Într-un lung interviu portret în „GQ Magazine“, Martin Scorsese, care își lansează noul lungmetraj, thrillerul istoric Killers of the Flower Moon, vorbește din nou, pe larg, despre relația lui arta cinematografică, despre pasiunea lui pentru film și despre felul în care vede el situația actuală a cinemaului.
Din 2019 încoace, celebrul regizor (care, în ciuda carierei, nu a avut o relație atât de bună cu marile studiouri pe cât s-ar crede) este personajul negativ pentru o mare parte a publicului, după ce a atacat moda filmelor cu supereroi și a blockbusterelor atotprezente. Nu a fost singurul mare cineast care a făcut asta, dar critica lui nu a fost uitată, ci readusă de multe ori în discuție.
Și în acest interviu, întrebat de reporter, Scorsese explică felul în care vede această problemă. Cineastul în vârstă de 80 de ani crede că industria cinematografică, „cea din care am făcut parte în urmă cu 50 de ani, nu mai există. Sunt exact ca un cineast care ar mai vrea să facă încă filme multe în 1970“. Scorsese este convins că „marile studiouri nu mai sunt interesante să sprijine voci individuale care să exprime sentimente și idei personale în film, având la dispoziție un mare buget. Au exilat toate aceste filme în lagărul producțiilor denumite independente“.
Scorsese crede că excesul de divertisment bazat numai pe mari francize și pe universuri de comics care alcătuiesc mare parte din ceea ce se poate vedea la cinematograf este mai mult decât dăunător. „Pericolul stă în efectele acestei abordări a artei cinematografice asupra culturii noastră“, spune el. „Pentru că vor crea generații de spectatori care vor crede că numai astfel de producții reprezintă cu adevărat ceea ce înseamnă, cu adevărat, un film.“
„Deja, mare parte a publicului chiar crede asta“, continuă Scorsese. „Ceea ce înseamnă că noi, cineaștii, trebuie să contraatacăm și mai puternic. Iar această replică trebuie să vină de la nivelul de jos. Trebuie să vină de la regizorii înșiși, de la artiști precum Chris Nolan sau frații Sadie, să-i lovim din toate părțile și să nu renunțăm la a ne afirma adevărul. Să facem filmele noastre, să ne reinventăm. Fiindcă acesta e adevărul, trebuie să salvăm cinemaul. Cinema adevărat poate fi orice, nu trebuie să fie redus numai la filme foarte serioase. De exemplu, Unora le place jazzul este cinema adevărat. Cinema nu este însă conținutul prefabricat care se produce astăzi.“
Scorsese trece majoritatea filmelor produse și lansate astăzi în cinematografe în această categorie a „conținutului fabricat“. „Este aproape ca și cum o inteligență artificială ar face un film. Asta nu înseamnă că nu mai există regizori incredibili și specialiști în efecte speciale care fac o muncă minunată. Dar ce oferă aceste filme spectatorului? În afară de posibilitatea consumării pe loc a unui produs care este uitat aproape imediat?“
În ciuda părerii unora, scrie „GQ“, Scorsese nu se opune noilor tehnologii, ci, dimpotrivă, „este la fel de entuziasmat de Avatar: The Way of Water, de 3D și IMAX“. „Aștept cu nerăbdare tehnologii noi care să permită modalități noi de expresie“, spune regizorul. „Eu, personal, am ajuns doar în acest punct, unde sunt astăzi, și fac filmele așa cum știu. Și, dacă aș putea aduna suficientă energie, cu voia lui Dumnezeu, să mai fac încă unul, două filme, ar fi foarte bine. Dar ce vreau să spun e că un film trebuie extras din mintea și inima ta. Să știi ce ai mai putea să spui la acest moment din viață. Fiindcă, atunci când faci un film, trebuie să spui ceva. Altfel, ce rost ar avea să îl mai faci?“
Celebrul regizor speră că va continua să facă filme originale cu bugete mari. Are câteva proiecte la care lucrează, cum ar fi o adaptare a cărții Home de Marilynne Robinson, la care a început lucrul chiar înainte de declanșarea grevei scenariștilor și actorilor. „Câtă putere voi mai avea să fac filme? În curând voi împlini 81 de ani“, se întreabă regizorul. „Sincer, nu știu. Știu doar că am să continui până mă vor culege de pe podea.“