După terminarea liceului am dat admitere la Jurnalism și Științe ale Comunicării, care pe vremea respectivă cred că se numea doar Jurnalism. Spre ghinionul meu, nu ajunsese în Dorohoi informația cum că testele grilă de la proba de Limba Română fuseseră înlocuite cu un examen amplu, așa că atunci când mi s-a cerut să scriu teoria pronumelui reflexiv m-am pierdut cu sinele și am ajuns sub linia dintre admiși și perdanți, îngroșând rândurile celor care, neputând să facă, îi învață pe alții. Azi vă învăț cum să alegeți corect un titlu de știre, fiindcă pentru atenția publicului titlul este un cârlig. Neascuțit și cu râma bleagă, nu va prinde nimic.
O delegație ministerială de rang înalt, condusă de premierul român, a ajuns în Qatar, la Doha, cu scopul de a testa interesul marelui Fond Suveran de Investiții qatarez față de unele obiective economice ale noastre care au nevoie de infuzii masive pentru a deveni performante (sau a nu crăpa, dar bunele practici nu recomandă abordările pesimiste).
Dacă ei, expuși fiind la o evoluție tot mai nesigură a pieței petrolului, vor să-și diversifice portofoliile de producție în Europa, hai să le arătăm ce putem face cu petrodolarii, atrăgându-i în acționariatul unor mamuți precum Tarom sau Portul Constanța. Taromul să fie salvat sau măcar resuscitat pentru o perioadă, cât să pară viu de la distanță, iar Portul să fie adus la un nivel de modernizare și digitalizare care să-i confere un mult mai important rol de hub și tranzit în cadrul rețelei de transport transeuropean. Recunosc, este o informație stufoasă, lemnoasă, prea tehnică pe alocuri. Dacă vrei să faci din ea o știre bună, trebuie rășpăluită.
Un condei începător ar pica în plasa obiectivismului și ar scrie negocieri la nivel înalt pentru atragerea de mari investiții qatareze în România.
Și l-ar citi bunica lui plus câțiva prieteni, fiindcă are râma cenușie și cârligul bont. Ar putea pune o râmă mai strident colorată și să scrie Tarom și Portul Constanța sunt fluturate pe sub nasurile investitorilor din Qatar. Nu e rău, dar să nu uităm că apele jurnalismului sunt tulburi.
E nevoie de un pic de miros de hoit sau de zbateri de pradă rănită care dă să se înece. Guvernul vrea să vândă Qatarului Portul Constanța și Tarom. Bun, dar se poate și mai bine dacă vrei săa atingi potențialul maxim al impactului știrii. Trebuie să duci acțiunea de la nivel interstatal la unul uman, personal, eventual cu contrast cultural major. Și neapărat să transformi intenția în realitate prezentă: Ciolacu ne-a vândut la arabi.