„Înregistrările nu au nici un rost, sunt clătite cântătoare. Niște conserve!“, spunea Sergiu Celibidache. Rămân, vrând-nevrând, prizonierul conservelor, chiar dacă în 2023 am ascultat mult mai puține față de alți ani. Iată-le pe cele care mi-au plăcut și cu care am rămas, în obișnuita a doua și ultima retrospectivă a anului, în „Suplimentul de cultură“.
Renée Fleming – Greatest Moments at the Met, Decca, 13 ianuarie 2023
Entuziasmantă compilația magnificei Renée Fleming, înregistrări realizate pe scena ei favorită vreme de 30 de ani, cu începere din 1991, anul debutului în rolul contesei din Nunta lui Figaro. Nu numai rolurile fetiș ale remarcabilei soprane în vârstă astăzi de 64 de ani, ci și câteva superbe duete cu Cecilia Bartoli, Dmitri Hvorostovsky, Samuel Ramey sau Bryn Terfel. Un deliciu!
https://open.spotify.com/album/2d3cWQ26hEqfqEBDkuVV50
Nikolai Lugansky – Rachmaninov: Études-Tableaux, 3 Pieces, Harmonia Mundi, 3 februarie 2023
„Dacă Études-Tableaux sunt mai întâi picturi, apoi studii, cred că acest lucru se aplică într-o măsură mai mare pentru Op. 33, unde imaginile vizuale joacă un rol mai important decât orice tehnică de digitație“, spune Nikolai Luganski. Discul e o versiune excepțională a celor două cicluri de prețioase bijuterii pianistice la Rahmaninov, destul de rar găsite pe aceeași înregistrare. Una care poate sta fără îndoială alături de versiuni geniale gravate de Richter sau Pletnev. Luganski e în aceeași măsură poet și virtuoz, cu o remarcabilă profunzime și finețe coloristică
https://open.spotify.com/album/3dlzBeRwtSQrctJuDatiMy
Seong-Jin Cho – The Handel Project: Handel-Suites & Brahms-Variations, Deutsche Grammophon, 1 martie 2023
Un disc magnific al tânărului sud-coreean care a crescut cu o fotografie a lui Radu Lupu cover pe telefon! Ascultați doar Allegro din cea de-a doua suită HWV 427, în fa major: ce tehnică metronomică, dar atât de espressivo a mâinii stângi, ce culori inimaginabile în zborul festiv al dreptei, cu o ornamentică perfectă și veloce! „Pentru mine, muzica lui Händel vine direct din inimă, așa că oamenii o pot urmări cu ușurință.“ Cu ușurință te vei îndrăgosti de simplitatea cu care pianistul de 28 de ani cântă cele trei suite scrise în original pentru clavecin și monumentalul omagiu brahmsian care sunt Variațiunile pe o temă de Händel op. 24.
https://open.spotify.com/album/2CXQ8RsgMPr1QeuNQP0ArE
Los Angeles Philharmonic, Gustavo Dudamel – Thomas Adès: Dante — Los Angeles Master Chorale, Nonesuch, 21 aprilie 2023
E nevoie de ceva curaj ca să trasezi astăzi o călătorie muzicală de la iad la rai pe textul lui Dante din Divina comedie. Pe lângă suportul coregrafic, Thomas Adès a pariat corect pe talentul său în trilogia pentru dansatori, cor și orchestră, care comemorează 700 de ani de la moartea poetului. Dante a fost montat în premieră la Royal Opera House în 2021 ca parte a proiectului dedicat Baletului Regal și lui Wayne McGregor, cu design vizual de Tacita Dean și muzica interpretată live de orchestra ROH. Această înregistrare aparține Filarmonicii din Los Angeles cu Gustavo Dudamel, un concert înregistrat la Walt Disney Hall pe 21 aprilie 2023.
Adès a scris o muzică răscolitoare, de la „Lăsați orice speranță…“, motivul de început din Inferno, cu variațiuni diabolice în „Luntrașul“, rafinament cromatic îndrăgostit în „Paolo și Francesca – vârtejul fără sfârșit“, o goană chinuitoare de polcă diavolească în „Hoții – devorați de reptile“ și o muzică terifiantă pentru „Sinucigașii“.
Ultima parte, Paradisum, e un tur de forță compozițional într-o singură mișcare de 27 de minute: „Awakening – Moon – Mercury – Venus – Sun – Mars – Jupiter.“
Cu totul surprinzătoare e Purgatorio, partea mediană, care debutează cu vocile înregistrate ale unei vechi rugăciuni evreiești suprapuse pe zgomotul valurilor în „Zorii pe marea purgatoriului“. Aceleași voci ale unor cantori sinagogali reapar în „Valley of Flowers“, într-un dans turbulent din Orientul Mijlociu, cu percuții învolburate într-un accelerando care sfârșește pe o cadență lentă. „The Healing Fire“ deschide ridicarea sufletelor către cer, cu „The Earthly Paradise“, din nou voci înregistrate, atât de stranii și tulburător de familiare. „The Heavenly Procession“ încetinește tempoul la cel al intonării rugăciunii inițiale, cu un solo înălțător de trompetă care duce spre „The Ascent“, un triumf în scale ascendente răsfirat în toate secțiunile orchestrei. Ce frumusețe!
