Faima i-a adus-o Internetul, cu ceva ani in urma, cind fotografiile lucrarilor lui au inceput sa circule prin e-mail. Oamenii s-au indragostit instantaneu de inedita forma de arta, astfel incit englezul Julian a fost invitat sa deseneze pe trotuarele din Belgia, Franta, Olanda, Germania, Austria, Danemarca, Spania, Statele Unite, Australia, Brazilia sau Argentina…
Nascut in 1959, a studiat Arta la Leeds University si, pina sa se plimbe intr-o zi pe o alee pietonala londoneza, nu se gindise ca va inlocui vopselurile cu creta colorata. „O gradina fusese indepartata, lasind in urma un spatiu dreptunghiular, acoperit cu scinduri. Atunci m-am gindit ca as putea crea o piscina virtuala in mijlocul strazii… A iesit atit de bine, incit am incercat si alte idei – spre exemplu, o fintina in care se prabusesc oameni. Curind mi-am dat seama ca, daca poti face lucrurile sa para ca se adincesc in asfalt, poti sa creezi si impresia ca se inalta din el.“
Acest „Picasso al asfaltului“, cum a fost numit, are nevoie de trei zile si de o prognoza meteo favorabila pentru a termina o lucrare. „Daca ploua, inseamna ca am lucrat degeaba“, spune cu regret. Pendulind intre camera foto speciala pe care o foloseste pentru a calcula unghiurile corecte si scaunelul lui, lucreaza cite opt ore pe zi, intr-un efort continuu, imaginind personaje fantastice, lacuri adinci, sparturi in noi, tevi subterane, gradini luxurioase si bazine de inot. Vazute din perspectiva potrivita, desenele lui par atit de reale incit nu de putine ori a vazut oameni ocolind cite o „groapa“…
Circotasilor, care nu il considera un „artist“ adevarat, le raspunde raspicat: „Arta nu ar trebui incuiata in galerii, muzee, biblioteci sau albume. Arta ar trebui sa fie pentru toata lumea, nu doar pentru istorici, curatori sau asa-zisi experti“.
Un madonnaro modern
„Parintele“ desenelor 3D pe asfalt este insa Kurt Wenner, un artist nascut in Michigan, primul care a introdus in Europa tehnica iluziilor optice in desenele pe asfalt, la inceputul anilor ’90. Subiectul principal al unui documentar realizat de National Geographic (intitulat Capodopere in creta), Wenner a inspirat numerosi artisti sa adopte aceasta tehnica. Fara invidie ascunsa, considera acest lucru un compliment si nu ezita sa dea sfaturi oricui i le cere.
A studiat la doua scoli celebre, Rhode Island School of Design si Art Center College of Design, apoi a fost angajat de NASA ca ilustrator spatial stiintific, creind picturi conceptuale ale viitoarelor proiecte spatiale si ale peisajelor extraterestre, pe baza informatiilor furnizate de naveta Voyager. A plecat apoi in Italia, in 1982, si a studiat sculptura si clasicii Renasterii.
Pentru a-si plati studiile, a lucrat multa vreme ca madonnaro, un fel de artist ambulant. Datind din secolul al XVII-lea, termenul denumeste un artist care isi cistiga existenta desenind, pe la tirguri si festivaluri, scene religioase direct pe pamint sau piatra cu care se pavau pietele publice, folosind creta, carbune sau caramida. Veritabili artisti populari, madonnari exista si astazi, ducind mai departe traditia italiana.
Kurt Wenner a combinat tehnica lor cu iluziile optice si performance-ul, inventind o noua forma de arta care l-a facut celebru in intreaga lume, aducindu-i contracte cu marci celebre, precum Lexus, Absolut Vodka sau Knorr.
„Imi dau seama cit de perisabila este arta mea. Vintul, soarele, praful sau ploaia nu ma lasa sa uit efemeritatea unui desen. Dar nu sint dezamagit. Street art inseamna performance. Ca atunci cind mergi la filarmonica. Dupa ce se termina concertul, oamenii pleaca luind cu ei amintirea muzicii. La fel, desenele mele lasa o amprenta vizuala. Si asa cum inregistrarile sint folosite pentru a pastra acorduri, eu imi imortalizez in fotografii…“ – Kurt Wenner