Șapte ani a muncit celebrul Miyazaki la The Boy and the Heron, ultimul lui film de animație, care va ajunge și pe ecranele noastre în decembrie. Un ultim film, realizat după o faimoasă retragere în urmă cu mai bine de un deceniu, și un film care nu răspunde la întrebarea pe care și-o pun cei mai mulți. Cum va fi lumea filmului fără Hayao Miyazaki? Va mai exista magia unui studio ca Ghibli în absența fondatorului său?
De-a lungul câtorva decade și a câtorva capodopere, Hayao Miyazaki și-a câștigat un statut de titan al animației, veritabil Disney japonez. „Avem norocul de a trăi într-o eră în care Miyazaki este activ. E ca și cum Mozart ar trăi și ar compune simfonii“, s-a entuziasmat Guillermo del Toro în septembrie, la Festivalul de la Toronto, unde a fost prezentat The Boy and the Heron. Dar acest din urmă film a ridicat probleme. Dincolo de absența încăpățânată a oricărei promovări, dorită de autor, The Boy and the Heron a fost primit cu cronici și pro, și contra în Japonia, unde un film al maestrului, ale cărui producții au bătut până acum toate marile succese americane, n-a mai urcat – pentru prima oară – în topul încasărilor. Și mulți privesc cu grijă viitorul Ghibli.
Semnele arată că ceva nu este chiar în regulă în minunata fabrică de povești animate. În 2006, când fiul lui (și succesor), Goro, lansa Tales from the Earthsea, maestrul îl dezavua public. Documentare dedicate lui, precum The Kingdom of Dreams and Madness (2013) și Never-Ending Man: Hayao Miyazaki (2016), au mers în spatele cortinei și l-au prezentat pe celebrul regizor la muncă, într-o ipostază oarecum nebănuită de public: „tiranic, coleric, brutal, evident obsedat și plin de temeri în fața noilor tehnologii“, scrie „Premiere“. Dar nimeni nu știe exact ce se petrece la Ghibli. În noiembrie 2022 a fost inaugurat în Japonia primul parc de atracții Ghibli, conceput și dirijat de Goro Miyazaki care, cu doi ani înainte, a semnat regia primului lungmetraj al studioului realizat în întregime cu imagini de sinteză, Āya and the Witch, producție care, mulți sunt convinși de asta, nu prea îi place lui Hayao Miyazaki. Acesta, de asemenea, nu s-a exprimat public încă asupra intrării în scenă a Nippon TV, din septembrie anul trecut important acționar la Ghibli.
Venirea Nippon TV este un răspuns la problema succesiunii, fiindcă șefii actuali ai Ghibli, adică Miyazaki (82 de ani) și producătorul Toshio Suzuki (75 de ani), sunt bătrâni. Goro, fiul, nu s-a simțit capabil să își asume conducerea în viitor de unul singur. Nippon Television Network Corporation, care este partener al Ghibli încă de la începuturi, ar reuși să degajeze studioul de toată partea administrativă, ca acesta să se concentreze numai asupra realizării de filme și a gestionării Muzeului Ghibli și a Ghibli Park.
„Dar Ghibli a fost fondat încă de la început ca un studio de cinema de autor, moștenitor al gloriosului studio Toei, unde Miyazaki s-a format“, scrie „Premiere“. „Un studio în linia structurilor care au apărat ideea animației complete realizate pentru cinema, care respinge și cea mai mică aluzie la comercialul serialelor pentru televiziune“, scrie și cercetătoarea Marie Pruvost-Delaspre în volumul Aux sources de l’animation japonaise (2021).
Suzuki și Goro țin să liniștească pe toată lumea: Ghibli își păstrează complet libertatea de creație și modul de a funcționa tradițional, artizanal. Dar rămâne întrebarea: cine, totuși, îi va succede lui Miyazaki în acest rol creativ?
„Realitatea este că studioul Ghibli înseamnă în primul rând creativitatea geniului lui Miyazaki. Nu putem decât să stăm și să așteptăm apariția unui alt imens talent care să îi ia locul. Pentru moment, nu există un astfel de talent în Japonia“, afirma Toshio Suzuki într-un interviu pentru ziarul francez „Liberation“. Pentru că, spune „Premiere“, cei mai apreciați autori japonezi actuali, precum Mamoru Hosoda (Belle) sau Makoto Shinkai (Suzume), lucrează într-o manieră mult prea modernă, diferit de Ghibli. „Premiere“ crede că Miyazaki a ascuns răspunsul la problema succesiunii în The Boy and the Heron, că descifrând cu atenție acest film descoperi „un codicil la testamentul său: nu va exista un succesor la Ghibli. Studioul există numai prin el și pentru el“.
Și miră pe cineva faptul că, în prezent, Hayao Miyazaki lucrează, „obsesiv“ zice Suzuki, la un nou film de animație?