https://open.spotify.com/album/6PUIewyMmeZpODRlDYqaaP
Anna Thorvaldsdottir, Iceland Symphony Orchestra, Eva Ollikainen – Archora/ Aiōn, Sono Luminus, 26 mai 2023
Contrar aparențelor, cu cât e mai abstractă o muzică, cu atât poate fi un instrument mai bun în depășirea unei traume. Am simțit asta ascultând puternicele peisaje sonore ale Annei Thorvaldsdottir din Archora și Aiōn. Fundamental abstracte, cele două lucrări dezvăluie o energie primordială proaspătă, prin simpla operare a unor straturi sonore. Archora (2022) își propune în mod explicit să exploreze aceste energii alături de „ideea unui tărâm paralel omniprezent… atât familiar, cât și ciudat, static și transformator, nicăieri și peste tot“. Aiōn (2018), într-o formă simfonică mai dezvoltată prin trei mișcări – Morphosis, Transcension și Entropia, sugerează impulsul timpului pe care compozitoarea îl explorează prin texturi frenetice, susținute de percuții, „ca un spațiu pe care îl locuiești mai degrabă decât o călătorie unidirecțională printr-o singură dimensiune“.
https://open.spotify.com/album/1WlctrKLWib2XWzQcahXQf
Saskia Giorgini – Liszt Consolations, Pentantone, 9 iunie 2023
Frumusețea poate veni din exuberanță, dar și din delicatețe. N-am mai ascultat de mult un Liszt atât de convingător, de o căldură atât de intimă și personală, cum e acest al doilea album dedicat marelui romantic de către italo-olandeza căreia îi datorăm un superb album Enescu din 2019, cu Pièces impromptues op. 18 și Sonata nr. 3 în re major op. 24. Pe lângă cele șase „consolations“, acest album ca o cutie de bijuterii conține și Caprices-valses, Valse impromptu, Legendes, dar și celebrul Liebestraume, tot atâtea introspecții îndrăgostite și o reflecție asupra dragostei în sine, așa cum a trăit-o și compus-o această ființă complicată și genială care a fost Franz Liszt. Minunat, Saskia Giorgini!
https://open.spotify.com/album/2rvkR9QWbsRQZrsDuHDxAe
Hilary Hahn – Ysaÿe: Six Sonatas for solo violin op. 27, Deutsche Grammophon, 14 iulie 2023
Hilary Hahn nu e doar o violonistă cu degete de fier, ci și cu o ambiție pe măsură. De aceea și-a dorit înregistrarea acestei capodopere, în care fiecare dintre sonate e dedicată unui violonist celebru, între ei Joseph Szigeti (No. 1), George Enescu (No. 3), Fritz Kreisler (No. 4). În sonata Baladă pentru George Enescu, fără îndoială, cea mai frumoasă lucrare a ciclului, într-o singură mișcare, Hahn subliniază contrastele într-o lectură concentrată, esențializată și rapsodică.
https://open.spotify.com/album/6OyAZJs5vcuxOWNAGsH9O0
Iată o încercare bizară de a descoperi originile minimalismului. Sau, cel puțin de a le plasa într-un context mai vast, cu ansamblul pe instrumente de epocă La Tempête și dirijorul Simon-Pierre Bestion, același spirit muzical neobosit și neliniștit care în 2022 înregistra Vecerniile lui Rahmaninov suprapuse cântului bizantin, alături de minunatul protopsalt român Adrian Sîrbu. Bach minimaliste investighează suprapuneri stilistice aparente în muzica lui J.S. Bach, Henryk Górecki, Jehan Alain, Knut Nystedt și John Adams. De ascultat și păstrat!
https://open.spotify.com/album/6wQhnVDByplzwKyPk1cU1S
Pygmalion, Raphaël Pichon – Monteverdi: Vespro della Beata Vergine, Harmonia Mundi, 1 septembrie 2023
Frumusețe.
https://open.spotify.com/album/2qz5cUkqLK664EpMonr2D2
„Cel mai așteptat Goldberg după Glenn Gould!“. Și chiar dacă această versiune nu le poate face uitate pe cele semnate Maria Yudina, Wilhelm Kempff, András Schiff, Ekaterina Derjavina, Andrei Vieru sau Beatrice Rana, ea vine să se adauge unui panteon subiectiv.
https://open.spotify.com/album/5kBtLULy6vMwjFRSSEEIjP
Simon Trpčeski (piano), Cristian Măcelaru – Brahms: Piano Concertos, WDR Sinfonieorchester, Linn, 10 noiembrie 2023
Cele două atât de diferite concerte brahmsiene sunt prilejul reîntâlnirii pianistului Simon Trpčeski cu dirijorul Cristian Măcelaru după realizarea concertelor de Șostakovici. E o căldură expansivă specială în cele două lucrări, cu tehnica ireproșabilă a lui Trpčeski și energia baghetei lui Măcelaru, care conduce ferm WDR Sinfonieorchester. O înregistrare peste care plutește aura prieteniei, un lucru atât de rar în zilele noastre. Un Brahms de zile mari.
https://open.spotify.com/album/6qNqsxoe0QGMIYsZYYq3Y2
Philharmonia Orchestra, Santtu-Matias Rouvali – Santtu conducts the Nutcracker Suite, Philarmonia Records, 8 decembrie 2023
Cel mai frumos cadou de Crăciun.
https://open.spotify.com/album/79TTZ96jQhIikKWSDMJIB4
Audiție plăcută!
Un comentariu
Multumim pentru minunatul résumé!