Delegatul general al festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, și președinta Iris Knobloch au anunțat joi lista filmelor selecționate pentru a fi prezentate în competiție și în afara acesteia, punând capăt unei lungi perioade de intense speculații și confirmând că cea mai mare parte a filmelor și a numelor despre care se vorbea chiar vor fi prezente la Cannes.
Astfel, la ediția din acest an, mari nume ale cinemaului actual vor reveni pe Croazetă: Jacques Audiard, George Miller, Gilles Lellouche, Francis Ford Coppola, Noémie Merlant, Leos Carax, David Cronenberg, Serghei Loznița, Yorgos Lanthimos. Nu a fost nici o surpriză, de asemenea, că vor fi proiectate în afara competiției filmele Furiosa al lui George Miller, prequel al seriei Mad Max, și Horizon, un alt western de Kevin Costner.
Legendarul George Lucas va primi un Palme d’Or pentru întreaga carieră și, pentru a fi în ton cu vremurile, Greta Gerwig, aclamată la nivel mondial pentru succesul cu Barbie de anul trecut, va prezida juriul competiției oficiale. „Ea întrupează în ochii noștri ceea ce reprezintă festivalul de la Cannes“, a declarat Iris Knobloch, „o femeie liberă și o artistă completă, fiindcă este în același timp și actriță, și realizatoare, și scenaristă, și producătoare“.
Multe filme americane vor fi prezentate la Cannes anul acesta, în ciuda faptului că bunul mers al industriei cinematografice de peste ocean a fost bulversat de grevele de anul trecut. „Din acest motiv“, precizează Iris Knobloch, „multe dintre filmele prevăzute pentru 2024 vor fi prezentate anul viitor“. A 77-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc între 15 și 24 mai 2024.
Megalopolis: revenirea lui Coppola la Cannes, un eveniment
Selecția oficială pentru Cannes 2024 anunțată joi face acum ca prezența lui Francis Ford Coppola și a noului lui film, Megalopolis, să devină oficială pe Croazetă. Și nu oricum: noul film al cineastului american va concura în arena competiției oficiale pentru Palme d’Or.
Este un eveniment major, ultima oară, în 1979, Coppola câștiga marele premiu la Cannes cu Apocalypse Now, după ce, cu cinci ani mai devreme, primea primul Palme d’Or pentru Conversația. „Coppola a construit legenda festivalului de la Cannes“, a declarat, în „Variety“, delegatul general al manifestării, Thierry Frémaux. Coppola a ajuns la Cannes încă din 1967, cu Big Boy, dar recompensa marelui premiu a venit abia după câțiva ani, între două premii Oscar pentru primele două filme din trilogia Nașul.
Acum, la 85 de ani, Coppola revine cu un film care, în buna lui tradiție, reprezintă un proiect foarte ambițios și un pariu nebunesc. Megalopolis este un film la care cineastul se gândește încă din anii ’80, un soi de poveste futuristă care proiectează Roma lui Iulius Cezar în New York, în povestea rivalității dintre un arhitect idealist și un primar corupt. Un film cu o distribuție de vedete (Adam Driver, Dustin Hoffman, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf), un proiect pe care Coppola l-a finanțat cu 120 de milioane de dolari pe care i-a scos din propriul buzunar.
Este un proiect foarte riscant pentru un regizor care, construindu-și propriul studio, American Zoetrope, a încercat permanent să își facă filmele departe de producătorii de la Hollywood. Iar Hollywoodul nu pare să fi privit cu ochi buni această încercare de independență, lovind în cineast mai ales prin presa de profil, complet subordonată marilor studiouri. În 1979, într-o conferință de presă incendiară ce a însoțit prezentarea la Cannes, amintește revista „Premiere“, Coppola, enervat, declara: „Jurnalismul american este cea mai decăzută, imorală și mincinoasă meserie pe care ți-o poți imagina. Tot ce s-a scris despre acest film în ultimii patru ani este fals“. Astăzi, situația pare a se repeta, căci presa de la Hollywood, precum „The Hollywood Reporter“, nu face în ultima vreme decât să lanseze zvonuri despre Megalopolis, insinuând fie că producția filmului a fost haotică și plină de probleme, fie că reacțiile celor puțini care au văzut acest film nu au fost foarte entuziasmante. Asta în condițiile în care Coppola are încă dificultăți mari în a găsi un distribuitor pentru Megalopolis. Poate că un Palme d’Or va stimula interesul Hollywoodului pentru acest film, exact ca în urmă cu 45 de ani, cu Apocalypse Now.
Dacă Megalopolis va fi recompensat cu un premiu la finalul festivalului, în seara de 25 mai, atunci Coppola se va putea reîntâlni pe scena Palatului Festivalului cu bunul lui prieten George Lucas, care primește un Palme d’Or pentru întreaga carieră. O veche prietenie îi unește pe cei doi. Coppola a produs primul lungmetraj al lui Lucas, THX-1138, care a fost prezentat la Cannes în 1971, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs.
Eșecul comercial al acestui film a provocat la acea vreme mari necazuri financiare tânărului producător și l-a obligat să accepte să toarne Nașul pentru a-și putea plăti datoriile. „Dacă Astăzi Megalopolis se va dovedi un eșec financiar, Coppola s-ar putea vedea silit să facă un Nașul 4“, comentează malițios revista „Premiere“.