Timp de trei seri, in sala Teatrului Gong, au concertat cele unsprezece trupe invitate, intr-un caleidoscop foarte reusit de stiluri. Iubitorii jazz-ului si ai muzicii contemporane, multi veniti de departe pentru a asculta concertele rarissime pe la noi, au apreciat alternanta, de la New Jazz si Avant Jazz, Improvised Music, Art-Noise sau Electro Music si Avant-Rock. Nu au existat doua concerte care sa semene intre ele, totul a fost surpriza, uimire, bucurie.
Jazz and More, prezentat de Florian Lungu si organizat de Mircea Streit, este, poate, singurul festival sibian care a crescut intr-un an cit altele in sapte, iar miracolul este deplin daca te gindesti ca acest an, care face diferenta, vine dupa celebrul 2007, cind festivalul aproape ca se pierduse in multimea evenimentelor culturale.
Instrumente reinventate, pianul biliard
Boys Band Trio, din Polonia, a deschis festivalul, cu o desfasurare navalnica de free-jazz modern, un concert-snur de mai bine de o ora, o unica bucata muzicala in care alternau fosnetul delicat al naturii si furtunile salbatic dezlantuite. Instrumentele au uitat pentru ce au fost inventate, cintaretii de jazz contemporan fiind maestri in a le reinventa rolurile. Se cinta, practic, la fiecare bucata de instrument, saxofonul si clarinetul se demonteaza si rasuna din fiecare incheietura, chitara se asaza pe scaun si e folosita asa cum nici in vise n-a visat. A urmat Mircea Tiberian, cu ultimele sale compozitii, de pe albumul Noiembrie, dar si improvizatii, si a venit rindul pianului sa gazduiasca un obiect intre corzi, pentru a rasuna asemenea unui clavecin mutat intr-un turn de castel.
Una dintre cele mai bizare aparitii scenice a fost cea a singurei prezente feminine din festival. Irinel Anghel, cu un concert scurt dar incintator, a cintat la pian si la clape, in timp ce Virgil Oprina asigura montajul video live. Pianul s-a transformat intr-un fel de masa de biliard, cintareata rostogolind bile printre corzi si lasind astfel intimplarea sa-si joace rolul in experiment.
Cind fierastraul cinta diafan
Trupa care insa a aratat cu adevarat ce inseamna experiment, a fost Gul 3, din Suedia. Veniti din zona rock-ului alternativ, cei trei au uluit prin ingeniozitate. Poate am vazut inca de cind eram copii cit de diafan poate cinta un fierastrau sau un pahar pe-a carui gura iti plimbi degetul umezit. Dar cei de la Gul 3 au creat o muzica experimentala cu elemente de noise si de melodicitate cum cei din public au marturisit ca nu au mai ascultat. Arcusul se plimba pe margini de talgere sau de castroane metalice, niste statii de emisie receptie distorsionau si amplificau sunetele, si chiar si o simpla bucata de punga de plastic, tinuta intre buze, scotea triluri.
Simbata seara pe scena a urcat trupa prezentata drept vedeta festivalului, Raw Materials, din SUA, alcatuita din doi americani de origine indiana, pianistul Vijay Iyer si saxofonistul Rudresh Mahanthappa. „Sint oamenii pe care am dat jumatate din bugetul acestui festival. Sint cei mai cautati muzicieni pe scenele jazz-ului new-yorkez, iar Vijay Iyer este unul dintre primii trei pianisti de jazz ai noului val. Are numai 26 de ani”, spunea Mircea Streit, organizatorul festivalului. Cei doi pastreaza in muzica lor traditii din Asia, Africa si Europa dezvoltind un sunet nou, aplaudat la scena internationala atit de critici, cit si de marele public.
Pahare, bile, discuri
Ultima seara de festival a adus o surpriza. Fiindca in jazz improvizatia e la ea acasa, s-a improvizat si in program. Gul 3, aplaudati cu o seara inainte, au mai venit pentru o jumatate de ora, ca sa cinte de aceasta data impreuna cu austriacul Hans Falb. Organizator al celui mai mare festival de jazz din Austria, acesta a dorit sa li se alature cu masa sa pe care invirtea discuri si manevra butoane: caci Hans Falb „cinta” la „used and abused turntable”. Un concert exceptional, care a inceput chiar din sala, unde muzicienii stateau asezati, in intuneric, inarmati cu pahare si bile. „Multumesc foarte mult pentru ospitalitate, este un festival exceptional, faceti o treaba extraordinara aici si vreau sa va doresc multi ani inainte”, a spus Falb dupa concert, extrem de emotionat.
Festivalul s-a incheiat cu Atipico Trio, una dintre cele mai aclamate trupe de jazz din Italia ultimilor ani, ce imbina folk-ul mediteranean cu ritmuri balcanice.
Jazz and More este o productie Interzone, finantata de Consiliul Local Sibiu.
AVANGARDA
„Sibiul ar putea deveni, prin acest festival, exponentul cel mai reprezentativ al muzicii de avangarda din Romania. Ne propunem o continuare a traditiei jazzului creativ pe care l-a avut Sibiul prin anii ´80, cind pe scena sibiana de jazz au urcat, pe linga cei mai buni muzicieni romani, o serie de reprezentanti de seama ai muzicii improvizate, cum ar fi Gunter Hampel, Jeanne Lee, ROVA Saxophone Quartet, Alexander von Schlieppenbach, Albert Mangelsdorf, Evan Parker, Paul Lovens, Ernst-Ludwig Petrowski, si multi altii.” – Mircea Streit, directorul festivalului