Evoluțiile în domeniul inteligenței artificiale cu scopuri „artistice“ nu încetează, așa cum arată și un proaspăt comunicat despre un film biografic animat despre Edith Piaf, ce ar putea fi primul film de animație realizat cu ajutorul IA-ului.
Proiectul, realizat de Warner Music Entertainment și compania de producție Seriously Happy, are și binecuvântarea moștenitorilor artistei, care s-au alăturat inițiativei ca parteneri. O probă de animație a fost deja testată, cu succes se pare, iar Warner Music Entertainment caută acum un studio partener care să se implice în ducerea la bun sfârșit a proiectului.
Filmul, denumit Edith, va dura 90 de minute, acțiunea desfășurân-du-se între Paris și New York în perioada anilor 1920-1960 și va prezenta aspecte până acum „puțin cunoscute“ din viața artistei. Evident, nu vor lipsi înregistrări cu cântecele ei celebre, precum La vie en rose și Non, je ne regrette rien, împreună cu imagini de arhivă cu Piaf extrase din apariții TV și interviuri, spectacole și din arhiva sa. Ce spun realizatorii că va fi revoluționar este tocmai utilizarea inteligenței artificiale pentru a recrea vocea și imaginea lui Piaf. În pregătirea proiectului, cei de la Warner Music au antrenat inteligența artificială cu sute de fragmente sonore și imagini ale lui Piaf, unele având peste 80 de ani vechime. Scenariul este realizat de Julie Veille și Gilles Marliac, pornind de la o idee originală a lui Veille. Cei doi au supervizat dezvoltarea proiectului și tehnologia IA din spatele acestuia, alături de președintele Warner Music Entertainment, Charlie Cohen.
Acest anunț vine în siajul dezbaterilor aprinse pe marginea introducerii IA-urilor în procesul de creație a produselor artistice și/ sau de divertisment, unul dintre principalele puncte de conflict în recentele greve care i-au opus pe scenariști și actori mogulilor Hollywoodului. De asemenea, el vine și după declarațiile mediatizate ale lui Jeffrey Katzenberg, șeful de la Dreamworks Animation, despre utilizarea AI-urilor în acest domeniu. În opinia lui Katzenberg, utilizarea inteligențelor artificiale generative ar putea duce la reduceri dramatice ale numărului de artiști umani implicați într-un proiect: „Pe vremuri, pentru a realiza un film de animație era nevoie de 500 de artiști care să lucreze cinci ani. Cred că nu va fi nevoie de nici 10 la sută dintre ei, în următorii trei ani“. Adică exact când va expira contractul colectiv dintre Ghilda Animatorilor și marile studiouri.
În ultimii ani, IA-urile au permis studiourilor să aducă la viață staruri decedate, cu ajutorul unor duplicate numerice foarte realiste, sau să utilizeze personaje de fundal generate pe calculator pentru a reduce numărul de figuranți necesari în realizarea unui film. Dorind să reducă tot mai mult costurile de producție, mulți producători intenționează să mizeze pe utilizarea noilor IA-uri și, de multe ori, actorilor li s-a cerut să își lase corpul scanat fără a fi informați, deseori, despre cum și când vor fi folosite aceste imagini.
Referitor la Edith, sindicatul animatorilor pare a fi măcar în concordanță cu noile reguli ale sindicatului SAG-AFTRA, cel care reprezintă actorii, care cer să existe „un consimțământ al reprezen-tanților interpretului original pentru a se utiliza o replică digitală a acestuia“. Ceea ce nu înseamnă că toate implicațiile utilizării IA-urilor în viitor sunt clare și împacă pe toată lumea.
În urma grevelor din vară, la Hollywood s-a căzut, deocamdată, de acord asupra unui set de reguli care prevede remunerarea actorilor în cazul utilizării unor duplicate digitale într-un film. În redactarea acestui acord, toată lumea a văzut teama stârnită de noile tehnologii în sânul comunității artiștilor. Acordul final „permite industriei să avanseze în domeniul IA“, asigură Duncan Crabtree-Ireland, negociatorul sindicatului. „Dar în același timp garantează și o protecție a artiș-tilor. Dreptul lor la consimțământ este protejat, la fel și dreptul lor la muncă și la o remunerație echitabilă.“
Noile reglementări nu protejează numai actorii, principali sau secundari, ci un întreg spectru de meserii conexe industriei cinematografice. „Într-o lume virtuală nu mai este nevoie, de exemplu, de coafori, machiori, șoferi sau constructori de decoruri“, a explicat actrița Fran Drescher, conducătoarea SAG-AFRTA.
Însă prezentul acord, care va trebui renegociat peste câțiva ani, rezolvă situația numai pe moment. Până când el va expira, evoluția noilor tehnologii va da, poate, producătorilor avantaje și mai mari într-o viitoare negociere sau ar putea schimba din temelii industria divertismentului. Poate din acest motiv, Duncan Crabtree-Ireland cere actanților politici să facă „o prioritate“ din reglementarea legislativă a utilizării inteligenței artificiale.