Recent, studiourile Warner Bros Discovery au anunțat că nu vor mai lansa Coyote vs. Acme, un film de familie de 70 de milioane de dolari, cu toate că acesta era deja finalizat. Este un scenariu de coșmar devenit realitate pentru regizorul Dave Green. El este cel care a realizat Coyote vs. Acme, o combinație de film cu actori și animație, cu John Cena și Will Arnett în rolurile principale și cu celebrele personaje de desene animate Wile E. Coyote și Road Runner în război cu ACME, fictiva companie care fabrică gadgeturi imposibile.
Filmul era complet, montajul final a fost testat cu succes pe public și era gata pentru a fi lansat la cinema. Numai că, spre surpriza generală, Warner Bros. Discovery a anunțat că filmul nu va mai fi prezentat nici la cinema, nici în streaming. Motivul pare că ar fi o schimbare de strategie care ar presupune „o concentrare pe filme de cinema“.
Și totuși, dacă filmul era finalizat, de ce să nu fie lansat? Răspunsul, pare-se, este că distribuirea și promovarea unui film adaugă atât de mult la costul total, încât este dificil spre imposibil ca studioul să mai facă profit. De aceea poate fi mai ieftin pentru un studio să anuleze filmul și să îl transforme la departamentul contabil într-o justificare pentru o scutire fiscală, recuperând astfel milioane de dolari. Este ceva complet fezabil din punct de vedere al legii în SUA, cu condiția ca filmul în chestiune să nu vadă niciodată lumina ecranelor.
Decizia celor de la Warner a inflamat spiritele și, în cele din urmă, șefii studioului au căzut de acord să îi permită lui Green și celor implicați în realizare să încerce să vândă Coyote vs. Acme unui alt posibil studio interesat să îl distribuie. Astfel, filmul mai are totuși o șansă la viață, dar alte proiecte de la Hollywood nu au fost la fel de norocoase.
În aprilie 2022, WarnerMedia s-a unit cu Discovery Inc. pentru a deveni Warner Bros. Discovery, iar de atunci noul CEO al conglomeratului, David Zaslav, justificat de situația financiară dezastruoasă în care a preluat afacerea, a luat o serie de măsuri controversate de reducere a costurilor. Cea mai uimitoare dintre acestea a venit în august 2022, când studioul a renunțat la un blockbuster cu supereroi DC, Batgirl, care fusese deja filmat (și costase 90 de milioane de dolari), dar nefinisat. Deși pe valul producțiilor cu supereroi, cu actori celebri precum Brendan Fraser și Michael Keaton în rolurile principale, Zaslav și noua conducere au considerat că Batgirl este sortit eșecului și l-au anulat complet, trecându-l în bilanțul contabil la categoria „scutire de taxe“.
La vremea respectivă, Peter Safran, noul copreședinte al DC Studios (adică secțiunea Warner Bros. Discovery care produce filme cu supereroi), a susținut anularea lansării Batgirl. Problema atunci nu a fost succesul sau eșecul filmului în sine, ci cum ar fi putut afecta marca DC în general. Asta fiindcă, în ciuda lamentărilor din presa „oficială“, universul supereroilor DC, spre deosebire de cel Marvel, gestionat greșit, a fost mai mult o suită de eșecuri costisitoare, care nu a reușit să se coaguleze într-un ansamblu coerent, mai ales din punct de vedere financiar. Venit în siajul unei serii TV pur și simplu îmbâcsită de preceptele woke și urâtă de fani, un Batgirl la cinema, cu toate costurile aferente, ar fi fost cu adevărat un dezastru.
Dincolo de decizia lui Zaslav, care are justificări serioase, adevărul este că, mai ales în actuala optică strict corporatistă a marilor studiouri, filmele nu prea mai sunt văzute ca opere de artă sau măcar ca pure producții de divertisment. Netflix, cel puțin, nici nu s-a mai ascuns, definindu-le drept „produse“, spre marea enervare a unor cineaști precum Martin Scorsese. În optica acestor corporații, filmele și serialele sunt văzute ca „elemente într-un bilanț contabil, detalii minore într-o strategie corporatistă globală și componente mici într-un portofoliu de proprietate intelectuală“.
Poate că Warner Bros. Discovery are perfectă dreptate în a anula filme prost concepute a căror finalizare și/ sau lansare ar fi o cheltuială inutilă, dar asta nu înseamnă că nu deranjează multe interese la Hollywood. Nu e de mirare că un congresman democrat, Joaquin Castro, ar vrea acum să ancheteze aceste practici financiare destul de dubioase ale Hollywoodului. Însă istoria cinemaului este plină de decizii similare, de anulare a unor filme deja făcute care, astfel, n-au mai văzut niciodată lumina marilor și micilor ecrane, filme ce poartă pe generic nume celebre de actori și regizori.
Din punct de vedere al deciziilor strict financiare, poate fi dat de exemplu filmul cu supereroi Fantastic Four din 1994 pe care doar puțini l-au văzut în copii piratate. Asta fiindcă a fost o producție de doar un milion de dolari pur și simplu încropită de producătorul Bernd Eichinger cu ajutorul regizorului Roger Corman numai pentru a nu a pierde drepturile asupra celebrelor personaje în speranța că, mai apoi, va reuși să realizeze pe baza lor un film de mare succes.