La începutul lunii aprilie, 70 de angajați și conservatori de la Luvru s-au reunit în cadrul unui seminar pentru a discuta modalități mai bune de a primi vizitatorii muzeului care, anual, însumează aproximativ 8-10 milioane. O mică problemă însă.
Cu doar câteva zile înainte, un sondaj realizat de un site specializat în vânzarea de bilete numit CouponBirds, a dat publicității un sondaj, preluat imediat de „Le Parisien“, din care a reieșit că vedeta celebrului muzeu, faimoasa Gioconda, este, în opinia publicului, „opera artistică cea mai dezamăgitoare din lume“. Un lucru pe care cam mulți îl gândesc, dar se feresc să îl spună cu voce tare, comentează „Le Figaro“.
„Pentru a realiza această investigație, am adunat18.176 de recenzii care menționau o sută dintre cele mai faimoase opere de artă din lume și muzeele care le găzduiesc pentru a descoperi care experiențe au fost cele mai dezamăgitoare (și care au depășit așteptările)“, preciează platforma CouponBirds. Pornind de aici, a fost creat un clasament pe baza limbajului folosit în recenzii, cu căutări specifice pentru cuvinte-cheie precum „dezamăgitor“ și „supraestimat“, precum și expresii pozitive precum „subestimat“ sau „de neratat“. Raportul între cele mai bune și cele mai slabe evaluări a fost de asemenea luat în considerare. Rezultatele analizei CouponBirds sunt clare: „În ansamblu, vizitarea operelor de artă în Paris este cea mai susceptibilă să dezamăgească, deoarece puțin peste un sfert (27,6%) dintre recenzii care menționau cele mai faimoase capodopere din capitală erau negative“, în comparație cu o medie de 19,2% în celelalte orașe.
Conform acestor vizitatori la care se referă studiul platformei, Gioconda este cea mai dezamăgitoare, cel puțin pentru 37,1% dintre ei. Experiența de a vedea celebrul tablou este descrisă de mulți drept „tortură“, un factor determinat în această apreciere, pare-se, a fi felul în care pictura este expusă publicului. O pictură ce are doar 77 cm pe 53 cm separată de public cu o barieră, o pictură pe care un vizitator obișnuit trebuie să se înghesuie într-o mulțime de alți vizitatori pentru a o vedea.
Alături de Gioconda, pe podiumul operelor supraevaluate se mai clasează Libertatea conducând poporul, pictura lui Eugène Delacroix, expusă tot la Luvru, și Persistența memoriei, faimoasa pictură a lui Salvador Dalí, care, în schimb, este expusă la New York. Muzeul Luvru este criticat pentru această percepție, fiind, în opinia vizitatorilor, „aglomerat“, „confuz și prost organizat“. „Dacă îți place să stai la coadă, să împingi și să tragi, în loc să te bucuri de artă, atunci vei adora Luvrul“, spune un comentator. „E important să observăm că, în cea mai mare parte, nu este lucrarea de artă în sine cea care dezamăgește, ci experiența vizionării ei. Multe dintre cele mai mari opere de artă din toate timpurile cad victimă propriului succes, atrăgând mulțimi dezorganizate și bilete scumpe“, subliniază CouponBirds.
Prin urmare, cei de la Luvru iau acum serios în considerare mutarea Giocondei într-un alt spațiu, o idee care se discută de mai multă vreme. „Ne gândim la așa ceva de mai mult timp, dar acum toată lumea e de acord“, declară Vincent Delieuvin, responsabil la Luvru cu pictura italiană din secolul al XVI-lea. Problema, pe moment, este cea a fondurilor, fiindcă suma necesară amenajării unui alt spațiu expozițional ar fi estimată la 500 de milioane de euro.
Între timp, o altă problemă a apărut la orizont. Consiliul de stat francez, scrie „Le Figaro“, trebuie să discute acum o cerere insolită venită din partea unei instituții care cere ca Gioconda să fie returnată Italiei. Despre această asociație, International Restitutions, nu se știe nimic, dar asta nu o împiedică să pretindă că acționează „în beneficiul moștenitorilor lui Leonardo da Vinci“ și că autoritățile franceze trebuie să declare pur și simplu „inexistentă“ decizia regelui Francisc I de „a-și apropria“ faimosul portret. Este o cerere cu minime șanse de reușită.
Căzut în dizgrație în Italia, Leonardo s-a pus în 1516 sub protecția suveranului francez căruia i-a oferit câteva dintre tablourile sale (inclusiv Gioconda, pictată undeva între 1503 și 1506) contra unei pensii consistente. De atunci, aceste opere, intrate în colecțiile regale, nu au mai părăsit Franța. Gioconda este expusă la Luvru din anul 1797.