleg punctul de vedere al lui Tudor Voican care scrisese un scenariu foarte bun, in care aveam incredere.
Faptul ca scenariul ii apartine unui scenarist din tinara generatie v-a modificat maniera de abordare?
Fiecare scenariu cere o anumita maniera de abordare. Tudor scrisese o poveste foarte apropiata de viata cotidiana si cerea o abordare in stil de reportaj. Nu as putea spune insa ca era pentru mine o noutate. La filmul Priveste inainte cu minie incercasem aceeasi maniera de filmare, cu actorii ascunsi printre oameni, cu secvente filmate cu teleobiectivul, pentru a transmite senzatia de realitate surprinsa pe viu. La filmul Schimb valutar, operatorul Mihai Sirbusca mi-a fost de un real ajutor in acest sens.
Sint subiectele de actualitate mai interesante azi pentru cineastii romani? Sint o provocare?
O provocare, da! Sint multe subiecte care merita toata atentia. In plus, ai avantajul sa fii mai aproape de evenimente, sau chiar sa traiesti in mijlocul lor, sa cunosti anumite amanunte care pot fi mult mai expresive pentru poveste decit o pagina intreaga de dialog. Exista insa si un dezavantaj: cind te afli in mijlocul evenimentelor risti sa fii subiectiv, sa nu fii suficient de detasat pentru a vedea mai limpede povestea.
Cum ati gasit actorii? Cosmin Selesi e un actor foarte talentat, dar din pacate cu foarte putina experienta in film, iar de Aliona Munteanu eu n-am auzit.
Pe Cosmin Selesi l-am vazut in piesa Sunshine Play scrisa de Stefan Peca si regizata de fiica mea, Ana Margineanu, in care Cosmin dadea un adevarat recital actoricesc. Am fost convins ca este capabil sa joace atit pe naivul provincial, pacalit de un smenar in Bucuresti, cit si pe escrocul capabil sa trezeasca increderea altora, ca apoi sa-i insele. Aliona Munteanu a fost un cadou pentru film. Nici eu nu auzisem de ea, dar cind a venit la probe mi-a fost suficient s-o vad citeva secunde pe culoarul salii ca sa ma hotarasc: haioasa, inimoasa, un pic nebuna… Exact ceea ce aveam nevoie!
Unde se situeaza Schimb valutar in filmografia dvs.?
Este ultimul film si intotdeauna ultimul film pare cel mai important.
Sinteti multumit de cum a iesit?
Da, sint multumit.
A fost o productie grea? Unde ati filmat? E un film scump?
Au fost multe zile de filmare, mai multe decit de obicei. Aceasta datorita faptului ca am avut multe locuri in care am filmat. Tot filmul s-a facut in Bucuresti. In plus, a trebuit sa refilmam scena finala dupa un an de zile de la terminarea filmarilor. Unul dintre actori se tunsese si nu a mai fost racord. Pina sa-i creasca parul a trecut iarna si secventa care trebuia refilmata era de iarna… Un film scump? Cred ca noi, romanii, cu rare exceptii, facem doar filme foarte ieftine.
Filmul va participa in curind in competitia Festivalului de la Montpellier. Sperati la un premiu?
Bucuria mare este atunci cind faci un film. Cind il imaginezi, cind il pregatesti si cind il filmezi. Asta e sarbatoarea. Niciodata in acele clipe nu ma gindesc la vreun premiu. Din momentul in care filmul este gata, el isi incepe destinul sau. Regizorul ramine un fel de spectator.
Este unul dintre putinele filme ale dvs. in care Maria Ploae nu joaca. Ce s-a intimplat? Ati pedepsit-o?
Dar ce rau imi pare ca n-am avut rol pentru ea! Nu pe ea am pedepsit-o, ci pe mine. Mi-a lipsit bucuria de a lucra impreuna.
Schimb valutar. Regia Nicolae Margineanu.
Cu Cosmin Selesi, Aliona Munteanu, Andi Vasluianu,
Doru Ana, Rodica Ionescu, Valentin Uritescu,
Coca Bloos, Patrik Petre
„Orice spectator va fi implicat”
Spuneti-ne, va rog, citeva dintre motivele pentru care trebuie sa va vedem filmul.
Povestea imaginata de Tudor Voican reuseste sa te captiveze: o familie de someri vrea sa emigreze in Australia, dar pina sa ajunga acolo are destule probleme in Bucuresti. Citiva oameni simpli ajunsi la periferia societatii lupta cu disperare sa-si faca dreptate, sa se descurce cumva, sa supravietuiasca intr-o Romanie agresiva care are alte prioritati decit aceea de a-si proteja cetatenii. Povestea e convingatoare si te face sa simti ca si tu ai putea trece printr-o experienta asemanatoare. Poti constata ca nu li se intimpla numai altora, ci s-ar putea sa ti se intimple si tie. De asta cred ca orice spectator va fi implicat. Pe urma, merita sa vedeti ce personaj reuseste sa compuna Cosmin Selesi, care face dupa parerea mea un rol excelent; iar Aliona, cu naturaletea si farmecul ei, cu accentul suta la suta moldovenesc, face savoarea filmului.