În lumea filmului horror, regizorul american Mike Flanagan (născut întâmplător în Salem, locul celebrei vânătoare de vrăjitoare) și-a câștigat în ultimul deceniu statutul de specialist în adaptări de succes ale unor texte clasice. După ce a debutat în producții horror obișnuite, Flanagan a trecut la nivelul superior, adaptând la cinema romanele lui Stephen King Gerald’s Game (2017) și Doctor Sleep (2019). În paralel, la TV, el s-a umplut de glorie edificând pentru Netflix aproape un întreg univers având la bază opere literare foarte apreciate începând cu The Haunting of Hill House (2018), bazat pe romanul lui Shirley Jackson, The Haunting of Bly Manor (2020), construit pornind de la o cunoscută nuvelă de Henry James, seria horror pentru tineri The Midnight Club (2022), bazată pe scrierile lui Christopher Pike. Toate acestea, primite excelent de critică și public, i-au creat lui Flannagan un statut special, la care s-au adăugat și aprecierile publice din partea lui Stephen King sau a regizorilor Quentin Tarantino și William Friedkin. Acum a venit rândul lui Edgar Allan Poe să treacă prin fabrica de horror a lui Mike Flanagan.
Prin urmare, exact la timp pentru Halloweenul din acest an, Netflix a oferit consumatorilor noua miniserie Căderea casei Usher, dar fanii lui Poe, dacă se așteaptă la o adaptare foarte fidelă a nuvelei originale, vor avea o surpriză. De-a lungul istoriei filmului, opera clasicului scriitori american a fost adusă deseori pe micile și marile ecrane, printre nenumăratele adaptări, remarcându-se seria de filme realizate de Roger Corman în anii ’60, majoritatea cu Vincent Price în rolul principal. Corman și scenariștii săi porneau de la textele lui Poe, construind povești gotice pe baza lor, rămânând însă fideli atmosferei și universului lui Poe. Flanagan face altceva, îl aduce pe Poe în 2023.
Pe scurt, miniseria Netflix nu adaptează exact textul lui Poe, ci este mai degrabă o fabulă anticapitalistă care povestește în opt episoade distrugerea întregii dinastii a lui Roderick Usher, miliardar extrem de puternic a cărui corporație farmaceutică este responsabilă de milioane de morți. Este mai mult „o evocare a lui Poe“ (spune „Premiere“), ceva între „telenovelă macabră și pură tragedie grecească“ sau, cum apreciază „Entertainment Weekly“, cam în genul serialului Succession reinterpretat de un fan al lui Poe.
În acest context, miniseria Netflix este pur și simplu construită ca o trecere prin toată opera scriitorului și poetului american. Titlurile celor opt episoade sunt titlurile unor povestiri celebre, un personaj poartă numele de C. Auguste Dupin, luat din faimoasa Crimele din Rue Morgue, un altul (jucat de Mark Hamill, ex-Luke Skywalker) este Arthur Pym. Doi rivali ai lui Usher sunt William Longfellow și Rufus Griswold, după numele a doi literați contemporani și rivali ai lui Poe. Numeroșii copii Usher par să fi fost botezați cu volumul de opere complete alături, fiecare dintre ei (Frederick, Tamerlane, Victorine, Prospero etc.) fiind o trimitere la personaje din alte texte ale scriitorului. Obsesia lui Madeleine, notează „Entertainment Weekly“, de a dezvolta un algoritm AI care să aducă „nemurirea virtuală“ este un ecou al obsesiei și fricii lui Poe de moarte, în vreme ce numele antagonistului seriei, misteriosul demon care împinge clanul pe panta decăderii morale, poartă numele de Verna, ce poate fi o anagramă a cuvântului „Raven“, legendarul corb.
Din acest slasher movie deghizat în saga familială gotic-modernă, în care nu deznodământul este surpriza, ci modalitatea în care fiecare personaj este eliminat, Mike Flanagan iese, cum era de așteptat, foarte bine, fiind din nou lăudat de corul criticilor, probabil și al publicului care a renunțat de mult la lectura tradițională.
Edgar Allan Poe însă, în ciuda calităților seriei, nu este adaptat așa cum trebuie. De fapt, Căderea casei Usher, versiunea Netflix, se înscrie și ea în șirul numeroaselor adaptări de la Hollywood a căror formulă simplă este de a proiecta și ajusta la lumea modernă subiectele și personajele unor texte clasice. „În această eră în care publicul nu prea mai știe aceste texte clasice“, este de părere Movieweb, „Usher aduce toate personajele operei lui Poe la viață, toate odată, în aceeași poveste (…) Noua serie este mai degrabă o creație à la Frankenstein, cusută laolaltă și înfățișată publicului, în speranța că acesta va vedea o nouă și frumoasă creatură și nu o serie monstruoasă și măcelărită. Din păcate, cu publicul modern, s-ar putea să funcționeze“.