„O Carmen absolut ideală“ a scris despre ea presa de specialitate italiană, atunci când în stagiunea 2021-20222 a încarnat personajul principal al capodoperei lui Bizet pe scena Teatro Regio di Parma. Dincolo de exterior – Ramona e brunetă, temperamentală și de o frumusețe răpitoare –, vocea ei e perfectă pentru acest rol, clară și pasională, cu un cuceritor registru acut, cu timbralitate senzuală și echilibru perfect.
Am filmat cu ea un interviu în toamna anului trecut, atunci când a jucat Carmen pe scena Operei Naționale Române din Iași, o producție în regia vienezului Karel Drgáč și coregrafia madrilenului Carlos Vilán. Când a venit din culise îmbrăcată în costumul din actul I pentru interviul din foaier, atunci când am văzut-o urcând desculță și în fugă scările spre echipa de filmare, am avut pentru o clipă senzația că e chiar Carmen. Ramona e Carmen atunci când interpretează rolul pe scenă, nu doar pentru că arată ca ea, nu doar pentru că vocal e cea mai potrivită mezzo din câte am ascultat vreodată pe o scenă. Ramona Zaharia e Carmen pentru că o trăiește pe Carmen pe scenă. Și a fost Carmen în peste 200 de reprezentații internaționale din 20 de producții diferite.
Aniversarea Operei Naționale Române Iași
Dar Ramona Zaharia nu e doar Carmen. Pe marile scene ale lumii, de la Metropolitan Opera, la Royal Opera House Covent Garden, Teatro Regio di Parma sau Opera din Riga și Deutsche Oper Berlin a fost Martha în Faust, Fenena în Nabucco, Vrăjitoarea în El amor brujo, Principessa di Bouillon în Adriana Lecouvreur, Maddalena în Rigoletto, Dalila în Samson și Dalila, Ulrica în Bal mascat, Dinah în Trouble in Tahiti, Hèrodiade în Hèrodiade, Eboli în Don Carlo, Flosshilde în Das Rheingold și Götterdämmerung și Amneris în Aida.
Iar, pentru că pe 7 noiembrie ne vom întâlni la Iași cu câteva dintre viețile rolurilor trăite pe scenă de Ramona Zaharia într-o gală extraordinară organizată cu prilejul aniversării Operei Naționale Române Iași și în parteneriat cu Fundația Culturală Gaudum Animae, am stat de vorbă pe fugă, într-un interviu în exclusivitate pentru „Suplimentul de cultură“.
În acest început de noiembrie Ramona interpretează rolul Maddalena în super-producția Rigoletto la Royal Opera House Covent Garden regizată de Oliver Mears, alături de Ștefan Pop și Pretty Yende.
Bună, Ramona! Îți mulțumesc pentru acest interviu! Cum te simți să revii la Iași, să cânți pe scena Operei Naționale Române Iași într-o gală extraordinară la aniversarea instituției lirice de care te leagă atâtea amintiri?
Opera Națională Română din Iași reprezintă începutul vieții mele profesionale. Poate că fără ucenicia pe această scenă nu aș fi devenit artistul care sunt acum. Nimeni nu știe! Mă simt onorată și fericită pentru această invitație, să iau parte la cel de al treilea eveniment aniversar, în acest cadru festiv de celebrare a celor 67 de ani de la înființarea Operei Naționale Române din Iași, pe atunci Opera de Stat din Iași. Dacă primele două evenimente sunt două spectacole de Tosca, același titlu care a inaugurat pe 3 noiembrie 1956 înființarea operei, cel de-al al treilea eveniment, în care sunt implicată, este o gală de operă, în care voi concerta alături de minunata orchestră a Operei Naționale din Iași, sub bagheta maestrului Mihnea Ignat. Orice reîntâlnire cu foștii mei colegi din Operă și cu publicul ieșean îmi aduce foarte multă emoție și bucurie. Vreau să mulțumesc pentru această întâlnire și Fundației Culturale Gaudium Animae, coorganizatoare a galei, prietenei mele Cătălina Pârvu, care a făcut posibilă prezența mea la Iași, într-un sezon foarte încărcat pentru mine.
Ce înseamnă pentru tine această gală de operă pe care o vei susține la Iași?
Ea reprezintă o încununarea a muncii mele de câțiva ani buni, o gală în care voi interpreta arii care îmi sunt foarte dragi. Ele fac parte din rolurile pe care le am în repertoriu și pe care le cânt momentan pe scenele lumii. Fiecare rol în parte are un loc în sufletul meu și fiecăruia îi ofer la fel de multă atenție și iubire.
Da, sunt arii reprezentative pentru cariera ta din opere de Verdi, Cilea, Saint-Saens și, bineînțeles, Bizet. Te vom asculta și într-o zarzuela, un gen puțin cântat în România. De ce?
