Încoronat cu cinci Globuri de Aur și nominalizat la nu mai puțin de treisprezece categorii la premiile Oscar, ultimul film al lui Nolan, Oppenheimer, cum scrie revista „Premiere“, „a transformat succesul său academic într-unul pro-porțional cu succesul său de public“. De asemenea, Oppenheimer a adunat aproape un miliard de dolari la box-office-ul mondial, făcându-l unul dintre cele mai profitabile filme din anul 2023.
Lansate umăr la umăr în vara anului trecut, Barbie de Greta Gerwig și Oppenheimer „au surprins pe toată lumea prin calitatea lor specială care le diferențiază de majoritatea producției actuale a Hollywoodului: niciunul din aceste filme nu făceau parte dintr-o franciză sau o serie“.
Într-un interviu acordat podcastului „Countdown to the BAFTAs“, unde filmul este de asemenea nominalizat în treisprezece categorii, Christopher Nolan a discutat despre importanța acestui succes care ar putea deschide, în opinia lui, o nouă cale pentru filmele originale, care nu sunt parte din serii bazate pe puternice branduri comerciale.
„Am lansat recent un film de trei ore, interzis minorilor neînsoțiți de un adult, despre fizica cuantică și care a avut încasări de un miliard de dolari“, spune regizorul. „Evident, punctul nostru de vedere, al regizorilor, este că publicul așteaptă în sălile de cinema astfel de producții și este dornic să vadă ceva nou. Cred că succesul înregistrat cu Oppenheimer dă indicii despre un anumit peisaj postfrancize și postmărci intelectuale pentru lumea filmului, iar asta este destul de încurajator. Acest lucru ar trebui să reamintească marilor studiouri că există o dorință considerabilă din partea publicului de a vedea în filme lucruri noi sau abordări pe care filmele actuale le evită.“
Revista „Premiere“ subliniază, totuși, faptul că succesul Oppenheimer arată că există o multitudine de factori, controlabili sau nu, care contribuie la succesul sau eșecul unui film. „În primul rând, Nolan a avut șansa de a realiza Oppenheimer tocmai datorită numelui său și a succeselor care i-au marcat cariera sa de la începuturi, inclusiv trilogia The Dark Knight“, scrie „Premiere“. „Apoi, pe de altă parte, toți interpreții din distribuție sunt vedete consacrate și respectate, de la Cillian Murphy la Robert Downey Jr., trecând prin Florence Pugh și Emily Blunt. Nu trebuie uitat că fenomenul neașteptat al Barbenheimer, succesul dublu al Barbie și Oppenheimer, a inflamat rețelele sociale și a dat naștere uneia dintre cele mai exemplare campanii de marketing din istoria cinematografiei. Un adevărat caz de studiu. Deci, chiar dacă într-adevăr Oppenheimer demonstrează că publicul este deschis la noutăți, să nu uităm că a fost realizat de cineva care a contribuit la transformarea unei francize DC într-unul dintre mastodonții care domină complet astăzi sălile de cinema, cum sunt superproducțiile Marvel și Sony“, comentează „Premiere“. De partea cealaltă a oceanului, revista „Variety“ tinde să îi dea dreptate lui Nolan, amintind că, în vreme ce Barbenheimer se dovedea un succes, filme din mare francize cu supereroi precum The Flash, Ant-Man and Wasp: Quantumania și The Marvels s-au făcut praf și pulbere la box-office.
„Succesul unui film ca Oppenheimer poate oferi și altor cineaști un argument în a dovedi marilor studiouri ca să se poată raporta și la alte formule de film care să funcționeze pe piață“, spune Christopher Nolan.
Nu că Nolan ar avea ceva contra francizelor, comentează „Variety“, el este, totuși, cel care a realizat trilogia The Dark Knight pentru Warner Bros., trilogie care a adus mai mult de 2,4 miliarde de dolari la box-office. Doar că, așa cum comenta anul trecut pentru Associated Press, este nevoie de un echilibru între filmele originale și filmele bazate pe branduri de succes dacă Hollywoodul vrea să reușească să satisfacă publicul.
„În Hollywood există întotdeauna un echilibru între titlurile stabilite deja pe piață, cele care au deja un public format, pe care îl pot satisface oferindu-le exact aceleași ingrediente care definesc o serie de succes“, spunea Nolan. „Aceasta a fost întotdeauna o parte importantă a economiei din Hollywood, iar succesul acestor francize poate aduce bani pentru finanțarea altor filme, care nu fac parte din serii de succes, dar care trebuie făcute și prezentate publicului. Dar trebuie respectată întotdeauna și dorința publicului de noutate. Acesta este unul dintre marile emoții pe care ți le oferă mersul la cinema, să vezi o reclamă la un film despre care nu ai auzit niciodată nimic. Din toate timpurile, un ecosistem sănătos în Hollywood a presupus existența unui echilibru între cele două lucruri.“