Într-una dintre vizitele mele teatrale la Timișoara, Daniela Șilindean mi-a dăruit o carte. Și mi-a zis: „S-o citești pe avion“. Stai jos sau cazi de Bogdan Munteanu. Am avut și o mică aventură la controlul de securitate al aeroportului cu ea. Mă rog, nu din cauza ei, din cauza zecilor de lucruri pe care le am de obicei în poșetă (stickuri de memorie, documente, hârtii și hârtiuțe, știți, strictul necesar). M-au rugat să o mai golesc, să le ușurez controlul, am scos din obiecte, le-am pus în tăviță, printre ele și cartea.
Am făcut și o poză care documenta simpatica situație, a ajuns pe rețelele de socializare și așa a aflat Bogdan despre mine. Și io despre el.
Am urmat îndemnul Danielei și am citit cartea pe cele două avioane (că în țara asta a noastră intrată într-o inerție a nefirescului nu există zbor direct Timișoara-Iași, musai schimbi avionul la București, în timpul însumat ajungi relaxat la Barcelona sau Londra!). M-a topit! Bogdan are epilepsie, iar în paginile de literatură a mixat autobiograficul în formele romanescului ficționalizat. E IT-ist, creativitatea lui științifică e dublată de cea artistică.
Dintr-o vorbă în alta, s-a ajuns la ideea că ar ieși un spectacol fain din textul ăsta adaptat performativ. La o altă călătorie teatrală la celălalt capăt al țării, ne-am întâlnit în trei, eu, Daniela, Bogdan, la o terasă.
Creația scenică are o dublă miză
Și aici a fost o fază faină, io voiam un ceai, iar ospătărița s-a crucit, a zis că trebuie să verifice dacă au, că nimeni, mă rog, puțini clienți cereau așa ceva. Bogdan a spus „Mergem la Plafar să cumpărăm!“ și am râs cu toții. Inclusiv doamna care ne servea și care a găsit un pliculeț de ceai. Foarte bun, de altfel! Și cât am băut io ceaiul și ei ce-și comandaseră, am decis: gata, facem spectacolul la Teatrul Luceafărul!
Creația scenică are o dublă miză. Cea estetică, în primul rând, căci e o altă operă decât romanul, un eșantion creativ de echipă care îl dezvoltă prin tridimensionalizare scenică. Impactul va fi incomparabil cu cel al operei literare, pentru că teatrul e artă în priză directă, conectează artiști și privitori prin fire emoționale invizibile și, tocmai de aceea, extrem de puternice. Dar și o miză social-educațională, pentru că rostul lui e să contribuie la conștientizare în privința maladiei, a perspectivei din interior pe care Bogdan o împărtășește cu cei din sala de spectacol.
Dramatizarea a făcut-o el și Daniela Șilindean, Cristi Avram și actorii George Cocoș, Ioana Natalia Corban, Liliana Mavriș Vârlan, Dragoș Maftei, Cosmin Rotariu, Ionela Arvinte au operat câteva adaptări la scenă; așa e la teatru, în decursul repetițiilor încă se fac propuneri, ajustări, căci teatrul are o componentă de text, dar înseamnă multe alte elemente, anvelopa sonoră, coregrafică, actoria.
Schimbăm mentalitatea
Am găsit deschidere la Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr.T. Popa“ Iași care ni s-a alăturat în demers, rectorul Viorel Scripcariu a îmbrățișat entuziast ideea, teatrul și medicina au legături de dată străveche care s-au fortificat de-a lungul vremii. Vindecarea înseamnă diagnosticare exactă, tratament adecvat, dar și încă ceva dincolo de acestea: încredere. În procesul de însănătoșire, bolnavul – cadrele medicale trebuie să rezoneze. Altfel nu se poate.
Spectacolul de care pomenesc va fi însoțit de o carte. Culisele creierului. Epilepsia, perspective narative completează o serie de apariții editoriale bilingve care acompaniază câteva producții de succes ale Teatrului „Luceafărul“ din Iași: Cartea Prințului fericit/ The Happy Prince Book și Carte cu Pisica verde/ Book with the Green Cat. Rostul lor e multiplu. Deschid laboratorul facerii unui spectacol, îl expun publicului (e la fel de palpitant precum creația pe care o vedem în scenă) și arhivează, biruind efemeritatea artei scenice.
Cartea aceasta mai are un scop, vorbește despre o maladie, ne va face să o înțelegem, să reacționăm adecvat și, mai ales, să schimbăm mentalitatea. Nici o boală nu e un stigmat. Niciunul dintre noi nu vrem să ne îmbolnăvim. Dar uneori acest lucru ni se întâmplă. Spectacolul Stai jos sau cazi îl puteți vedea în 4 octombrie, în FITPTI. Și la București, în Festivalul Național de Teatru, secțiunea Educațional.