Ianuarie nu e o lună ideală pentru lansat CD-uri. Doar divele o pot face, fără prea multe calcule ori precauții. Dar nici nu a fost chiar așa de greu să găsesc șase discuri pentru prima lună din 2024.
Stravinsky: Violin Concerto, Apollon Musagete & Orchestral Suites – James Ehnes (violin), BBC Philharmonic & Sir Andrew Davis, Chandos, 5 ianuarie 2024
Dedicat de Stravinski, în 1931, violonistului american Samuel Dushkin, Concerto e una dintre cele mai neobișnuite lucrări dedicate viorii. Amintește de Povestea soldatului, cu linii melodice concentrate, ritmuri ascuțite și o orchestrație frugală care formal trimite la baroc – titlurile sunt Toccata, Aria și Capriccio. Sunetul lui James Ehnes e expresiv, aspru și frust, devenind tulburător în lenta Aria II în care compozitorul concentrează esența emoțională a lucrării.
Andrew Davis e un acompaniator perfect, cu un BBC Philarmonic docil și disciplinat.
Concertul este urmat de lectura exuberantă a jazisticului Scherzo à la russe, alături de două încântătoare și inedite suite miniaturale din anii ‘20 ale marelui Igor. La final, o versiune voluptoasă a muzicii de balet la Apollon musagète, cea mai neoclasică muzică scrisă vreodată de Igor Stravinski.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=gD1TpsgEDGY
James Ehnes © Benjamin Ealovega
CHSA5340
BBC Philharmonic Orchestra & Sir Andrew Davis
Zoë Beyers concertmaestru
Igor Stravinski (1882-1971)
Înregistrări: MediaCityUK, Salford, Manchester, februarie 2023
https://open.spotify.com/album/2yXPa9iiU7Acu4BsfMVRbJ
Behzod Abduraimov – Shadows of My Ancestors – Prokofiev, Saidaminova, Ravel, Alpha, 12 ianuarie 2024
E deja un fenomen la scară planetară, iar recitalul din ianuarie 2024 de la Carnegie Hall l-a consacrat drept unul dintre pianiștii fenomen ai prezentului. Născut în 1990 la Tașkent, în Uzbekistan, Behzod Abduraimov revine după trei ani la Alpha cu un nou recital în centrul căruia stă Zidurile vechiului Buhara, lucrare inspirată de Tablourile lui Mussorgski compatrioatei sale Dilorom Saidaminova, compozitoare uzbecă născută în 1943.
Tânărul pianist e profund și de o virtuozitate înspăimântătoare în texturile pe rând rarefiate și de o fluiditatea glomerat-organică, ce descriu orașul fondat cu patru-cinci secole î.Chr. și devenit reper legendar pe Drumul Mătăsii. Incantațiile moscheii Kalon sunt măturate de accente imprevizibile și asimetrii metrice, Regatul Samanid e primul prilej de virtuozitate într-un pasaj „inspirat de triburile nomade de călăreți curajoși care au locuit cândva ținuturile noastre (Saidaminova dixit) care duce de la Mormântul lui Ismail Samani, de o gravitate impunătoare, la Domuri evazive, o tehnică pianistică superbă ce colorează acoperișurile unor structuri desprinse din 1001 de nopți. Allegro energico punctează accente amenințătoare la Minaretul Morții, turnul din vârful căruia condamnații erau aruncați cusuți în saci sub lumina nepăsătoarelor Stele peste Buhara, o sclipire nocturnă de un leggiero indescriptibil în degetele lui Abduraimov. Înainte de rugăciunea finală, care reia tema inițială cu parfum oriental, un Andante con moto care dă chiar titlul albumului cântat cu atât de mult patos: Umbrele strămoșilor este, potrivit compozitoarei, „reprezentarea muzicală a desenelor dansatorilor tribali pe zidurile antice ale orașului“.
