Marc Burckhardt pretinde insa ca nu putea copilari intr-un mediu mai potrivit pentru viitoarea sa cariera. Vacantele si le petrecea in Germania, timpul liber prin muzee, iar clipele de ragaz – cu creionul in mina. Spre deosebire de alti copiii insa, el nu s-a oprit nici astazi din desenat.
Amestecind stilul icoanelor bizantine cu maiestria pictorilor flamanzi, arta folk sau pop si acel ceva al sau, indescriptibil, dar extrem de proaspat, Burckhardt creeaza metafore, nu tablouri. „Nici animalele mele, nici oamenii nu sint ceea ce par a fi. Nu sint «lucruri» clar definite, ci suporturi pentru dorinte, spaime sau idealuri pe care le impartasim cu totii”, marturiseste el.
Fiecare lucrare ia nastere dupa schite laborioase, in care Burckhardt transpune atent ceea ii dezvaluie imaginatia. Desen dupa desen, pina cind fiecare detaliu se afla la locul lui, pina cind fiecare culoare capata consistenta si fiecare idee – contur. „Este foarte important sa stiu cum va arata fiecare lucrare din punct de vedere conceptual, compozitional, inainte sa incep sa pictez.” Dupa ce totul devine limpede, straturile de vopsea (mai intii acrilice, apoi uleiuri) sint adaugate progresiv, deseori pe scinduri desprinse din chiar tavanul studioului sau pe placi de lemn gasite pe strada. „Imi place sa pornesc de la o piesa cu personalitate. De asemenea, imi fac singur ramele”, povesteste artistul, care nu poate lucra daca Diva, schnauzerul sau pitic, nu-l „asista” in studio.
Tabloul unei iubiri. Pe note
Lucrarile lui Marc Burckhardt au aparut in reviste precum „TIME”, „Rolling Stone” sau „National Geographic”, au fost expuse in Rock and Roll Hall of Fame, iar citiva norocosi (printre care si Oprah, Ralph Lauren sau Patricia Arquette) le pastreaza in colectii private. A primit o medalie de argint de la Society of Illustrators (New York), are o colectie impresionanta de pantofi sport Converse si obisnuieste sa bea o margarita alaturi de sotia sa de fiecare data cind termina un tablou.
Influentat mai intii de Durer sau van Eyck, apoi de reviste de benzi desenate, iar acum de icoanele din epoca medievala si de tablourile anonime cu teme sportive, nu se fereste de ecletism. „Nu incerc decit sa exploatez conexiunile emotionale si intelectuale pe care le fac instinctiv oamenii cind privesc o opera de arta in care exista elemente traditionale, familiare, uneori provocind privitorii sa le reevalueze, sa renunte la prejudecati.” Cu un astfel de manifest artistic, nu este de mirare ca legende ale muzicii rock precum Kurt Cobain sau Mick Jagger apar aureolati in portrete.
De altfel, muzica este una dintre temele sale predilecte, citeva dintre lucrarile pe care le-a realizat fiind incluse in volumul The Greatest Album Covers That Never Were. „Poti oricind sa pictezi imaginea unei persoane, dar este teribil de greu sa pictezi imaginea unui cintec din alta perspectiva decit a ta”, sustine Marc Burckhardt, care a realizat pina acum coperti de albume pentru diversi muzicieni.
Cel mai emotionant proiect de pina acum se leaga de numele legendarului Johnny Cash. Rugat sa realizeze coperta ultimului album semnat June Carter Cash, Wildwood Flower, a lucrat cu pasiune: „A fost un proiect de vis”, isi aminteste nostalgic. La putin timp dupa lansarea albumului, June a murit. Impresionat de frumusetea portretului facut de Burckhardt sotiei sale, Johnny Cash a comandat un nou tablou. Din nefericire, nu a avut timp sa il admire: celebrul cintaret si-a urmat dragostea la doar patru luni dupa disparitie.
Poveste trista de iubire, pe care n-o va uita niciodata, fiindca „arta are puteri supranaturale, precum magia. Nu-mi doresc decit sa creez o lume in care oamenii sa intre vrajiti”. Si sa ramina acolo atit timp cit nu uita sa viseze…