La 33 de ani, cântăreața americană Taylor Swift este pe cale să devină artistul cel mai rentabil din istorie, depășind fenomenele care au fost Michael Jackson, Queen sau Beatles. Este o vedetă cu un succes cu alură de fenomen, alimentat de o armată uriașă de fani extrem de dedicați.
Swift, în SUA (și nu numai), întruchipează succesul. Ultimul turneu american, cel mai rentabil din istoria muzicii pop, i-a adus, se pare, câte 15 milioane de dolari pe seară, luând în calcul camioanele de merchendising vândute în timpul concertelor. Încasările totale au fost de peste un miliard, dintre care 55 de milioane i-au recompensat stafful. Acum Swift își trece muzica la cinema, prin lansarea mondială a Taylor Swift: The Eras Tour, un film care îi prezintă turneul. Este un succes care face să tremure Hollywoodul: numai în prima săptămână și numai în SUA, filmul a înregistrat încasări de 96 de milioane de dolari, trecând de suta de milioane în întreaga lume. Restul încasărilor, ale celorlalte filme, tradiționale, au resimțit din plin șocul. Este vorba despre cele care au intrat în competiție la cinema cu Eras Tour, iar lansarea ultimului film din seria The Exorcist a fost amânată tocmai pentru a nu intra în coliziune cu cel despre Taylor Swift.
Una dintre cele mai redutabile arme din arsenalul artistei este the swifties, adică uriașul număr de fani loiali pe care îi are, gata să cumpere orice le servește artista. Pe Instagram, Swift este urmărită de 275 de milioane de persoane, pe TikTok fac furori clipuri cu fanii căzuți în transă la concertele ei. Are la fel de mulți adoratori peste tot în lume, inclusiv în Franța, o țară care, spune revista „Marianne“, se încălzește mai greu la astfel de fenomene.
O asemenea popularitate o transformă într-un redutabil influencer. Inclusiv în arena politică, unde Taylor este pro-Biden încă din 2020. Luna trecută, pe Instagram, artista a început să își îndemne fanii să voteze la prezidențialele din 2024 și imediat site-ul Vote.org a înregistrat 100.000 de noi înscrieri pe listele electorale.
Însă, pe moment, nu Donald Trump se teme de Taylor Swift, ci mai degrabă colegii ei din industria divertismentului și din aceeași tabără politică, adică cei de la Hollywood. Fiindcă, în vreme ce filmul Taylor Swift: The Eras Tour face o groază de bani în săli, Hollywoodul, parazitul suprem al cinematografiei, nu vede nici un cent. Fiindcă firma Swift Inc., cunoscând prea bine potențialul comercial al filmului, nu a mai trecut printr-un mare studio de la Hollywood pentru a-l aduce la cinema, ci a preferat să negocieze direct cu lanțuri de cinematografe precum AMC. Așa se face că filmul lui Swift a debutat ca un film Marvel din zilele bune (și trecute) ale studioului, dar nici un mare studio nu profită de pe urma acestui succes. Iar studiourile, care ar fi luat între 10 și 25 la sută dacă l-ar fi distribuit, se uită cum o idee subversivă intră în mintea altor artiști: dacă ai un produs de succes, de ce să nu faci la fel, de ce să nu îl produci tu și să aranjezi singur distribuția? Pentru că, astfel, producătorul primește întregul profit.
A lucra direct cu cinematografele nu e ceva nou la Hollywood, e un proces denumit four-walling, dar până acum reprezenta ultima soluție pentru o producție independentă după ce fusese refuzată de toate studiourile, explică criticul și comentatorul John Nolte. „Acum mulți se întreabă de ce nu ar putea face la fel“, spune el. „Barbara Broccoli deține drepturile pentru James Bond. De ce să mai dea o grămadă de bani celor de la Sony și să nu trateze direct cu lanțurile AMC sau Regal? După trilogia cu Batman, Christopher Nolan produce blockbustere care nu au legătură cu mărcile deținute de studiouri. Ce-l oprește să meargă direct la distribuitori?“
Iar Nolte arată ca semn al nervozității studiourilor un articol apărut în publicația „Hollywood Reporter“, în care succesul filmului concert al lui Taylor Swift este pus oarecum sub semnul întrebării.
Însă exemplul lui Swift este contagios și, astfel, un alt entertainer gigant al Americii, Beyoncé, va lansa și ea un film concert, Renaissance: A Film by Beyoncé, pe 1 decembrie și, din nou, este un proiect în care marile studiouri nu au fost invitate să participe.
Iar cum vânzările de discuri sunt în doliu, grație evoluției tehnologiei și a tacticilor corporatiste, alți artiști sunt gata să urmeze acest trend, dorind să scoată bani din concerte și proiecte de cinema. Se anunță pe listă artiști precum Muse, rapperul Orelsan sau formația franceză Indochine. Primii pe o piață pe care mulți analiști o consideră de mare viitor.