Aproape întreaga planetă a oftat cu tristețe pe 1 martie, în momentul în care a fost anunțată dispariția, la numai 68 de ani, a lui Akira Toriyama, mangaka (autor de benzi desenate japoneze) faimos a cărui operă a făcut deliciul a zeci de milioane de fani din întreaga lume.
Este remarcabil felul în care opera acestui artist japonez, mai ales longeviva lui serie de benzi desenate Dragon Ball, a avut un impact considerabil asupra mai multor generații, nu numai în Japonia, ci peste tot în lume. Fiindcă Dragon Ball, alături de Akira lui Katsuhiro Otomo și alte titluri, a fost unul dintre primii și cei mai eficienți ambasadori ai manga în Occident și multe alte părți ale planetei.
Asta explică fără îndoială cantitatea imensă de mesaje de condoleanțe venite din toate colțurile lumii, fiindcă, din 1990 încoace, milioane de copii au crescut citind sau urmărind desenele animate cu aventurile personajelor din Dragon Ball. Printre sutele și miile de mesaje se remarcă cele venite din partea altor mari creatori de manga, anime și jocuri video japoneze, dar și din partea clubului de fotbal AC Milan. În Franța, țara din vestul Europei unde manga și anime au prins cel mai bine, moartea lui Akira Toriyama a fost marcată și printr-un mesaj public din partea Ministerului Culturii, dar și din partea președintelui Macron care, se pare, era mare fan pe vremea când era doar micul Emmanuel.
„Dragon Ball este popular în întreaga lume, din America de Nord în Europa, din America de Sud în China și Asia de Sud-Est“, notează Tadashi Sudo, un jurnalist specialist în cultura populară niponă.
Planeta Dragon Ball
Toriyama s-a născut în Nagoya, Japonia, în 1955, a desenat încă din copilărie și, după liceu, a început să lucreze într-o agenție de advertising, iar de la 23 de ani a intrat în industria manga, după ce a început să trimită planșe revistei „Weekly Shōnen Jump“, dedicată unui public de adolescenți. În 1978, revista a lansat prima lui serie, Wonder Island, nu foarte bine primită de public. În 1980 însă a avut primul lui mare succes, Dr. Slump, o serie comică despre aventurile unei fetițe robot și ale creatorului acesteia. Apoi, în 1984, Toriyama a creat Dragon Ball, seria care avea să îl facă celebru la nivel mondial.
Dragon Ball, serializată în 519 capitole între 1984 și 1955, este o versiune comic-fantastică a celebrului roman chinezesc Călătorie în Vest, scris în timpul dinastiei Ming, în care faimosul Rege Maimuță este înlocuit de un băiat cu coadă numit Son Goku, ce se află în căutarea unor artifacte magice care îi conferă puteri speciale ce îl transformă într-un practicant de temut al artelor marțiale.
Dragon Ball a devenit primul succes cu adevărat planetar al manga, „un simbol al triumfului internațional al benzii desenate nipone“, scrie autorul francez Olivier Richard în lucrarea Manga, les 120 incontournables.
Cifrele stau mărturie pentru un succes fără precedent: sunt 42 de volume vândute în întreaga lume în peste 260 de milioane de exemplare (dintre care 20 de milioane în Franța). A fost adaptată în foarte multe seriale TV, filme de animație și filme cu actori reali și în jocuri video. A stat la baza a numeroase produse de merchandising și a serialului de animație Dragon Ball Z, lansat în 1989, cel care a făcut să explodeze la nivel mondial faima benzii desenate. La fel de importantă în termeni de popularitate se dovedește și seria Dragon Ball Super, ce a început să fie publicată începând din 2015.
Un manga care a cucerit lumea
Cum s-ar putea explica acest uriaș succes al lui Dragon Ball? „Un desen original care nu seamănă cu nimic altceva, ușor recognoscibil și, mai presus de asta, un erou care evoluează și crește odată cu cititorul care se poate identifica mult mai ușor cu el“, spune Satoko Inaba, director editorial al colecției de manga al editurii Glénat, responsabilă pentru introducerea lui Dragon Ball în Hexagon. Căci Toriyama a avut ideea ca, de-a lungul nenumăratelor episoade, eroul seriei să îmbătrânească, să devină în timp tată și apoi bunic, creând astfel un model narativ care este folosit și astăzi. La asta se adaugă celelalte două ingrediente care definesc Dragon Ball, aventura și comedia pe de o parte, respectiv acțiunea și luptele pe altă parte.
În același timp, franciza Dragon Ball a avut inteligența de a se reinventa permanent, ajustându-se la codurile populare în vogă în fiecare epocă. Toate acestea au transformat seria într-un fenomen mondial și într-o franciză extrem de lucrativă care ar fi generat până acum, conform estimărilor, aproape 30 de miliarde de euro. Nu este de mirare că Toriyama a devenit al doilea cel mai bogat autor de manga, după campionul Eiichiro Oda, autorul seriei de mare succes One Piece.
Akira Toriyama, într-un interviu din 2013, spunea că „habar n-avea” că Dragon Ball avea să devină atât de populară. Pentru el, spune autorul, această serie a fost „un miracol, având în vedere cum m-a ajutat pe unul ca mine, un tip cu o personalitate dificilă și ciudată, să facă o muncă decentă și să fie acceptat de societate“. „Când desenam seria, nu doream decât să creez ceva care să fie pe placul băieților din Japonia“, mărturisea artistul japonez.