Dar asta nu e tot: albumul cuprinde și Zece piese din Romeo și Julieta op. 75 de Prokofiev și Gaspard de la Nuit de Ravel, în care Le Gibet e pur și simplu senzațional! Un fenomen!
https://www.youtube.com/watch?v=U1muPeIvMpM
Behzod Aburaimov © Cristian Fatu
ALPHA1028
Behzod Abduraimov, pian
Serghei Prokofiev (1891–1953)
Dilorom Saidaminova (n.1943)
Maurice Ravel (1875–1937)
Înregistrări:Teldex Studio, Berlin, Germania, iunie 2023
https://open.spotify.com/album/5Ei35G8GkLNxtLW0HRfzMC
Angela Gheorghiu (soprano), Vincenzo Scalera (piano) – A Te, Puccini, Signum, 26 ianuarie 2024
Au trecut cinci ani de la ultimul recital cu pian înregistrat de Angela Gheorghiu, Plaisir d’amour, Decca, noiembrie 2019, unul tot cu zaharicale, dar totuși ce diferență! Și nu e vorba de faptul că doamna Gheorghiu a semnat cu londonezii de la Signum sau de coperta în care diva e de nerecunoscut! Oricât de odios fotoșopul, chiar că nu e treaba nimănui cum își editează cineva fotografiile. Diferența e de fond: una e să cânți dulcegării ca Serenata de Tosti sau chiar Après un rêve de Fauré și altceva A te, o melodie scrisă la vârsta de șaisprezece ani de Puccini – toate cele șaptesprezece cântece înregistrate în compania pianistului Vincenzo Scalera sunt scrise în adolescență sau folosite de marele Giacomo în travaliul pentru marile sale capodopere: Manon Lescaut, La bohème și La rondine.
Cui folosesc? De ce să înregistrezi niște ciorne, cu cel mult valoare documentară? Dar, cine știe, pentru comemorarea a o sută de ani de la moartea lui Puccini înregistrarea merită pusă în buclă într-o cameră a unui muzeu puccinian, cu fotografii îngălbenite și pantalonii scurți purtați de marele compozitor, al cărui nume complet era Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini.
Angela Gheorghiu a fost una dintre cele mai mari interprete ale lui Puccini din toate timpurile. Și astăzi câteva dintre versiunile sale operistice, în special cu La Rondine, Madama Butterfly, La Bohème sau Il trittico, rămân vârfuri în istoria înregistrările Puccini. Angela Gheorghiu este printre puținele soprane care a cântat și înregistrat cam tot ce se putea din Puccini – ce minunat recital cu orchestra Verdi din Milano și Anton Coppola, EMI 2005! Și mai ales, vorbind nu doar de Puccini, acea dulceață a legato-ului pe care Angela îl putea susține chiar și în cel mai diafan pianissimo posibil, un dar incredibil care rămâne atu distinctiv al unei cariere de mai bine de treizeci de ani.
Din păcate, vibratoul ei din acut a devenit astăzi deranjant, îl auzim pe acest disc, în special în pasajele forte. Sunt fani cărora nu le pasă, dar pentru mine această bătaie de voce e deranjantă. Când spun asta nu uit interpretările și înregistrările memorabile, frumusețea și dăruirea cu care Angela Gheorghiu și-a slujit rolurile, dincolo de toate scandalurile și păruielile publice.
La finalul discului, Melanconia, una dintre melodiile din adolescența lui Pucccini, recent descoperite, pe care soprana româncă a înregistrat-o aici în premieră mondială. Fără să fie o revelație și fără legătură cu vibratoul, mă emoționează. Până la urmă, și divele îmbătrânesc și se sting, ca stelele la venirea dimineții. Doar muzica rămâne eternă, ca firmamentul pe care mâine vor defila alte astre.
https://www.youtube.com/watch?v=rS7R95voEPo
Angela Gheorghiu @ Cosmin Gogu
SIGCD780
Angela Gheorghiu, soprană
Vincenzo Scalera, pian
Giacomo Puccini (1858-1924)
Înregistrări: St John’s Upper Norwood, Sylvan Road, London UK, 2023
https://open.spotify.com/album/3PYa8JmQ8sPGSSAHXlA34n
Anna Besson (flute), Myriam Rignol (viola da gamba), Jean Rondeau (clavecin) – Corelli & Quentin: Flute Sonatas, Alpha, 26 ianuarie 2024
Un deliciu baroc cu înregistrarea în premieră a celor șase sonate pentru flaut ale francezului Jean-Baptiste Quentin, un compozitor de secol 18 poreclit Le Jeune, alături de primele șase sonate din ciclul de 12 sonate op. 5 pentru vioară de Arcangelo Corelli, adaptate pentru flaut traversier baroc. Anna Beson, flautistă vedetă în Hexagon și profesoară la Conservatorul din Bruxelles, își începe prezentarea discului cu un citat din tratatul domnului Jean Laurent Le Cerf de la Viéville, Comparaison de la musique Italienne et de la musique Françoise, Paris, 1704: „Quelle joye, quelle bonne opinion de soi-même n’a pas un homme qui connoit quelque chose au cinquième Opera de Corelli!“. C’est vrai!
