Horror în vremuri grele
Așa cum s-a mai observat de-a lungul istoriei, succesul în librării al literaturii horror pare a fi impulsionat de situația politică și/ sau economică tensionată. Astfel, „The Guardian“ notează că horrorul are un moment de revenire în ultimul an, cu o sporire semnificativă a vânzărilor de carte. Între 2022 și 2023, romanele de gen s-au vândut cu 54% mai mult, ceea ce a generat venituri de 7,7 milioane de lire sterline. Este, practic, cel mai bun an pentru horror de când aceste date au început să fie înregistrate în Marea Britanie. De asemenea, valoarea vânzărilor pentru literatura de gen în primele trei luni ale acestui an a crescut cu 34% față de anul trecut. Atât scriitorii, cât și editorii, spune „The Guardian“, sugerează că succesul genului i se datorează parțial „naturii lui politice“.
„Horrorul este un gen de literatură care rimează cu ceea ce se întâmplă în lume în general, constituind o oglindă întunecată pentru ororile din realitate. Dat fiind faptul că trăim în vremuri tulburi, cu războaie, pandemii, schimbări climatice, este interesant de remarcat faptul că horrorul revine în lumina reflectoarelor și este prizat de o categorie tot mai mare de public“, spune Jen Williams, autoare a romanului The Hungry Dark. „The Guardian“ remarcă, de asemenea, faptul că noile cărți de gen au un element feminist mai pregnant, o tendință care pare să se fi născut pe rețele sociale precum TikTok și Instagram. „Genul a suferit o metamorfoză, diferind de stilul horror clasic practicat de Stephen King“, spune Sarah Stewart-Smith de la editura Verve Books.
Un manuscris în colecție
Primul manuscris al cunoscutei cărți a lui Céline, Moarte pe credit, a ajuns în sfârșit în colecția Bibliotecii Naționale a Franței (BNF). Acest manuscris a fost lăsat la Paris în iunie 1944 când Louis-Ferdinand Céline a fugit în Germania. El a fost recuperat, ca parte a unei colecții de documente a cărei existență a fost anunțată în 2021 și care au fost returnate moștenitorilor văduvei scriitorului, după care a fost achiziționat de către BNF. Moarte pe credit a fost publicat în 1936, după apariția Călătoriei la capătul nopții (1932), și este o operă majoră a lui Céline, titrat ca „roman al maturității“ faimosului scriitor. Versiunea romanului, așa cum apare ea în acest manuscris, oferă cercetărilor ocazia de a descoperi „o variantă primitivă a cărții și să urmărească diferitele etape de redactare a textului în versiunile succesive“.
La BNF, textul este acum parte a celei mai complete colecții de opere a lui Louis-Ferdinand Céline. O altă versiune a Morții pe credit se regăsește „împărțită“ între o colecție particulară și Houghton Library de la Harvard.
Urzeală anulată
Succesul seriei Urzeala tronurilor a băgat în șantier un număr record de posibile continuări și/ sau seriale derivate, dar toate aceste proiecte au fost oprite unul după celălalt. Ultimul pe această listă este un serial dedicat personajului Jon Snow a cărui realizare, confirmă actorul Kit Harrington, a fost anulată de HBO. În prezent, din vastul univers heroic fantasy pe care HBO ar fi dorit să îl dezvolte pe micile ecrane după Urzeala tronurilor au mai rămas doar seria House of the Dragon, ajunsă la sezonul al doilea, și viitoarea serie Dunk & Egg.
Cât pe ce
Anul trecut, firma-mamă a Facebook și Instagram, Meta, a luat serios în calcul achiziționarea cunoscutei edituri Simon & Schuster pentru a pune astfel mâna pe cărțile cu care ar fi dorit să antreneze inteligențe artificiale generative. Planul a fost mult discutat în primăvara lui 2023, în reuniuni interne la Meta, între cadre corporatiste, avocați și ingineri, dar nu a fost dus la îndeplinire. Simon & Schuster este, amintește presa, unul dintre stâlpii industriei anglofone de carte, alături de alte edituri celebre precum Penguin Random House și HarperCollins, și deține în portofoliu autori renumiți precum Stephen King.
Timpul, marele dușman
Liderul formației Jethro Tull, Ian Anderson, admite că este foarte ocupat fiindcă, spune el, „am ajuns la o vârstă la care știu că n-am să mai activez veșnic. Dar, dacă sunt capabil încă să fac ceea ce fac, fizic și mental, atunci mă simt obligat să o fac, nu să amân“. Muzicianul în vârstă de 77 de ani mai spune, într-un interviu pentru postul brazilian de radio A Rádio Rock, că știe că nu mai are mulți ani la dispoziție pentru turnee și concerte. „De aceea sunt impulsionat de pasiunea mea și, uneori, de obligația etică de a mă prezenta la muncă“, spune Anderson.
Ezitări
Liderul formației Dire Straits a explicat pentru revista „Ultimate Guitar“ că există multe motive care îl fac să ezite să accepte o reuniune a celebrei formații. Dire Straits și-a sistat activitatea în urmă cu 29 de ani pentru cea de a doua și ultimă oară și, în tot acest timp, Mark Knopfler a explicat că nu există un motiv serios de reuniune, lăsând, totuși, ușa deschisă pentru posibile concerte în vechea formulă. De asemenea, Knopfler a colaborat cu fostul lui coleg din Dire Straits, Guy Fletcher, de-a lungul carierei solo, dar și pe noul album de studio, One Deep River, pe care Knopfler l-a lansat oficial pe 12 aprilie.
Spre pensie?
Woody Allen ia în calcul posibilitatea de a pune capăt longevivei lui cariere cinematografice. „Romantismul cinematografului a dispărut“, spune regizorul octogenar într-un nou interviu în care evocă și relația lui încordată cu industria de profil. În ultimii ani, Allen, urmărit de neîncetate controverse și scandaluri, în siajul #MeToo, a avut mari dificultăți în găsi finanțare pentru filmele sale și, de asemenea, distribuitori pentru ele.
Recviem pentru o altfel de vedetă
Odată cu moartea lui O.J. Simpson la 77 de ani, dispare o figură majoră în cultura populară americană a finalului de secol XX. La început, în anii ’70, O.J. a fost cu adevărat o legendă a sportului american. Pe urmă a început să apară, încetul cu încetul, pe platourile de filmare. A jucat în Roots (1971), apoi alături de vedete precum Steve McQueen și Paul Newman în Towering Inferno (1974) și în Capricorn One (1978). În anii ’80 a fost la un pas de a fi Terminatorul înaintea unui anume Arnold Schwarzenegger. Pe urmă, în 1994, a devenit vedeta celui mai pasionant foileton judiciar, după asasinarea fostei sale soții și a prietenului acesteia. Un foileton finalizat spectaculos prin achitarea în procesul penal a lui O.J. (a fost găsit vinovat însă în procesul civil), un eveniment care a marcat profund America anilor ’90. Apoi, în 2007, a urmat condamnarea lui pentru jaf armat și o condamnare la 33 de ani de închisoare. Un destin pe măsura producțiilor made in Hollywood.