Vor fi scenariștii înlocuiți de IA-uri? Marile studiouri nu s-ar opune acestei idei.
Greva scenariștilor din industria de film americană a paralizat în acest an Hollywoodul, dar efectele ei s-au făcut cel mai rapid resimțite în lumea televiziunii. Imediat după declanșarea grevei, majoritatea talk-show-urilor de la televiziunile americane, care se se bazează pe un număr mare de scriitori care să producă textele prezentatorilor vedete, au fost sistate temporar. Acum a venit rândul producțiilor TV. Astfel, multe seriale aflate în producție au intrat în pauză. „Scrierea unui serial nu încetează în clipa în care încep filmările“, explică frații Duffer, care anunță că lucrul la mult-așteptatul sezon al cincilea din Stranger Things a fost sistat temporar. La fel, s-au oprit filmările la alt serial popular Netflix, Cobra Kai, ca și la viitorul serial Disney+ Daredevil: Born Again și la seria Yellowjackets, la sitcomul Abbott Elementary, iar Neil Gaiman, care produce două seriale bazate pe cărțile lui,Good Omens și Sandman, care nu au propriu-zis nevoie de echipe de scenariști, a anunțat că participă și el la grevă și că nu va asigura promovarea lor până când nu se va semna un acord între protestatari și marile studiouri.
Supărarea membrilor Writers Guild of America (WGA) este legitimă: cifrele arată că, în ultimii 10 ani, veniturile studiourilor au crescut cu 39%, în vreme ce salariul mediu al unui scenarist, în aceeași perioadă, a scăzut cu 4%. Acum membrii WGA spun că se tem că marile studiouri au la dispoziție noi unelte pentru a se debarasa de serviciile lor și cer garanții ferme că nu vor fi utilizate inteligențe artificiale pentru a scrie scenariile noilor producții.
Ideea că noile IA-uri ar putea înlocui munca scenariștilor este o ipoteză care, departe de a fi respinsă ca ficțiune, nu face decât să ațâțe și mai mult spiritele. Recenta explozie a unor IA-uri „creative“ sau „generative“, precum ChatGPT sau MidJourney, a speriat mai multe sectoare de activitate, suficient cât până și Casa Albă se convoace o întrunire cu marii jucători de pe piața IA pentru a discuta potențialele riscuri apărute în urma proliferării acestor unelte digitale.
„Arta nu poate fi creată de către o mașină!“, spune Eric Heisserer, scenarist al filmului Bird Box, care a avut succes considerabil pe Netflix. „Se pierde chiar sufletul poveștii. O IA este, totuși, ceva artificial.“
WGA a explicat că problema IA a fost pe ordinea de zi a negocierilor cu marile studiouri și că îi îngrijorează foarte tare pe scenariști. Sindicatul vrea să se asigure că un viitor acord cu studiourile va garanta că: 1. nu se va apela la IA pentru a scrie sau rescrie un „material literar“; 2. IA nu va fi utilizată pentru a genera „material literar“; și 3. textele realizate de membrii sindicatului nu vor fi folosite de către studiouri pentru „a educa IA să scrie noi texte“.
Este adevărat că, în marea majoritate, scenariștii nu prea cred că o inteligență artificială îi poate suplini cu succes, cel puțin deocamdată. Dar simplul fapt că studiourile și platformele de streaming sunt dispuse să exploreze această posibilitate, scrie „Le Figaro“, este un afront. Într-un Hollywood bulversat de Netflix și cultura prevalentă din Silicon Valley, scenariștii se tem că șefii corporațiilor sunt capabili de orice compromis pentru a-și mări profiturile. Iar o serie de afirmații recente nu au darul de a liniști apele: „În următorii trei ani veți vedea un film bun scris de o IA“, a afirmat producătorul Todd Libermann la o conferință mondială recentă a Institutului Milken, în vreme ce regizorul Joe Russo (Avengers) a susținut într-un interviu pentru „The Hollywood Reporter“ că „suntem la doi ani distanță de primul blockbuster generat de o IA“. În economia unui film, scenariștii nu vor fi singurii afectați de evoluția potențială a IA-urilor. Directorul Fox Entertainment este convins că în 10 ani IA-urile vor realiza montajul și story-boardul filmelor, ca să nu mai vorbim de generarea imaginilor digitale.
Dincolo de temerile actuale, este mai mult ca sigur că utilizarea IA-urile nu va putea fi interzisă sau evitată în viitorul foarte apropiat al industriilor creative. Mulți dintre scenariști văd și avantaje în utilizarea accestor unelte care ar putea elimina, de exemplu, multe sarcini repetitive și cronofage. Problema o reprezintă un acord asupra modului și locului în care aceste unelte digitale vor fi introduse în cadrul procesului de producție și anticiparea și gestionarea inevitabilelor consecințe derivate din recursul la aceste tehnologii.