https://www.youtube.com/watch?v=sVLxGHoJhS8
Anna Besson ©Anaelle Trumka
Alpha1022
Anna Besson, flaut
Myriam Rignol, viola da gamba
Jean Rondeau, clavecin
Jean Baptiste Quentin (c.1685-c.1750)
Arcangelo Corelli (1653-1713)
Înregistrări: Hollandscollege, Leuven, Belgia, iulie 2022
https://open.spotify.com/album/54Vkn0ZRnnwUkJ44BHkap7
Deborah Nemtanu, La Symphonie de Poche & Nicolas Simon – Furiant, Mirare, 26 ianuarie 2024
Deborah Nemtanu este una dintre cele mai apreciate violoniste ale momentului în Franța, alături de sora sa, Sarah, pe care am avut ocazia să o vedem mai des la București, în postura de concertmaestră și solistă. Iar Furiant, realizat cu gașca nebună numită La Symphonie de Poche, o orchestră de cameră atipică fondată și dirijată de Nicolas Simon, e o nebunie muzicală extrem de frumoasă și pe al doilea lor disc împreună, dar și un turneu care se desfășoară în Franța până în luna iulie.
Dacă furiant e la origine un dans țigănesc rapid, cu ritmuri alternante, acest disc e o întoarcere la rădăcinile slave ale dirijorului și la cele românești ale violonistei care cântă Balada de Porumbescu în aranjamentul acordeonistului Pierre Cusac, o versiune proaspătă timbral și foarte nostalgică! Sunt superbe și celelalte aranjamente la câteva dansuri ungare și slave de Brahms și Dvořák, Tzigane de Ravel sau prima rapsodie de Bartók, cu obligatoriile Arii țigănești de Sarasate! De ascultat, neapărat, pentru sunetul strălucitor și verva fantastică!
Deborah Nemtanu © Jean-Baptiste-Millot
https://www.youtube.com/watch?v=DimVYBH0neU&t=4s
MIR726
Deborah Nemtanu, vioară
La Symphonie de Poche & Nicolas Simon
Béla Bartók (1881-1945)
Johannes Brahms (1833-1897)
Antonín Dvořák (1841-1904)
Ciprian Porumbescu (1853-1883)
Maurice Ravel (1875-1937)
Pablo de Sarasate (1844-1908)
Înregistrări: Studio Babel, Montreuil, Franța, 1-3 noiembrie 2024
https://music.apple.com/us/album/furiant/1722433708
Piotr Anderszewski – Bartók, Janáček, Szymanowski, Warner, 26 ianuarie 2024
O nouă „compilație“ a pianistului care iubește să-și aleagă pe criterii foarte personale partiturile pentru recitaluri, și, mai ales, sesiuni de înregistrări. Iar aceasta e una mult așteptată și foarte frumoasă: „Lucrările gravate pe acest album poartă în ele un spirit de răzvrătire. BARTÓK reia legătura cu sursele muzicii populare maghiare, cu arhaismul, vitalitatea, sălbăticia ritmurilor sale. SZYMANOWSKI, cu dansurile muntenilor din sudul Poloniei și incantațiile sale primitive, de o frumusețe deopotrivă extatică și severă. Cât despre JANÁČEK, el ne pune în contact direct cu chintesența sufletului slav, în tot ce are acesta mai generos. Nu există loc aici pentru stilizare, pentru decor; aceste lucrări se trag din rădăcinile muzicii.“ (Piotr Anderszewski)
Piotr Anderszewski © Ari Rossner
https://www.youtube.com/watch?v=4CJmWZP1hB8&t=22s
Warner 5419789127
Piotr Anderszewski, pian
Béla Bartók (1881-1945)
Leoš Janáček (1854-1928)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Înregistrări: Radio Varșovia, Polonia (Janáček), octombrie 2016 și Teldex Studio Berlin, Germania (Bartók, Szymanowski), 30 iulie – 2 august 2023
https://open.spotify.com/album/0TdPrwJ5q0nZw0ReSnYlCG
Audiție plăcută!