AI decimează animația
Celebrul producător și șef al studiourilor Dreamworks Jeffrey Katzenberg afirmă că inteligența artificială va da o lovitură de moarte animatorilor, ducând la eliminarea a 90 la sută dintre locurile de muncă din domeniul filmelor de animație. „În vremurile bune, aveai nevoie de 500 de artiști și de câțiva ani pentru a face un film de animație de clasă mondială“, spune Katzenberg, care, după o carieră fructuoasă la Disney, în anii ’90 a înființat marele succes Dreamworks Animation. „În trei ani, nu cred că va mai fi nevoie decât de 10 la sută dintre aceștia. Nu cunosc altă industrie care să fie mai afectată în domeniul media, divertisment și creație. Adoptarea AI-urilor va accelera de zece ori transformarea digitală a industriei divertismentului“. Katzenberg admite că acest scenariu extrem de probabil va însemna o transformare dureroasă a industriei, dar, în același timp, vede și o parte bună: „Cred că AI este o nouă unealtă pentru creație care aduce noi oportunități. Ea va «democratiza» procesul creativ și va «oferi ocazii» care n-au mai fost niciodată până acum la îndemâna majorității artiștilor“. Adoptarea AI în fluxul de producție este ceva ce studiourile așteaptă cu mare nerăbdare, fiindcă asta va însemna și o diminuare consistentă (aproa-pe cu 90 la sută) a costului de pro-ducție a unui film care, astăzi, ajunge și la peste 200 de milioane de dolari. De partea cealaltă, animatorii sunt foarte îngrijorați de această situație, cu atât mai mult cu cât acordurile studiourilor cu Ghilda Animatorilor expiră în 2024. De aceea reprezentanții artiștilor cer tot mai vehement garanții și protecții legate de utilizarea AI în realizarea viitoarelor filme, iar unii dintre ei nu exclud o grevă după modelul celor ale scenariștilor și actorilor.
Foto-AI
Între timp, inteligența artificială s-a invitat oficial la salonul inter-național Paris Photo, a cărei nouă ediție a început pe 9 noiembrie. În cadrul acestui salon, organizatorii au prevăzut o secțiune nouă dedicată operelor realizate prin manipulări digitale și cu ajutorul AI. Sunt expuse, astfel, lucrări realizate de artistul Damjanski, cu fotografii realizate cu un smartphone și trecute printr-un algoritm AI, sau imagini cu locuri fictive create pornind de la imagini reale digerate de alte unelte AI. „Mulți artiști, tineri și nu foarte tineri, sunt interesați de imaginea pe internet și de evoluțiile acesteia. Ei lucrează cu procedeele algoritmice ale AI, dar asta nu este decât o tehnică prin care inventează un nou limbaj artistic“, spune Nina Roehr, care dirijează sectorul digital al salonului.
Sezonul premiilor
Este momentul din an în care sunt anunțați laureații marilor premii literare franceze. Marți, jurații academiei Goncourt, reuniți la restaurantul Drouant din Paris, au anunțat laureatul din acest an, scriitorul Jean-Baptiste Andrea, recompensat pentru cel de al patrulea său roman, Veiller sur elle, carte de peste 500 de pagini care evocă viața agitată a unui artist genial născut în Franța, dar trimis după Primul Război Mondial în Italia. O altă recompensă literară prestigioasă, premiul Medicis, a fost atribuit scriitorului canadian Kevin Lambert pentru romanul Que notre joie demeure, câștigător în ciuda unei polemici recente care a făcut ca romanul său să fie eliminat din cursa pentru Goncourt. Premiul Femina, un premiu creat în 1904 și oferit de un juriu exclusiv feminin, a fost atribuit în acest an scriitoarei Neige Sinno pentru cartea Triste tigre, o „relatare emoționantă a incestului și un eseu despre violența sexuală“, în vreme ce premiul Renaudot a fost câștigat de Ann Scott pentru cel recent roman al său, Les Insolents.
Mega succes
Așa cum era de așteptat, noul album Astérix: L’Iris blanc este un uriaș succes de librărie, 511.521 de exemplare fiind epuizate în numai zece zile de la lansare. Precedentul album din serie, publicat în 2021, Astérix et le Griffon, s-a vândut în 520.000 de exemplare în tot atâtea zile. Seria de benzi desenate Asterix este un succes atât de sigur la fiecare lansare, încât editorii au tipărit noul album în 5 milioane de exemplare, traduse în numeroase limbi. De la prima apariție, din 1961, albumele din serie s-au vândut în peste 400 de milioane de exemplare, în patru continente, traduse în 117 limbi și câteva dialecte.
Pensionar fericit
Celebrul actor Jack Nicholson a dispărut de 13 ani de pe marile ecrane și nici nu se gândește să mai revină, în ciuda numeroaselor oferte care i se fac. Recompensat de trei ori cu Oscarul de interpretare, marcând istoria filmului cu roluri în numeroase pelicule clasice, Nicholson a refuzat să mai joace, părând că se simte mult mai bine în rolul de pensionar. Recent, celebrul actor a fost subiectul unei discuții între realizatorul podcastului WTF with Marc Maron și producătorul muzical Lou Adler, vechi prieten cu Nicholson. „N-am nici un chef să mai fac filme. Știi ce am făcut azi? Am stat sub un copac și am citit o carte“, a relatat Marc Maron răspunsul pe care i l-a dat Nicholson unui producător care discutase cu el. „Da, sună a Jack. A făcut tot ce a avut chef să facă, iar acum nu vrea decât să trăiască liniștit“, a fost de acord Lou Adler.
Identificat
Un cercetător britanic, Brian Edwards, a anunțat că a reușit să descopere identitatea bărbatului ce apare în fotografia reprodusă pe coperta celebrului disc IV al formației Led Zeppelin. Bărbatul bărbos și cu baston, spune cercetătorul de la University of the West of England, este un învățător din era victoriană numit Lot Long, a cărui fotografie originală a fost descoperită de Edwards într-un album din 1892, păstrat la muzeul Wiltshire.