Produs de teleshopping, noul presedinte al Americii a fost inchis intr-o ecuatie de marketing. Prizonier intr-un discurs mediatic cu efect de propaganda, s-ar putea ca numele Barack Obama sa nu spuna mare lucru majoritatii celor care l-au votat, desi toti au certitudini in ceea ce-l priveste. Produsele vindute gospodinelor ce au rabdare in a se minuna de noile dotari ale ultimei scule de pastrare a siluetei sint achizitionate pentru imaginea lor frumos filmata. Cei care le cumpara nu stiu ce dimensiuni are aparatul; nu au idee daca-ncape in camera de zi sau intre masa de bucatarie si frigider, nici din ce material sint facute; nu au habar daca se strica dupa un an, doi sau zece. Oamenii cumpara la teleshopping chestii pe care le intuiesc, nu pe care le cintaresc.
Proaspat alesul presedinte american a fost trimis, ca si aparatul de vibromasaj, pe platoul de filmare; i s-au construit, din toate unghiurile posibile, imagini lucioase; i s-au atasat, in locul extraoptiunilor ce vin sa suplineasca dotarile standard, story-uri emotionale de succes. Frenezia canalelor media in a vinde un produs politic a atins desavirsirea: nimeni nu vorbeste despre cum va face presedintele Americii diverse lucruri, ci de faptul ca va face sigur treaba. Va suna cunoscut? Produsele de fitness confera, celor ce le urmaresc descrierile de teleshopping, iluzia controlului de-acasa. Devine certitudine de cele mai multe ori ca datul la pedalele unei biciclete medicinale poate fi rezolvat direct din fotoliu, doar folosind butoanele telecomenzii.
Cind Clinton a iesit presedinte, ori atunci cind Bush l-a invins la milimetru pe Al Gore si, apoi, pe John Kerry, campania electorala insemna „debate“. „Debate“ pe teme precise, someri, legea avorturilor, economie si asa mai departe. Astazi, simpaticul domn Obama are trecut, in CV-ul de sef al lumii, inaintea datei si locului nasterii, culoarea pielii.
E chiar duios discursul editorialistilor din lumea larga, inclusiv al unora din Romania, care incepe, aproape obsedant, nu cu o analiza, ci printr-o constatare de domeniul evidentei: „Barack Obama e primul presedinte de culoare din istoria Americii“. Ei, si?
Americanii si-ntreaga lume viseaza, de cind produsul Obama a fost lansat in public, ca au cumparat un aparat de rezolvat problemele omenirii. Indrazneste cineva sa le zica si lor ca isi pun bazele intr-o captura video?