Veteranii de la Rolling Stones știu perfect cum să provoace senzație și o dovedesc din plin cu promovarea primului lor album original din 2005 încoace, o apariție cu alură de eveniment.
Pentru viitoarea lansare a discului Hackney Diamonds, Stones a pus la punct o strategie de marketing redutabilă. De aproape o lună încoace, formația și specialiștii săi în promovare se amuză semănând indicii pentru public legate de noul lor album.
Acest foileton a început pe 22 august cu apariția unui anunț în două ziare londoneze care făceau reclamă deschiderii unui nou magazin de reparații de vitrine a firmei Hackney Diamonds, fondată în capitala engleză în 1962 (anul fondării formației). Un anunț care promitea potențialilor clienți o totală satisfacție pentru serviciile prestate. Prezența celebrului logo al Rolling Stones în cadrul anunțului dădea însă un indiciu despre adevăratul domeniu de activitate a firmei Hackney Diamonds – termen care în argoul din estul Londrei se referă la cioburile unei vitrine sparte de hoți.
Această joacă confirma zvonurile unui posibil nou album Stones care începuseră să circule după ce, cu câteva luni în urmă, fuseseră postate pe internet niște poze cu muzicienii surprinși la ieșirea unui studio de înregistrări din New York.
Rolling Stones, așa cum amintește presa, a știut totdeauna cum să transforme lansarea unui nou album în eveniment. În mai 1975, de exemplu, a parcurs Fifth Avenue, în New York, cântând în remorca unui camion pentru a lansa noul turneu american și sosirea în trupă a lui Ron Wood. În 1997 au anunțat lansarea albumului Bridges to Babylon dintr-un vapor sub podul Brooklyn.
Inevitabila conferință oficială de presă care a urmat „micii publicități“ din presă a fost un eveniment abil și minuțios orchestrat, aproape ca un show, la care au participat Mick Jagger, Keith Richards și Ronnie Wood, gazdă a evenimentului fiind comediantul american Jimmy Fallon, care deseori îl imită în spectacole pe Jagger.
„Am decis să scoatem acest nou album fiindcă ne-a plăcut foarte mult. N-am mai scos nimic de 18 ani fiindcă am fost leneși“, a anunțat Jagger în fața unei armate de ziariști. „Am făcut discul destul de repede”, spune și Ron Wood. „Erau mai multe idei cu care jonglam, le-am adunat laolaltă înainte de Crăciunul trecut și ne-am pus pe treabă.“ În total, trupa a înregistrat 23 de piese pe care le-a mixat în februarie și din care a ales 12 care să apară pe album.
„Leneși“ însă nu este un termen potrivit pentru o formație care, în toată această perioadă și ai cărei componenți au trecut bine de vârsta de pensionare (membrii trupei au în jur de 80 de ani) a petrecut cea mai mare parte a timpului pe scene, în întreaga lume. Numai turneul aniversării a 50 de ani de existență a formației a durat aproape un deceniu și a fost urmat de cel dedicat aniversării a 60 de ani. Singurul incident de parcurs în acest timp a fost dispariția în august anul trecut a bateristului Charlie Watts, al cărui loc este luat acum de către Steve Jordan.
Dar Charlie Watts apare pe două dintre piesele de pe Hackney Diamonds, iar pe una dintre ele publicul îl poate asculta din nou pe basistul istoric al trupei, Bill Wyman, plecat de decenii din rândul formației. Alături de ei, pe album apare o constelație de staruri muzicale, printre care Lady Gaga, Sir Paul McCartney și Stevie Wonder. Coautor al multora dintre piese este Andrew Watt, un reputat producător în vârstă de 32 de ani care s-a ocupat de o mulțime de albume de succes din ultima perioadă ale unor vedete precum Elton John, Justin Bieber, Iggy Pop, Post Malone sau Miley Cyrus.
Jagger și Wood susțin că albumul este un nou cocktail marca Rolling Stones de piese rock, balade country și piese sentimentale, în vreme ce Keith Richards atrage atenția asupra riffurilor. Mai precis, comentează specialiștii, exact formula de succes aplicată de Stones de peste 40 de ani încoace, formulă a cărei eficiență o poate dovedi și primul single de pe Hackney Diamonds, Angry, ce a fost lansat deja pe internet.
Este noul Rolling Stones la nivelul la care se așteaptă publicul? Răspunsul va fi aflat pe 20 octombrie, data oficială a lansării. Cei care deja au ascultat albumul au interdicția oficială de a publica până atunci vreo cronică. „E un disc foarte energic“, dezvăluie ziariștii de la „The Guardian“, care l-au ascultat deja. „Există o piesă rock foarte încinsă, însoțită de multe altele în stilul antrenant al lui Stones, chiar una cu un bas foarte disco. Și, de asemenea, câteva piese de blues foarte clasice, ceva country-rock bucolic și balade pop-rock numai bune ca publicul să fluture brichetele aprinse în sala de concert.“