Din nefericirea acest gen muzical nu este foarte cântat în România. Zarzuela este opereta spaniolă și este strâns legată de Madridul tradițional. Orașul a fost sursă de inspirație pentru multe zarzuela, un gen care descrie realitățile sociale din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, iar personajele reprezintă de obicei clasa muncitoare. Faptul că nu se montează în Romania și în Europa în general e pus pe seama faptului că, având atât de multe dialoguri, și-ar pierde savoarea prin traducere – și nu doar atât. E important când urmărești o zarzuela să înțelegi mentalitatea clasei muncitoare madrilene. Muzica însă este superbă, antrenantă și nu trebuie să cunoști prea bine psihologia castiliană ca să recunoști că îți place. Aria aceasta, Al pensar en el dueño, simt că mi se potrivește destul de bine ca temperament și scriitură muzicală și îmi face o deosebită plăcere să o interpretez.
Ramona, de-abia aștept să o ascult și să te ascult în gala de mâine. Ce mesaj ai pentru publicul ieșean?
Dragii mei iubitori de operă ieșeni și nu numai! Vă dau întâlnire marți, 7 noiembrie 2023, în sala Operei Naționale Române din lași, începând cu orele 18.30. Vă aștept în număr cât mai mare să aniversăm această instituție minunată și să ne bucurăm de muzica de operă. La mulți ani, Opera Națională Română Iași!
– Formată la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iași, mezzosoprana născută la Brăila și-a început cariera pe scena Operei Naționale Române Timișoara. A câștigat numeroase premii la concursuri de specialitate naționale și internaționale, iar debutul internațional a avut loc în anul 2012 în Austria. Este o prezență familiară pe câteva dintre cele mai renumite scene lirice internaționale, între care Metropolitan Opera, Royal Opera House Coent Garden, Deutsche Oper Berlin, Latvia Opera, Teatro Regio di Parma, Teatro Valli Reggio Emilia și ceea ce a devenit home-base, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, prestigioasa instituție lirică germană a cărei membră este din sezonul 2014/15. Este solistă invitată de teatrele de operă din Seul, Moscova, Hamburg, Malmö, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, București, Luxemburg, Bruxelles, Stuttgart și Riga și festivaluri din Ljubljana și Istanbul.
– Ramona a avut prima apariție internațională în rolul Carmen pe marea scenă în aer liber a Festivalului Operei St. Margarethen Austria în 2012, unde și-a asigurat imediat un imens succes. De atunci a cântat acest rol în peste 20 de producții diferite. Carmen a fost și este întotdeauna un succes fulminant pentru ea la Opera din Letonia Riga, Opera din Stuttgart, Deutsche Oper Berlin și Metropolitan Opera, atrăgând întotdeauna elogii din partea criticii de specialitate.
– Ramona Zaharia a cântat cu dirijori de renume mondial, inclusiv Antonio Pappano, Nicola Luisotti, Jordi Berval, Axel Kober, Johannes Fritzsch, Jacques Lacombe, Antonino Fogliani, David Crescenzi, Alexander Joel, Karen Kamensek, Marie Jacquot și alții. În 2020 a participat și la înregistrarea operei piesei Inelul Nibelungilor de Richard Wagner, sub bagheta lui Axel Kober în rolul Erda (Rheingold), produsă de Deutsche Oper am Rhein și lansată pe toate platformele importante de streaming clasic.
– Mult aclamata producție Rigoletto de Verdi de la Royal Opera House, în care a avut rolul Maddalena, a fost difuzată în rețeaua europeană de cinematografe din martie 2022.
– Printre angajamentele sale viitoare, Ramona Zaharia va apărea în Carmen la Riga și București, Adriana Lecouvreur și Hériodiade la Düsseldorf și Rigoletto la Covent Garden și Teatro Real Madrid.
Program Gala extraordinară Ramona Zaharia, marți, 7 noiembrie 2023
– George Bizet – Uvertură Carmen
Habanera
Seguidilla
Chanson boheme
– Giuseppe Verdi – Preludiu Macbeth
– Camille Saint-Saëns – Aria Dalilei Mon Coeur s’ouvre a ta voix din Samson și Dalila
Bacchanale
Aria Dalilei Samson, recherchant ma présence
– Giuseppe Verdi – Uvertura Forza del destino
– Giuseppe Verdi – Don Carlo – aria Eboli velo
– Francesco Cilea – Adriana Lecouvreur Uvertura act IV
Aria Acerba voluttà
– Gerónimo Giménez – Intermedio La boda de Luis Alonso
– Ruperto Chapi – Zarzuelas: Al pensar en el dueño…
din Las hijas des Zebedeo.
FOTO 2: © Alex Hupfeld