Înfruntările sânge-roase ce au debutat pe 7 octombrie au reușit să dea mai tare peste cap viața din cetatea americană a filmului, aducând și mai mult în lumina reflectoarelor diviziu-nile ideologice profunde existente la Hollywood.
Conflictul din Gaza pur și simplu a provocat un soi de război al declarațiilor, război care are efecte asupra unor cariere, o interminabilă păruială verbală între reprezentanți ai studiourilor, actori, scenariști, în general cam toată fauna care populează acum lumea filmului american, care s-a simțit aproape obligată să se înregimenteze într-o tabără sau alta.
Acest război al vorbelor pare să fi debutat, conform publicației „Variety“, la câteva zile după atacul Hamas contra Israelului, când WME, una dintre cele mai puternice și mai influente agenții care reprezintă actorii, a avut inițiativa de a-l invita pe rabinul Steve Leder să țină un discurs pentru „a liniști“ angajații, afectați de „cel mai cumplit atac contra poporului evreu de la Holocaust încoace“. Decizia, luată pe fundalul invaziei armatei israeliene în Gaza, a antrenat proteste din partea multora.
Din acest moment, războiul vorbelor pare să se fi declanșat, implicând tot mai multe nume sonore. Jonathan Greenblatt, șef al Anti-Defamation League, a atacat sindicatul actorilor, Writers Guild of America, pe motiv că aceștia nu au vrut să condamne public Hamas și nu s-au grăbit să dezaprobe „acuzațiile nedrepte de apartheid și genocid aduse Israelului“. Pe de altă parte, Maha Dakhil, un agent de top de o la altă agenție foarte influentă, CAA, a luat apărarea palestinienilor, pe Instagram, ceea ce a antrenat sancțiuni imediate contra ei din partea conducerii. Se pare că nu a fost concediată doar la intervenția unuia dintre clienții ei de top, Tom Cruise, care s-a grăbit să îi sară în ajutor, „lucru extrem de rar“, după cum comentează „Variety“.
Iar această bătălie continuă, într-o stare generală de confuzie, și face și victime. De exemplu, Susan Sarandon (foto dreapta), laureată a premiului Oscar, cunoscută și ca vedetă foarte implicată politic, a fost lăsată din brațe de către agenții săi după o apariție la o manifestație publică propalestiniană, în vreme ce scenaristul Ta-Nehisi Coates, cunoscut mai ales pentru pozițiile lui ideologice, a fost doar criticat de agenții săi de la UTA, după o scrisoare publică „în care îi dezumaniza pe israelieni și atenua faptele Hamas“. Sunt mai mulți autori sau angajați ai agențiilor care și-au văzut contractele anulate în urma publicării pe rețele sociale a unor opinii propalestiniene și/ sau critice la adresa politicii israeliene (declarate imediat drept „antisemite“), iar alte nume mari, care au pronunțat cuvântul „genocid“ legat de politicile israeliene, au fost silite să își retracteze declarațiile.
Cea mai nouă victimă în aceas-tă păruială este Malissa Barrera (foto stînga), vedeta noii serii de filme Scream, care a fost pur și simplu concediată din distribuția celui de al șaptelea episod din serie, în urma postării unui mesaj de susținere a palestinienilor, apreciat ca fiind antisemit de către producători. Interesant, a doua zi vedeta Jenna Ortega a părăsit și ea producția noului Scream, oficial din cauza obligațiilor față de serialul Wednesday. Producătorii Scream 7, rămași brusc fără actorii din rolurile principale, caută acum o soluție pentru a putea finaliza filmul. „Variety“, ca publicație „oficială“ a Hollywoodului, arată îngrijorarea marilor studiouri față de intensificarea acestui conflict și notează creșterea grupurilor de WhatsApp în care sunt distribuite mesaje virulente, în favoarea unei tabere sau a celeilalte și în care vede „o crescândă atitudine antisemită“ și „un climat tot mai înfiorător“.
Toată această poveste nu dove-dește decât că, pe fondul distrugerii sistemului de staruri și vedete în favoarea brandurilor, Hollywoodul a devenit tot mai mult o mașinărie de propagandă politică și ideologică, în care actorii, sce-nariștii, realizatorii, cu o activitate deseori mai mare pe rețelele sociale decât în producțiile cinematografice, au devenit mai mult activiști decât artiști.